Och när är män för utmanande klädda?

Jag skulle absolut reagera om en man kom till jobbet i en tröja med urringning som gick ner till under brösten. Det känns inte lämpligt med den typen av kläder på jobbet helt enkelt lika så så tycker jag det är olämpligt att arbeta i bar överkropp på kontor. Tighta tröjor är enhet annan sak på både kvinnor och män och inget jag skulle lyfta på ögonen åt.
 
Nu så är det ju skillnad på en skola med skolplikt, där alla måste vara oavsett om de vill eller inte, och en arbetsplats.
På en skola så måste man ta emot eleverna i den form som de kommer, de kan ju inte välja att låta bli att vara där.
På en arbetsplats så kan man ha regler om klädkod som en del i överenskommelsen. T.ex. uniform som busschaufförer måste ha.
Olika.
 
För de flesta människor på jorden är kvinnobröst mer sexuellt laddat än manliga bröst.
Vilken tur då att du kan tala för de flesta människor på jorden. Majoriteten av dem är fö kvinnor som då förväntas tända på män och inte andra kvinnor - men samtidigt anser de att kvinnobröst är mer laddade. Du som talar för dem - varför är det så? Är det för att män är så räliga och ospännande att kvinnor hellre är med andra kvinnor - men de spelar hetro för att det ska bli barn gjorda?

PS Jag är inte "de flesta människor på jorden" och du talar inte för mig.
 
Nu så är det ju skillnad på en skola med skolplikt, där alla måste vara oavsett om de vill eller inte, och en arbetsplats.
På en skola så måste man ta emot eleverna i den form som de kommer, de kan ju inte välja att låta bli att vara där.
På en arbetsplats så kan man ha regler om klädkod som en del i överenskommelsen. T.ex. uniform som busschaufförer måste ha.
Olika.

Självklart ska man kunna få välja vilka kläder man vill. Men ibland funderar jag på mekanismerna bakom valet av kläderna. Är det ett eget och självständigt beslut för att man verkligen gillar sin outfit eller är det andra strukturer bakom som påverkar ens val?

Vill man genom kläderna pleasa sin närmaste dominerande omgivning, inte sticka ut, få många kommentarer för att stärka sin självkänsla osv? Just i skolmiljön så haglar det kommentarer om andras kroppar, vilket jag personligen tror drabbar och påverkar flickor i högre utsträckning än pojkar.
 
Självklart ska man kunna få välja vilka kläder man vill. Men ibland funderar jag på mekanismerna bakom valet av kläderna. Är det ett eget och självständigt beslut för att man verkligen gillar sin outfit eller är det andra strukturer bakom som påverkar ens val?

Vill man genom kläderna pleasa sin närmaste dominerande omgivning, inte sticka ut, få många kommentarer för att stärka sin självkänsla osv? Just i skolmiljön så haglar det kommentarer om andras kroppar, vilket jag personligen tror drabbar och påverkar flickor i högre utsträckning än pojkar.

Det är nog bara på ytan det verkar vara så. Tänk vilken press det är även för killar. De ska helst ha stora muskler, breda axlar, tvättbräda osv. För den lilla tunna killen och den knubbige är det nog inte så lätt att leva upp till de där ytliga attributen.
 
Det är nog bara på ytan det verkar vara så. Tänk vilken press det är även för killar. De ska helst ha stora muskler, breda axlar, tvättbräda osv. För den lilla tunna killen och den knubbige är det nog inte så lätt att leva upp till de där ytliga attributen.

Ideal och kroppshets finns i alla läger. Men jag tänker ändå att den systematiska sexualiseringen av kvinnors kroppar är kännbar på ett annat vis för tjejer än för killar, just för att det på samhällsnivå inte är ett lika stort objektifierande av mäns kroppar.
 
Självklart ska man kunna få välja vilka kläder man vill. Men ibland funderar jag på mekanismerna bakom valet av kläderna. Är det ett eget och självständigt beslut för att man verkligen gillar sin outfit eller är det andra strukturer bakom som påverkar ens val?

Vill man genom kläderna pleasa sin närmaste dominerande omgivning, inte sticka ut, få många kommentarer för att stärka sin självkänsla osv? Just i skolmiljön så haglar det kommentarer om andras kroppar, vilket jag personligen tror drabbar och påverkar flickor i högre utsträckning än pojkar.
Eller som flickan i exemplet som råkade ha större bröst än kompisarna och därför inte skulle ha samma kläder.
Olika beroende på kroppsform alltså.

Jag tror för min egen del att det är de manliga lärarna som har problem. Jag minns ett par äckel från min egen högstadietid. Det ena äcklet blev kraftfullt mobbat av de manliga eleverna, pojkarna i tonåren som inte tyckte att läraren uppförde sig okej. Det blev ganska så livat kring den mobbingen.
 
Jag tror att det enda som skulle åsamka samma sorts ramaskri när det kommer till mäns kläder är väl om de klär sig i kvinnokläder. (Med tanke på att det antagligen är män som i första hand står bakom det ramaskriet).

Men generellt sett så är det väl sällan gemene man klagar på att män har för utmanade (sexuellt laddat) kläder på sig. För var skulle vi vara om vi (som grupp) började försöka bestämma vad folk borde ha på sig! Ve och fasa!
 
Anledningen till att kvinnobröst blivit sexualiserade är för att kvinnor får dom i samband med puberteten, när de blir könsmogna. Män behåller sina barnbröst hela livet.
 
Varför gäller det bara kvinnor?
Klär sig aldrig män utmanande?
För mig gäller det både kvinnor och män. Jag vill inte se mäns bröstkorg när de drar av sig tröjan för att det är för varmt och jag vill inte se kvinnors bröst i en sådan urringad tröja. Så jag tittar inte. Säger inget. Men tänker"varför har folk, oavsett kön, behöv att visa sina kroppar för okända människor?"
 
Rektorn har bett om ursäkt för bristande rutiner. Tjejen får ha vilka kläder hon vill såklart jag har heller inte sagt någonstans att man INTE får det -bara att jag själv skulle reagera om en kvinnlig kollega hade en så uppseendeväckande blus på jobbet.
Men om du går till hur du själv reagerar. Vad är den egentliga anledningen till att du reagerar så? Vad är det som gör att den tighta avslöjande blusen är opassande? Att man kan tycka att det är en smula opraktiskt är en sak (har själv jobbat i ett uniformsyrke där jag ibland kunde tycka att vissa kollegor kunde ha tagit en storlek större i uniformen så att den inte satt så tight, men det var av praktiska skäl), men opassande, varför då?
 
Det jag funderar är, varför måste "visa hud" vara något sexuellt laddat? Ja, jag är fullt medveten om att det är så idag, men är det för att vi genetiskt är betingade på det sättet, eller är det för att vi är socialt betingade till det? Jag för egen del är rätt säker på att det är en stor övervikt till det sociala.

Främsta anledningen till att vi började bära kläder torde ha varit på grund av att det skyddade mot väder och skador (jag är helt klart mindre bekväm med att gå i badbyxor på en sandstrand en dag med snöstorm, än en dag med 25 grader och sol), men att det någon gång blivit så att vi har lagt till det i vår kultur att man måste ha kläder på sig.
 
För mig gäller det både kvinnor och män. Jag vill inte se mäns bröstkorg när de drar av sig tröjan för att det är för varmt och jag vill inte se kvinnors bröst i en sådan urringad tröja. Så jag tittar inte. Säger inget. Men tänker"varför har folk, oavsett kön, behöv att visa sina kroppar för okända människor?"
Den här gamla tanten tycker att det mest handlar om omfattningen av bar hud.
Sedan tror jag också att toleransen för slät ungdomlig hud är större än för slapp och rynkig mogen hud.

Kvinnobröst är sexualiserade. Det är inget jag kan ändra på. Alltså kan blottandet av merparten av dem väcka reaktioner.
Mäns bringor är inte sexualiserade på samma vis.

Det är inte rättvist och det är trist.

/tanten - som var med under sola-topless-eran
 
Bröst är sexuellt laddat för att någon någon gång bestämde att det skulle vara så sannolikt för att förtrycka och få mer makt så ja, kvinnors kroppar är sexuellt laddade och mäns är det inte i samma utsträckning. Vill vi ändra på det (vilket vi vill va?) så får vi anstränga oss genom att sluta upp med att fortsätta sexualisera kvinnor. Bara låtsas som om ingenting vore väl jätteenkelt som den vuxna i rummet. Vi är ju jättebra på det i andra sammanhang, låtsas att vi inte ser hemlösa och samhällsstrukturer som gagnar oss. Så att låtsas att vi inte ser tuttar borde ju vara jättelätt.
 
Anledningen till att kvinnobröst blivit sexualiserade är för att kvinnor får dom i samband med puberteten, när de blir könsmogna. Män behåller sina barnbröst hela livet.
Det finns gott om saker som händer människor i samband med puberteten som inte är sexualiserade. Kroppshår till exempel. Cherry picking. Dessutom är det nog ganska få, förutom du, som skulle kalla en mansbringa för barnbröst.
 
Jag tror att det enda som skulle åsamka samma sorts ramaskri när det kommer till mäns kläder är väl om de klär sig i kvinnokläder. (Med tanke på att det antagligen är män som i första hand står bakom det ramaskriet).

Men generellt sett så är det väl sällan gemene man klagar på att män har för utmanade (sexuellt laddat) kläder på sig. För var skulle vi vara om vi (som grupp) började försöka bestämma vad folk borde ha på sig! Ve och fasa!

Nja, Mark Bryan har gjort en grej av det och blir hyllad. Från (den väldigt seriösa källan *host) Vouge.

https://www.vogue.cz/clanek/vogue-cs-in-english/martin-vasa/the-higher-the-heels-the-closer-to-god


1620469595536.webp
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp