Och DÄR försvann golvvärmen ur planeringen (tror jag).

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Jag har skummat igenom golvvärmens för och nackdelar inför mitt nybygge, jag hade ju bestämt att ha golvvärme i betongplattan men efter att ha läst om alla nackdelar som fuktpåslag på fönster, inregleringsproblem med tanke på väderomslag, kallrasproblem och förväntad livslängd så gick det bort helt ur planeringen. Nån som har golvvärme här med problem som skulle välja annat system idag?

Sv: Och DÄR försvann golvvärmen ur planeringen (tror jag).

Nu blir detta bara tyckande - inget expertutlåtande.

Jag har golvvärme OCH element.

Huset renoverades nån gång i slutet 80-tal - början av 90-tal. Det enda bekymret verkar ha varit att förra kortvariga ägaren (slarver, hustrumisshandlare, fängelsekund...) körde upp värmen för högt så de fick ta upp en del av golvet. Till mig sa han kryptiskt att man inte ska ha varmare än 45 grader i golvvärmen.... Det var efter det jag drog slutsatser om vad som hänt...

Nåväl. Mitt funkar alldeles utmärkt. Jag har timmerstomme och torpargrund så läget är lite annat men inte skulle jag tveka om jag skulle fixa till ett annat hus nån gång. Golvvärme är gôtt.

Fast - som med så mycket annat - en enda lösning är sällan allena saliggörande. Du kommer väl ha vattenburet och elda antar jag? Vedpanna och sol? Kör på både element och golvslingor.

tanten - långt ifrån expert....

En av anledningarna, den största, är att golvvärmen har en teoretisk livslängd på 40 år men kan vara kortare och för att byta ut den får man mer eller mindre riva kåken och bila upp golven eller gjuta nytt ovanpå.

Nästa argument mot är:
Platta på mark utan golvvärme = 30,000:-
Platta på mark med golvvärme = 45,000:-

Element får jag gratis, kopparrör har jag till hela bygget, kostade en tusenlapp i whisky :angel: och heldatoriserad reglercentral för element + solfångare + luft-vattenvärmepump har jag alla delar till, även luft-vattenvärmepumpen står här och väntar (var också helt gratis) och allt detta kan jag laga själv och byta ut för 0:- kronor om det pajar.

Golvvärmen kan jag inte byta ett skit av själv eftersom den är ingjuten så, nää, det känns inte som min grej direkt. Jag kommer ju att idiotisolera kåken med 60 cm skumglas under plattan (nån som vill komma och ösa och få gratis träning?) :angel: så jag misstänker att golvvärmen i mitt fall blir överkurs.

Helmeterspanna har jag ju redan och en gigantisk acctank så elda en gång i veckan bör räcka. Keddykassetten får hänga med och hamna i en "sandugn" och så blir det förstås vedspis i köket.

Senast ändrad av en moderator:

Hur gammal har du tänkt bli? Jag trodde vi skapligt jämngamla och jag tänker då inte hålla igång i 40 år till... :D

Det är klart - gjuter du in slangarna så finns ju inga möjligheter att fixa eventuela problem...

Jag tänkte bli gammal som själva fan, ja tom. lite äldre än honom. :D

Här är det ju ingjuten golvvärme som gäller fast jag har en variant som faktiskt inte är så dum och det är sk. hetluftspjut, ett spirorör i hörnen vid ytterväggarna som tar luften uppe vid taket, skickar ner den via ett lamellbatteri kopplat till värmen och släpper ut den vid golvet. Liten datafläkt som inte låter nåt alls för cirkulationen och filter vid inloppet så man inte drar runt en massa damm.

Enkelt, billigt och helt funkis och byggt av skrotdelar. :idea:

Vi har golvvärme i våra renoverade rum och element i resten. Ungefär 50/50. Golvvärmen (vattenburen) är klockren. Jag skulle inte vilja vara utan. Vi har dock inte slangarna ingjutna i betong utan vi har trägolv.

Kan du inte köra två slingor omlott om du bestämmer dig för ingjuten golvvärme? Skulle den ena av någon anledning sluta fungera så kan du köra på den andra.

Men vad jag läst om din påhittighet så löser du säkert det hela hursom,:) Men jag tycker ju att du ska unna dig lyxen av sköna varma golv!

hrm...

Nu är det en total byggamatör som tänker...

Varför måste du gjuta in slingorna? Du kommer väl att regla och lägga ett golv uppe på betongen? Eller lägger du matta direkt på? Utan golvvärme riskerar du väl att få kalla golv om du lägger matta direkt på plattan?

Reglar du och lägger skiva kan du ju ha slingorna i det övre lagret?

Jag har skummat igenom golvvärmens för och nackdelar inför mitt nybygge, jag hade ju bestämt att ha golvvärme i betongplattan men efter att ha läst om alla nackdelar som fuktpåslag på fönster, inregleringsproblem med tanke på väderomslag, kallrasproblem och förväntad livslängd så gick det bort helt ur planeringen. Nån som har golvvärme här med problem som skulle välja annat system idag?

Vi har golvvärme i badrummet - elektisk sådan. Det har nog räddat oss kan jag säga. Så jag borde väl inte svara på den här tråden egentligen eftersom vi inte haft problem, snarare tvärt om.

Vi har alltså som sagt elektrisk golvvärme med termostat som är på jämt - även på sommaren. Vi har ändå ett fönster som är öppet rätt ofta, och ett element med vattenburen fjärrvärme.

Nu har det visat sig att våra badrum är lite hafsbyggda (stamrenoverade, bor i bostadsrätt) och det som har räddat oss och flera andra från svårare skador är tydligen golvvärmen plus att vi vädrar regelbundet. Jag skulle absolut lägga in golvvärme igen om vi skulle köpa hus och renovera badrummet. Om inte annat för att det är fruktansvärt behagligt... Inte drar den mycket el heller.

Kan du inte köra två slingor omlott om du bestämmer dig för ingjuten golvvärme? Skulle den ena av någon anledning sluta fungera så kan du köra på den andra.

Men vad jag läst om din påhittighet så löser du säkert det hela hursom,:) Men jag tycker ju att du ska unna dig lyxen av sköna varma golv!
Dubbla slingor betyder dubbel kostnad och då kostar golvvärmen lika mycket som betong och armering ihop så, njäee, tror inte det va.

Tanten: Det blir foam direkt på betongen och troligtvis ett gummigolv och att lägga ett spårat spångolv utanpå betongen blir dyyyyrt så det går bort direkt.

Poxz: Ja visst är det behagligt men inte till den kostnad det drar med sig och el, nää aldrig! Visserligen har vi europas billigaste ström just nu, om 5 år kan vi lika gärna ha europas dyraste så jag energieffektiviserar så mycket jag kan, det är för det jag bla. ska ha 30 cm isolering i väggarna, det dubbla på "vinden" (skullen) och bara ett öppningsbart fönster.

Värmepumparna (2 monster jag fick gratis bara jag hämtade dom) ska bara vara till "nödvärme" istället för elpatroner annars ska ved (och annat brännbart) :angel: och sol värma allt utrymme här och i en framtid ska jag ersätta hela södersidans tak 6x30 meter, med solceller för elproduktion är det tänkt.

Det blir nog konventionella element och värmespjut om det blir kallt på golvet. Just nu där jag sitter är det överst ett datahallsgolv överst, ni vet dom där mjuka nöthårsplattorna, under dom väggspånskiva, sen ett 30 cm tomrum och sen jorden. ALLT blir bättre än detta. :cool:

Har sett lösningar där de fått göra om golvet efter några år. De fick då göra en liten spalt mellan golv och platta, som nu värms med slangar och sen ventileras. Där var problem med radon och fukt.

Men iden är inte knasig på nåt vis. Med lite eftertänksamhet så borde det gå att räkna ut hur man ska kunna få till den lösningen i framtiden om behov uppstår. Dvs en ombyggnad till men inte lika våldsam.

Det som är är väl då att få med lite plats för genomföringar här och där.

Här ska jag bara lägga värme i eldplanet runt kamin och fundament för skorsten.

Med för stor "elementyta" så blir aldrig golven sådär skönt varma i alla fall, om man inte har riktigt varmt inne, det har jag allt märkt när jag varit och besökt bekanta med sådan värme.

Ptr

Livslängd på 40 år säger du. Det gör mig ju aningens skraj som bor i hus från tidigt 60-tal med golvvärme installerad från början (och element, ska kanske tilläggas). Går de läck tänker du? Hur märker man det (vi har källare under och har inte sett något läckage)?

Jag för min del gillar inte golvvärme.
Jag vill ha varmt om hela mig utan att grilla fötterna.
Enda anledningen till att jag ändå skulle kunna ha det är om jag samtidigt hade bergvärme och därför kunde köra komfortkyla i golvet på sommaren.

Man ska väl inte ha golvvärme i betongplatta? När föräldrarna renoverade satte de in golvvärme i kök, hall och badrum. (Det är så sjukt bra att ha i hallen, vantar, slask, ja allt torkar på ingen tid alls!) Däremot fick de inte sätta det i betongen i husgrunden då det skulle bli trubbel med värmeomslag, fukt, fan och hans moster enligt någon expert. Dock var detta i en källare, det är kanske känsligare bottenplatta än en i markplan?

Jag har golvvärme i hela bottenvåningen i huset vi hyr och det är skönt att slippa gå på kalla golv trots att vi har det svalt inne.

MEN! Med de förutsättningar du skrivit här så skulle jag vara för snål för att sätta in det, så mycket bättre tycker inte jag det är att det är värt den extrema merkostnad det skulle innebära för dig.

/C som inte heller svarade på frågan...

Livslängd på 40 år säger du. Det gör mig ju aningens skraj som bor i hus från tidigt 60-tal med golvvärme installerad från början (och element, ska kanske tilläggas). Går de läck tänker du? Hur märker man det (vi har källare under och har inte sett något läckage)?

Tidigt 60-tal, ja då har ni garanterat kopparrör och då är livslängden i stort sett oändlig. Plastslangarna kom ju senare och det är dom man räknar med 40-60 år på, dom tidigaste kunde diffundera åt båda håll så syre läckte in och slangarna svettades på utsidan. Dagens förnätade med syrediffussionsspärr gör inte det men har fortfarande inte bättre beräknad livslängd.

Caffe: Jo man har slangarna ingjutna idag i plattan men då har man ju ordentligt isolerat under plattan och även en folie som hindrar fuktvandring från marken och upp i plattan.

Isoleringen är ju en historia för sig, idag lägger man ut frigolit och gjuter på det, eller lecakulor. Frigolit är komprimeringsbart över tid, suger även vatten över tid (vem har inte sett en flytbrygga som sjunkit) ;) och lecan suger även den vatten över tid iom. att det är ett lermaterial.

Jag valde därför Hasopor, ett skummat glasmaterial gjort av returglas som varken kan komprimeras, binda eller leda fukt och som dessutom är en väldigt lätt men bärig fyllning till grunden under plattan. Lite dyrare än leca MEN håller i det oändliga, kan varken mögla eller ruttna, fantastisk isoleringsförmåga, markduk under är överkurs och efter en lätt komprimering med vanlig vibropadda lägger man två lager diffussionstät plast, armerar och gjuter.

Jag misstänker att golvet kommer att hålla värmen mycket bra utan golvvärmeslingor för SÅ kul är det inte att gödsla med pengar man egentligen inte har, dessutom har jag spritt nya element av den gamla modellen, tillverkade på 40-talet, ni vet dom som är som stora acctankar i sig själva. :laugh:

Spännande! Du får uppdatera oss hur det går. :)

Jag ser fram mot när jag själv har möjlighet att riva runt på en egen gård, trots att jag egentligen inte kan något alls (vilket skrämmer mig lite)...

/C

Nu vet ju inte jag hur din lösning kommer skilja sig från hur vårat är byggt, men vi har ett utbygge där vi har golvvärme på den gjutna betongen och på vintern blir det SJUKT kallt om vi stänger av golvvärmen! Alltså golvet blir så kallt att det gör ont att kliva på det, därav ger jag tipset att ta med golvvärmen.
Under vårt utbygge har vi ett isolerat men ej uppvärmt källarrum där hydrofon och pump står. Det rummet håller ungefär 5-10 grader på vintern så självklart hjälper det ju till..

Jag förstår mycket väl att erat golv i utbyggnaden är kall, källaren snor ju värmen från plattan iom. att luften kan cirkulera fritt i utrymmet. Luft som står stilla, som i isolering och skumglas, kan inte föra bort nån värme och sämsta värmeledaren som finns är faktiskt stillastående luft, jämför hur en thermos är konstruerad så förstår du principen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka