obetald stallhyra?

I

IrishCobTinker

Hej.

Bedriver ett litet företag, med uthyrning av lösdrift.

Nu har jag en hyresgäst som inte betalar för sej, hon svarar inte i telefon, kommer inte ut till hästarna trotts att det står i avtalet att hon ska komma ut minst 1 gång per vecka.

Har sagt upp henne, men hon hämtar inte hästarna.

Hästarna hovar är jätte förväxta.

Jag hitta denna artikel: http://www.advokatdeckeman.se/publikationer/Hästjuridik_del_4.html

Kan jag verkligen sälja hästarna?

Sv: obetald stallhyra?

Jag har tyvärr ingen aning om ifall du får sälja hästarna, men vad du än gör så se till att få hovarna verkade så snabbt som möjligt. Även ifall jag förstår att det svider att behöva lägga ut pengar du kanske inte får igen så måste du göra det för hästens skull. Du är även som stallägare ansvarig så i värsta fall kan du åtalas för djurplågeri ifall det går tillräckligt långt.

Har du provat med kronofogden. Inte säkert att det hjälper, men har du tur så tar det skruv när hästägaren får ett brev från KFM.

Lycka till!

Nej, det är en bit att gå innan du kan tillgodogöra dig hästarna. Nummer ett är vad som står inskrivet i kontraktet om retentionsrätt. Eftersom hästen kostar att kvarhålla är det oftast ingen lyckad lösning, särskilt inte eftersom ägaren i ditt fall inte verkar särskilt intresserad av djuret. Det finns ju en risk att hästen kostar mer att hålla kvar än den inbringar vid försäljning.

Har du fakturerat avgifterna efter hand - skicka vidare till KFM för indrivning. Det visar att du menar allvar.

Det låter lite som om du faktiskt bryter ditt ansvar gentemot djurskyddslagstiftningen. För som jag uppfattar ditt inlägg så har du tagit emot hästarna och tagit på dig att sköta om dem. Ägaren skulle ju bara komma en gång per vecka. Detta gör att när nu situationen är som den är blir ansvarig för att hästarna sköts enligt alla regler. Vilket innebär att det är ditt ansvar att se till så att deras hovar sköts och verkas. Som det är nu om djurskyddet kommer ut är det du som åker på att du har hästar med förväxta hovar i hagen.
Att du sedan kan kräva ägaren på ekonomisk ersättning för hovvården är ju en helt annan sak. Dessutom tveksamt om du får betalt för. Detta är alltid en risk när man tar emot andras hästar och tar på sig viss skötsel av dem.

Så precis som Lovisaleonora skriver du kan inte bara sälja hästarna och KFM är den snabbaste vägen att gå med alla krav på ersättning du har på hästägaren. Då även kostnad för hovvård m m som uppstår under tiden de finns kvar hos dig.

Skicka fakturor på kostnaderna med en väldigt begränsad betalningstid, skriv också att ifall betalningen inte finns dig tillhanda inom en viss tid, kommer fakturorna gå till kronofogden för indrivning. Som någon annan sa, det visar att du menar allvar och i många fall räcker det med att hota med KFM för att man ska få in sina pengar.

Kan inte trådstartaren ringa djurskyddsinspektionen och berätta om situationen?

Fast först bör nog TS se till att hovarna verkas, annars är ju risken att djurskyddsinspektionen anser att TS gör sig skyldig till djurplågeri ifall hovarna är i tillräckligt dåligt skick.

Har man tagit på sig skötseln är man ansvarig, så nej det går inte att ringa djurskyddet och säga att man har hästar på gården som ingen tar hand om.

Det verkar som ni alla glömmer att det finns ett yttersta hästägaransvar och beroende på vad du som stallägare tagit på dig i kontraktet att ansvara för gentemot hennes hästar, men du har ju belyst problemet och kan åberopa det OM djurskyddet skulle komma. Kolla upp om personen redan har skulder hos fogden för finns det kan du se dig i himlen efter pengar. Har som du liten verksamhet och jag har mött tyvärr många oseriösa hästägare som smiter från hyror och sitt ansvar för hästen. Borde finnas ett register för oss seriösa stallägare för de hästägare som flyttar runt i stallen o inte betalar för sig eller sin hovslagare eller veterinär.

har tom varit intervjuad i Ridsport för ett par år sedan anonymt för att belysa problemet med att hästägare stallar upp sin häst och sedan smiter från skötsel o hyror och där står man med (oftast ök som inte är värda nåt) hästar som man får lägga ut sina egna pengar på i skötsel, tid och mat samt telekostnader och annat för att reda ut situationen. Tycker att man är svagt skyddad för att man har seriös verksamhet, men får ingen hjälp vid dessa situationer. OM du kontaktar KF ska de värdera hästarna och oftast så inbringar de inget värde då de saknar kunskaper om hästar. Du har det inte lätt och tyvärr finns det inget bra råd. Om du vill kan du kontakta mig via PM så ska jag berätta om mina erfarenheter, har både polis och Länsstyrelsen samt KF inblandade i flera fall och inget har varit solklart, olika myndigheter med olika regler.

Har själv suttit i samma sits. För att göra en lååång historia kort så.

Vi blev tvugna att stå för hovslagare och veterinärkostnader, foder osv under ett antal månader, som djurskyddsinspektören vi var i kontakt med sa "hoppas för er skull att inget händer det är ert fulla ansvar att hästen sköts, fodras och får den veterinär och hovvård som behövs".

Efter kontakt med KFM visade det sig att ägaren hade stora skulder och att vi inte skulle ha en chans att få några pengar.
Det tog flera månader innan vi fick hästen och så småningom kunde sälja den vidare, detta trots att det stog i kontraktet att vi hade rätt att sälja hästen vid obetalda hyror (retentionsrätt).

Börja med att kontakta KFM, som andra skriver så kan det ju räcka för att få ägaren att hämta sina hästar om den i övrigt har ordnad ekonomi. I vårat fall hade ägaren redan stora skulder och brydde sig inte alls om h*n fick mera skulder.

Senast ändrad:

Ännu en gång belyses frågan hur viktigt det är att sköta sitt hästföretag seriöst och faktiskt göra kreditkontroller av de man gör affärer med. Få branscher slarvar så mycket med just detta; att kontrollera sina kunder, som hästnäringen.

En enkel kontroll med t ex KFM ger vid hand om det finns tidigare problem. Finns redan skulder innebär det att OM det skulle bli problem med betalningen längre fram, blir det sannolikt så att man blir utan pengar även om man lämnar vidare till KFM.

Det verkar som ni alla glömmer att det finns ett yttersta hästägaransvar och beroende på vad du som stallägare tagit på dig i kontraktet att ansvara för gentemot hennes hästar, men du har ju belyst problemet och kan åberopa det OM djurskyddet skulle komma.
Jag vet inte om jag missförstår ditt inlägg men det är nog ingen här som glömt att ägaren alltid har det yttersta ansvaret. Men det är faktiskt så att även om det skulle stå i ett uppstallningskontrakt att stallägaren ska göra det eller det. Så säger djurskyddslagen att om hästagaren inte uppfyller sin plikt att sköta hästen så blir det stallägaren som tagit på sig ansvaret för att hästen får den vård den behöver. Sedan kan stallägaren i sin tur kräva hästägaren på ersättning för det, det yttersta ansvaret för hästen.
Många missar det här och tror att bara för att man inte avtalat om t ex hovslagare så har man inget ansvar som stallägare. Men det har man om man hyr stallplats och någon som helst form av skötsel av hästen. Då får man fullt ansvar för hästen om ägaren inte sköter sig enligt Djurskyddslagen.
Om man däremot hyr en stallplats med bara kallhyra och ingen som helst inblandning i hästen som står där. Då hamnar man i en annan lagstiftning och får inget ansvar alls för hästen. Men istället så kommer den som hyr att få besittningsrätt enligt hyreslagstiftningen efter en viss tid. Vilket innebär att man inte kan säga upp hyresgästen utan att det finns skäl för vräkning.

Med andra ord att ta emot andras hästar innebär att man måste välja mellan pest och kolera så att säga. Därför är det viktigt att kolla upp sina hyresgäster ordentligt och gärna kräva deposition av hyran i förväg.

Precis, som med all annan (seriös) verksamhet måste man ju självklart vara medveten om vilka lagar och regler man lyder under. Och hur man på bästa sätt ser om sitt hus innan något inträffar som äventyrar framtida verksamhet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka