Och DÄR försvann golvvärmen ur planeringen (tror jag).

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
Sv: Och DÄR försvann golvvärmen ur planeringen (tror jag).

Jo, plastslang har till och med jag lyckats lägga. Fråga: är det ett hus du ska bygga, det låter mer som en bunker... Varför bara ett öppningsbart fönster?

Ju färre öppningsbara fönster, desto tätare hus och mindre värmeläckor. Det är bara sovrummet som får öppningsbart fönster, resten kan ventileras antingen genom ytterdörren eller altandörren som ju ligger på motsatta långsidorna av stallet. Det är alltså gamla stallet jag bygger om till bostad för kåken klappar jag ner, den är "lite sliten" och felbyggd och är snart läge att skyddsriva.

Tidigt 60-tal, ja då har ni garanterat kopparrör och då är livslängden i stort sett oändlig. Plastslangarna kom ju senare och det är dom man räknar med 40-60 år på, dom tidigaste kunde diffundera åt båda håll så syre läckte in och slangarna svettades på utsidan. Dagens förnätade med syrediffussionsspärr gör inte det men har fortfarande inte bättre beräknad livslängd.

Men vad skönt! Nu gör du mig glad (för ja, vi har koppar). Jag har oroat mig för hållbarheten, men då vågar jag släppa den oron!

Är det för dyrt att sätta in koppar idag (vet koppar kostar multum) tycker du?

Med min begränsade budget så, ja, det är för dyrt. Bygget finansieras med en liten sjukpension, inga lånade pengar alls utan ihopsparat kapital av det som blir över när allt basic är betalt.

Förresten så har jag pratat med några som haft både golvvärme och inte och investeringen är inte berättigad enligt dom som byggt likvärdigt med mig. Min grundisolering och övergolvets konstruktion avgör värmetransportkoefficienten.

Kanske inte nödvändig men ack så skön....;)

En liten fråga, om du inte tror att det har längre hållbarhet än 40 år bör du antagligen vara i 90-års åldern om du är kring 50 år nu. Kan det inte ändå vara värt att ha det varmt om fötterna tills dess? Kopparen du har borde väl inbringa en bra slant om du skulle sälja som kan finansiera golvvärmen om det handlar om 15.000 kr för att sätta golvvärme i plattan.

Det är ju förstås helt ditt eget val men det går ju inte att göra ogjort om du skulle ändra dig.

Det ska verkligen bli spännande att följa ditt husbygge, jag hoppas du kommer att lägga in bilder!

Du måste missuppfattat mig, jag har ingen koppar till salu utan bara så mycket i dagsläget att det räcker till vatten och värmeledningar för ett konventionellt montage,,,,,,,vilket inte är så många meter alls.

Bilder blir det när bygget kommer igång, just nu är det bara rivning.

Åh, jag trodde det var mer så där missuppfattade jag dig. Vi fick över en hel del koppar från köket och badrummet när vi gjorde om och blev väldigt förvånade över hur bra betalt man kunde få!.

Var säljer man koppar, på skroten? Jag har gamla ledningsrör över som jag vill bli av med men vet inte var jag ska sälja det, så det ligger i tryggt förvar så länge, där det legat sedan det revs ut. :)

Sambons svärfar for iväg till en privat skrot och sålde. Fick väldigt bra betalt!

Efter att nu i vecka konsulterat en hel del rörisar och rörfirmor angående golvvärmes vara eller icke vara så har jag fått nästan samstämmiga svar att "ja visst är det ett alternativ men jag skulle ALDRIG installera det själv för det är definitivt inte värt pengarna och med din överdimensionerade grundisolering kommer du inte att känna nån skillnad alls." En röris sa tom. "ta en billig resa till Thailand varje år istället för du har ju allt till ett konventionellt system liggande i förrådet." :D

Hälften av rörisarna-konsulterna är unga och hälften har nog hållit på sen 50-talet minst och det är väldigt samstämmiga uppgifter jag fått.

Enda ställena dom kunde tänka sig golvvärme på var i duschen och innanför ytterdörren så då får det bli så. Jag älskar billiga, enkla lösningar. ;)

Enda ställena dom kunde tänka sig golvvärme på var i duschen och innanför ytterdörren så då får det bli så. Jag älskar billiga, enkla lösningar. ;)

Inte bara i duschen va, visst menar de hela badrummet?
Och om installationen skulle kosta 15.000 golvvärme i plattan så förstår jag inte riktigt hur det skulle räcka till flera Thailandsresor?

Dom menade i och runt duschen, framför muggstolen och framför tvättstället och då det bara blir små ytor så kan man lika gärna köra el där. Billigt, enkelt och fungerande.

Apropå Thailand så vet han att jag är "universalhantverkare" och lätt finansierar både resa och boende på plats. ;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka