Obruten försäkring

Lambada644

Trådstartare
Vad gäller när man köper en häst, och byter försäkringsbolag i samband med köpet - OM det visar sig efter en tid (innan 2 år) att hästen har en defekt, som t ex lös benbit (inte ärftlig påvisad position)?
Hästen var veterinräbetsikatd INNAN köpet, UA. Inom tiden av 2 år hos den nya ägaren, exportröntas hästen. En lös bentbit påträffas (inte på en position där man med stor sannolikhet tror sig vet att de är ärftligt betingat). Veterinär anser att biten behöver operas bort. Hästen har inte varit halt, men uppvisat syntom. Det nya försärkingsbolaget säger NEJ till att betala, eftersom de menar att hästen haft syntomen tidigare.
Eftersom hästen inte varit oförsäkrad mellan ”bytet” av försäkringsbolagen... vad gäller då när det handlar om så kallad ”obruten försäkring”? Tacksam för svar!
 
Vad gäller när man köper en häst, och byter försäkringsbolag i samband med köpet - OM det visar sig efter en tid (innan 2 år) att hästen har en defekt, som t ex lös benbit (inte ärftlig påvisad position)?
Hästen var veterinräbetsikatd INNAN köpet, UA. Inom tiden av 2 år hos den nya ägaren, exportröntas hästen. En lös bentbit påträffas (inte på en position där man med stor sannolikhet tror sig vet att de är ärftligt betingat). Veterinär anser att biten behöver operas bort. Hästen har inte varit halt, men uppvisat syntom. Det nya försärkingsbolaget säger NEJ till att betala, eftersom de menar att hästen haft syntomen tidigare.
Hur ser villkoren för lösa benbitar ut i försäkringen? När det gäller skelett och leder brukar det ofta vara särskilda villkor, och djuret kan behöva vara symtomfritt ett bra tag vid byte av bolag för att det ska vara ersättningsbart.

Försäkringsbolaget borde i sitt avslag hänvisat till sina villkor, kolla vad som står där.
 
Hur ser villkoren för lösa benbitar ut i försäkringen? När det gäller skelett och leder brukar det ofta vara särskilda villkor, och djuret kan behöva vara symtomfritt ett bra tag vid byte av bolag för att det ska vara ersättningsbart.

Försäkringsbolaget borde i sitt avslag hänvisat till sina villkor, kolla vad som står där.
HELT rätt!! De hänvisar till att hästen haft syntom, svullnad. Hästen har inte varit halt. Jag vet inte hur villkoren ser ut för lösa benbita i Folksam.... det har jag inte sett något om?
 
Hur ser villkoren för lösa benbitar ut i försäkringen? När det gäller skelett och leder brukar det ofta vara särskilda villkor, och djuret kan behöva vara symtomfritt ett bra tag vid byte av bolag för att det ska vara ersättningsbart.

Försäkringsbolaget borde i sitt avslag hänvisat till sina villkor, kolla vad som står där.
....ja, sen fick de en ”förfrågan” från veterinären, där det stod att hästen behövde ta bort den - det var INTE tal om ngn ”skönhetsoperation”. Ja, trots att hästen inte varit halt, berättade veterinären att lösa benbitar i den positionen måste bort....
 
HELT rätt!! De hänvisar till att hästen haft syntom, svullnad. Hästen har inte varit halt. Jag vet inte hur villkoren ser ut för lösa benbita i Folksam.... det har jag inte sett något om?
Om symtomen den haft så här i efterhand kan härledas till den lösa benbiten, är det mycket möjligt att försäkringsbolaget tolkar det som att den haft symtom innan du tecknat försäkringen. Villkoren är man som försäkringstagare skyldig att ha koll på, kolla på deras hemsida eller i ditt försäkringsbrev hur du kan få tag på dem.
 
När en byter bolag får en räkna med att skador, sjukdomar, defekter som finns sedan innan (dvs innan försäkringen hos det "nya" bolaget tecknas) inte kommer att täckas av den nya försäkringen. Det gäller även skador etc som tydligt går att härleda till den "gamla" skadan/sjukdomen, och det gäller även om det inte finns några reservationer på försäkringsbrevet. Det är ett villkor som är ganska standard i den typen av försäkringar, både för djur och människor*, och en anledning att tänka efter innan en byter bolag så att en vet vad ser innebär.

Jag bytte bolag på min häst när jag fick hem henne (igen) för ett par år sedan. Medan hon varit borta (ägde hästen innan, sålde och fick tillbaka henne en handfull år senare) skadade hon vid ett tillfälle ena ögat, ett sår som läkte med behandling och efter läkning inte syntes/syns. Det finns inget glapp mellan försäkringarna, de överlappade tom varandra några dagar. Inga reservationer i försäkringen. Men om hon skulle skada samma öga igen och veterinären bedömer att det är den gamla skadan som ligger till grund, då riskerar jag att få stå för notan själv (jag har pratat med bolaget om just det, när jag tecknade försäkringen). Nya skador på samma öga, eller andra ögat, är däremot inga problem.

*Ett exempel från humansidan. Min mor tecknade en olycks/sjukförsäkring för mig när jag var väldigt liten, och den gällde tills för ett par år sedan (en viss ålder). Jag valde att låta den övergå i en motsvarande försäkring för vuxna i samma bolag, och iom det är den försäkringen obruten - jag har haft den sedan mycket låg ålder, och den täcker därmed även om jag skulle visa mig ha nån sjukdom som börjat "bildas" i mig redan som tonåring tex. Om jag istället hade valt att teckna en motsvarande försäkring hos ett annat bolag, hade den försäkringen INTE täckt en sådan sjukdom, ÄVEN om det inte funnits något glapp mellan försäkringarna.
 
Senast ändrad:
När en byter bolag får en räkna med att skador, sjukdomar, defekter som finns sedan innan (dvs innan försäkringen hos det "nya" bolaget tecknas) inte kommer att täckas av den nya försäkringen. Det gäller även skador etc som tydligt går att härleda till den "gamla" skadan/sjukdomen, och det gäller även om det inte finns några reservationer på försäkringsbrevet. Det är ett villkor som är ganska standard i den typen av försäkringar, både för djur och människor*.

*Ett exempel från humansidan. Min mor tecknade en olycks/sjukförsäkring för mig när jag var väldigt liten, och den gällde tills för ett par år sedan (en viss ålder). Jag valde att låta den övergå i en motsvarande försäkring för vuxna i samma bolag, och iom det är den försäkringen obruten - jag har haft den sedan mycket låg ålder, och den täcker därmed även om jag skulle visa mig ha nån sjukdom som börjat "bildas" i mig redan som tonåring tex. Om jag istället hade valt att teckna en motsvarande försäkring hos ett annat bolag, hade den försäkringen INTE täckt en sådan sjukdom, ÄVEN om det inte funnits något glapp mellan försäkringarna.
Mmmmm, så har jag förstått det också. Men, jag har också hört att det tydligen finns ”undantag” för vissa? T ex att en häst som importerats till Sv från annat EU-land, som besiktades och visat sig vara frisk, KORT efter /tror det var några månader/ visade sig en betydande skada. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden!
 
Mmmmm, så har jag förstått det också. Men, jag har också hört att det tydligen finns ”undantag” för vissa? T ex att en häst som importerats till Sv från annat EU-land, som besiktades och visat sig vara frisk, KORT efter /tror det var några månader/ visade sig en betydande skada. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden!

Dina frågor hör ju hemma att ställa till ditt F-bolag .
 
Dina frågor hör ju hemma att ställa till ditt F-bolag .
Ja, jag har ställt dem :). Men har inte fått svar... Flera bekanta ger uttryck för att reservationer inte går att ta bort... att bolag ”ska” betala... osv. Därför ställer jag mina frågor även här - men jag kanske ställer dem på ”fel” sätt!!! Sorry för det!!!
 
Är det Osteochondros som menas med lös benbit?
Om så är fallet så bildas dom från det hästen är nyfödd tills tillväxtbrosken har förbenats.

Så om det handlar om Osteochondros blir det att stå sitt kast med att bytt försäkring iom att försäkringen du har inte täcker sådant som fanns innan försäkringen tecknades i det bolaget.

Har för mig att några av försäkringsbolag förr hade avtal mellan sig att det skulle gå att byta försäkring mellan bolagen utan att något liknade skulle inträffa, har ingen aning om hur det ser ut nu dock.
 
Mmmmm, så har jag förstått det också. Men, jag har också hört att det tydligen finns ”undantag” för vissa? T ex att en häst som importerats till Sv från annat EU-land, som besiktades och visat sig vara frisk, KORT efter /tror det var några månader/ visade sig en betydande skada. Försäkringsbolaget tog hela kostnaden!

(Sorry, hann lägga till ett stycke om min egen häst medan du svarade.) "Mitt" bolag (Folksam) har sagt att det är en bedömningsfråga från fall till fall. Min häst har som sagt haft en skada på ena ögat innan nuvarande försäkring tecknades: ingen reservation eftersom hon hunnit vara helt fri från symptom osv och skadan inte lämnat något synligt efter sig. Men om hon skulle skada det ögat igen och veterinären bedömer att det beror på tex gammal ärrbildning, då är det inte alls säkert att bolaget tar kostnaden - däremot täcker de nya skador på samma öga om det uppkommer sådana. Grundregeln är att gamla skador (som finns innan försäkringen tecknas) inte täcks, och veterinären + bolagets egna veterinärer ska göra bedömningen.

Vissa reservationer kan gå att få bortplockade efter en viss tid, om en kan påvisa att det som orsakade reservationen inte längre finns. Det är säkert olika och jag kan inte svara angående den biten, eftersom ingen av mina hästar har haft några reservationer i försäkringen öht.
 
Är det Osteochondros som menas med lös benbit?
Om så är fallet så bildas dom från det hästen är nyfödd tills tillväxtbrosken har förbenats.

Så om det handlar om Osteochondros blir det att stå sitt kast med att bytt försäkring iom att försäkringen du har inte täcker sådant som fanns innan försäkringen tecknades i det bolaget.

Har för mig att några av försäkringsbolag förr hade avtal mellan sig att det skulle gå att byta försäkring mellan bolagen utan att något liknade skulle inträffa, har ingen aning om hur det ser ut nu dock.
Jaa, bara att stå sitt kast. Ja blev galet imponerad av att mina bekanta hade fått ”igenom” med sitt försäkringsbolag. Benbiten har kommit till av yttre trauma...skada.
 
(Sorry, hann lägga till ett stycke om min egen häst medan du svarade.) "Mitt" bolag (Folksam) har sagt att det är en bedömningsfråga från fall till fall. Min häst har som sagt haft en skada på ena ögat innan nuvarande försäkring tecknades: ingen reservation eftersom hon hunnit vara helt fri från symptom osv och skadan inte lämnat något synligt efter sig. Men om hon skulle skada det ögat igen och veterinären bedömer att det beror på tex gammal ärrbildning, då är det inte alls säkert att bolaget tar kostnaden - däremot täcker de nya skador på samma öga om det uppkommer sådana. Grundregeln är att gamla skador (som finns innan försäkringen tecknas) inte täcks, och veterinären + bolagets egna veterinärer ska göra bedömningen.

Vissa reservationer kan gå att få bortplockade efter en viss tid, om en kan påvisa att det som orsakade reservationen inte längre finns. Det är säkert olika och jag kan inte svara angående den biten, eftersom ingen av mina hästar har haft några reservationer i försäkringen öht.
Ja... jag tror som dig... men, i det här fallet har hästen inte varit halt även m det funnits syntom... hästen kommer säkert få ärr, eftersom det suttit där ett tag... men den är borta och eftersom reservation finns där pga att bentiten finns... tänker jag att det nog kankse möjligen kan gå att tas bort OM man gör t ex böjprov och hästen är UA?.... jag får se vad försäkringen svara mig. Jag har ställt frågan till dem! De har via telefon sagt att jag kan göra en veterinärbesiktning efter 6 månader... men det var via telefon och det kan ju alltid var lite ”luftigt”... jag kan ha misstolkat och de kan ha sagt ngt de inte kan ”stå” för... därför tänker jag att det kan finns ett värde i att själv ”söka” möjliga ”svar”...
 
Som sagt: inga av mina hästar har eller har haft några reservationer. Så när det gäller att få reservationer borttagna kan jag inte svara, jag tolkade startinlägget som att det handlade om huruvida bolaget skulle stå för kostnaden för att ta bort benbiten (och att de nekat att göra det eftersom den bedöms ha funnits innan). :)
 
Jaa, bara att stå sitt kast. Ja blev galet imponerad av att mina bekanta hade fått ”igenom” med sitt försäkringsbolag. Benbiten har kommit till av yttre trauma...skada.
Går det att bevisa att det är detta yttre trauma? Tex röntgenplåt som visar att den inte fanns innan? Annars kan bolaget alltid säga att ben biten har funnits innan och nu bara flyttat på sig.

Det går alltid att sätta lite press på försäkringsbolag om man har många/alla försäkringar i samma bolag och säger att man vill avsluta ALLA försäkringar hos bolaget (med alla menar jag alla så som bil, hem, mm).
 
Som sagt: inga av mina hästar har eller har haft några reservationer. Så när det gäller att få reservationer borttagna kan jag inte svara, jag tolkade startinlägget som att det handlade om huruvida bolaget skulle stå för kostnaden för att ta bort benbiten (och att de nekat att göra det eftersom den bedöms ha funnits innan). :)
Stämmer... de nekade OCH gav en reservation, eftersom hästen hade en benbit. Nu är biten borta, och då undrar jag om det finns möjlighet att ta bort reservationen... en följdfråga... kanske man kan säga:)
 
Stämmer... de nekade OCH gav en reservation, eftersom hästen hade en benbit. Nu är biten borta, och då undrar jag om det finns möjlighet att ta bort reservationen... en följdfråga... kanske man kan säga:)
Enklast är att ringa ditt fb.
Min häst fick reservation på alla benen när han försäkrades och det var pga hans ändrade användningsområde. Fb krävde en ny besiktning med ua på benen och då togs reservationen bort. Hur de väljer att göra när det finns ett känt problem sen innan är svårt att veta, så som sagt ring och hör vad som gäller.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 374
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 474
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 917
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag gjorde en besiktning på en häst jag ska köpa och vill fråga vad som gäller kring försäkring. Hästen hade UA på besiktning men...
Svar
11
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp