YorkWann

Trådstartare
Har ni någonsin fått till svar, när ni frågar om analys på höet att, "Nä det har vi inte, men vi använder det till våra hästar,så det är bra". :crazy:

Jaha, och hur hjälper det mig när jag ska göra foderstat. :crazy: :smirk:
 
jo, det har vi gjort också, men vi blev lurade en gång, så numer köper jag helst hö som redan har analys.
Men jag tycker det är lite taskigt, när man först ringt, och de säger att analys finns och när man kommer dit finns det inte.
 
Hur blev du lurad menar du?
Jag analyserar gärna själv faktiskt. Köper grisen i säcken så att säga, men jag vet att jag få en ordentlig analys av just det parti som jag har köpt, inte av något annat parti som bonden har/haft.
 
vi köpte oanalyserat, för han sa att det var bra, så gör vi analysen själva, men det var så otroligt lite protein i det, så numer vill jag veta innan vad det är för hö jag köper. :)
 
Kan inte låta bli men hur tror Du de gjorde innan alla dessa analysföretag gjorde sitt intåg (intrång?) på markanden för att tjäna (ännu mer) pengar på hästfolk?!
De "gamla duktiga hästgubbarna" och deras utfodring? Förkastas detta helt eller?

Analyser i alla ära....men det är sällan de fina tabellerna stämmer.....En klinisk blick och erfarenhet är bra mycket bättre! Tycker jag i alla fall...

Attans...nu svor jag i kyrkan....f*n också :devil: :devil: :banana: :banana:
 
Men vänta nu! Att analysera höt och att se på hästen utesluter ju knappast varandra! Man måste fodra lika mycket med ögat fast man har analys. Skillnaden är att man slipper vänta tills man SER proteinbristen, eller att det är för högt energivärde för ens hästar, och man slipper ge för mycket mineraler.

Och man kan ju fråga sig hur dessa "gamla duktiga hästgubbar" kan påstå att ett hö är bra när en analys visar att så inte är fallet... Vilka "gamla duktiga hästgubbar" ska man våga lita på? Jag vet många som med ålderns rätt och antalet hästår borde kallas för sådana, men ändå inte har koll på hästarnas näringsbehov, och det syns på hästarna.

Jag kan fodra med ögat enbart, när det gäller energi och proteinmängden, men varför chansa? Visar det sig att det är lite lågt i protein (när man ser att hästen börjar tappa...) så chansar man ju med vad man ska lägga till och hur mycket, och det kan bli bra mycket dyrare än om man vetat vad som behövdes från början.
 
Jag hör inte till dom som alltid gör analys, men det är ju så :devil: dumt att tro att det är bättre att gissa än att veta. När ögat talar om för dig att något är fel har det gått ganska långt o vad gör du då? Gissar lite till eller tar en analys. Visst ingen tabell kan tala om hur mycket en viss häst behöver men vad har det med analysen att göra?
Analysen är inte till för att du skall veta hur mycket din häst behöver utan för att du skall veta hur mycket du ger din häst av olika näringsämnen.
Dessutom vet man var o när höet är taget kan man ha en viss koll men på inköpt hö ,som tråden handlar om, har man ju noll koll.
PL
 
Analyser i alla ära....men det är sällan de fina tabellerna stämmer.....En klinisk blick och erfarenhet är bra mycket bättre! Tycker jag i alla fall...
öööö.... men folk nuförtiden som har häst ÄR sällan som "de gamla hästgubbarna". Vi lever inte med våra hästar som man gjorde då och få av oss har vuxit upp med hästAR hemma på gården och kunnat se vad som är bra. Få människor HAR den erfarenheten du tycker är bra.

För övrigt tycker jag inte det är sällan som de "fina tabellerna " stämmer.

Tabeller ÄR bara tabeller och medelvärden på vad en viss häst i en viss storlek och ett visst arbete oftast kräver. Den är liksom en utgångspunkt som är mer reell än att bara "använda ögat". När du ser eller märker att hästen har proteinbrist så har den troligen haft det i ett antal månader.... och då får du liksom börja korrigera det då istället för att förebygga genom att ge en ungefärlig rätt mängd från början.

Många som resonerar att analyser är "för dyrt" eller ett sätt att tjäna pengar på oss stackars hästägare går gärna o köper en massa annat onödigt tjafs till sina hästar i form av konstiga tillsatser i matväg eller i form av prylar som hästen inte behöver. Sen säger de att de inte har råd med analys. Varför inte använda den vetenskap som finns undrar jag? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 470
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 600
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp