Sheltiesheep

Trådstartare
Hej!

Sen ungefär ett halvår sedan, så började jag att tvätta händerna väldigt mycket, t. ex : När jag tagit i telefonen, min väska, min hund, en dricka, en möbel, en speciell handduk, etc.

Jag får ångest om jag inte tvättar händerna och börjar må illa.

Är detta OCD? Och har någon av er liknande ångest/tvångstanke?
Ha en trevlig kväll/dag!

ja det är OCD eller början till. Jag råder dig verkligen att försöka stoppa detta innan det eskalerar. Försök våga möta ångesten du får när du inte gör tvångshandlingen, det kommer inte bli lättare eller bättre om du gör tvångshandlingarna. Ångest är inte farligt, bara riktigt obehagligt. Ångesten kommer klinga av dom du låter den få finnas där, kroppen orkar inte vara i ångesttillståndet så länge utan det parasympatiska nervsystemet sätter in och lugnar ner dig. Om du gör tvångshandlingarna när du får tvångstanken så kommer din ångest gå ner, men det är bara en kortsiktig lösning och kommer bara göra allting värre i längden.

Om du inte gör tvångshandlingarna och står ut med ångesten så kommer din hjärna till slut att omprogramera sig och förstå att det inte var farligt att låta bli att tvätta händerna, och då kommer du få mindre och mindre ångest i dessa situationer.

Sen skulle jag också råda dig till att kika på ditt liv i övrigt, hur mår du? OCD innebär att man försöker kontrollera saker ofta för att man inte har kontroll i livet när det gäller andra saker. Tvätta händerna blir en sak du kan koncentrera dig på och där du har kontroll över vad/när/hur du tvättar händerna.

Samtidigt som du ska försöka undvika att göra tvångshandlingen så är det viktigt att fundera över vad det är som gör att du känner att du tappat kontrollen i livet.

Bacillskräck?

OCD blir väl mer ''jag måste tvätta för jag har gjort X'' och bacillskräck ''jag måste tvätta för jag är lortig efter att ha gjort X''.

Jag tycker absolut du ska söka hjälp innan det blir mer befäst.
Du kan göra saker själv men risken är att det brister och betendeet blir mer och mer fast = svårare att få bukt med när du vänder dig till vården.

Bacillskräck?

OCD blir väl mer ''jag måste tvätta för jag har gjort X'' och bacillskräck ''jag måste tvätta för jag är lortig efter att ha gjort X''.

Jag tycker absolut du ska söka hjälp innan det blir mer befäst.
Du kan göra saker själv men risken är att det brister och betendeet blir mer och mer fast = svårare att få bukt med när du vänder dig till vården.
Fast eftersom TS får ångest när hon inte gör tvångshandlingen så låter det verkligen som OCD. Men vi kan ju verkligen inte diagnostisera TS över internet.

Fast eftersom TS får ångest när hon inte gör tvångshandlingen så låter det verkligen som OCD. Men vi kan ju verkligen inte diagnostisera TS över internet.
Jag har verkligen inte försökt diagnosticera, och det tror jag inte du försökte göra heller? Så onödig kommentar?

Jag hade/har lindrig bacillskräck och upplevde ångest om jag tog i något orent och inte kunde tvätta av mig.

Var endast något som Ts kan tänka på och se om det alls passar just Ts.

Jag har bacillskräck, och tvättar sönder händerna fullständigt om jag inte jobbar med mina tankar precis hela tiden. För mig är det inte "nu rörde jag objekt x och måste därför tvätta mig" utan det är mer "nu rörde jag någonting överhuvudtaget som är utanför hemmets väggar/inte hemma hos någon jag känner otroligt väl och vet är renliga och måste därför genast galoppera mot handfatet".

Ironiskt nog fungerar inte min hjärna likadant i alla miljöer. I stallet har jag inga problem med att jag blir skitig. Där KAN jag inte tvätta mig. Så länge jag är kvar i stallet gör det ingenting om jag är smutsig. Men jag skulle aldrig klara av att äta något (ens om jag exempelvis får hålla i pappret) utan att tvätta mig först, och jag skulle må riktigt dåligt om jag kom hem från stallet och fortfarande inte fick tvätta händerna. När jag jobbade på bilverkstad gav jag upp till slut och insåg att det går f-n inte att hålla sig ren här, bara att inse att jag får vara smutsig. Så länge jag fick tvätta händerna innan jag skulle äta var det okej att vara smutsig där.

Jag fattar att jag har ett problem här. Men jag är medveten om det, och jag försöker låta bli att rusa till toaletten det första jag har tagit i dörrhandtaget. Det har varit jäkligt mycket värre när jag växte upp, så det har ändå gått åt rätt håll.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 948
Senast: tanten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar