OCD o utfodring.

Sv: OCD o utfodring.

Du kommer att starta en Light-hysteri bland hästägare... :D

/N tackar!

Danke. Fast då kommer ju den delikata frågan vad de på svenska marknaden förekommande färdigfodren har för GI :angel:

Där får du nog göra egna försök! Men du skall veta att tillsatts av 10% fett till "sweet feed" ungefär halverar GI. Dock tycker jag inte att man skall haka upp sig på det här med GI, det viktiga är att föl/unghästar skall växa huvudsakligen på ett bra grovfoder.
PL

peter_lundin skrev:
Där får du nog göra egna försök! Men du skall veta att tillsatts av 10% fett till "sweet feed" ungefär halverar GI. Dock tycker jag inte att man skall haka upp sig på det här med GI, det viktiga är att föl/unghästar skall växa huvudsakligen på ett bra grovfoder.
PL

Jo, fast OM vidare forskning skulle visa sig stämma så skulle det ju ändå vara intressant att få en bild av GI på säg de vanligast förekommande färdigfodren för föl/unghästar. De flesta småttingar orkar ju inte äta så mycket stråfoder de behöver för att täcka sitt behov helt där, och har man låga värden så blir det ju ännu värre. Men även de med stråfoder med stuterivärden brukar ju få tillskottsfodra ffa föl, så OM (lite väl knapert underlag för att säga något säkert) studien skulle visa sig vara riktig och det verkligen finns ett samband borde det vara intressant. Och än mer intressant för de som kör traditionell havreutfodring + hö till fölen.

Men som sagt, de lär nog forska vidare, men intressant är det =)

Liknande trådar

Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 857
Senast: Fenestra
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 382
Senast: L8P8
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 965
Senast: Yrrol69
·
Foder & Strö jag har börjat att fundera att ge mina hästarna halm som komplement till spån att strö med. detta för att de ska få något att tugga på...
Svar
18
· Visningar
5 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka