Obekväm och gapar

linneas

Trådstartare
hejhej! Har en relativt ny häst på 8år som inte gärna trivs med bett i munnen. Har provat ett femtontal olika bett på honom och han gapar och krånglar i stort sett med alla varesig det är tredelat, rakt, gummi eller koppar. Och det är så fort jag bara tar en liten förhållning. Kan tilläggas att han fortfarande är lite grön då han var stor som ett hus redan som 2-3åring (e. Darco - Lord Z) och inte fått så mycket tid till markarbete som han behövt. Har även testat diverse nosgrimmor och ridit på hack, men inget har känts bättre än det andra.
Tandläkaren kommer till veckan för att se hur han ser ut i munnen och om det kan vara något där som stör, dock hade de tidigare ägarna gjort det i höstas.
Han är helt frisk i övrigt och hoppar som om han aldrig gjort något annat.

Någon med samma problem/har erfarenhet av detta som vill dela med sig av möjliga lösningar på problemet?

hejhej! Har en relativt ny häst på 8år som inte gärna trivs med bett i munnen. Har provat ett femtontal olika bett på honom och han gapar och krånglar i stort sett med alla varesig det är tredelat, rakt, gummi eller koppar. Och det är så fort jag bara tar en liten förhållning. Kan tilläggas att han fortfarande är lite grön då han var stor som ett hus redan som 2-3åring (e. Darco - Lord Z) och inte fått så mycket tid till markarbete som han behövt. Har även testat diverse nosgrimmor och ridit på hack, men inget har känts bättre än det andra.
Tandläkaren kommer till veckan för att se hur han ser ut i munnen och om det kan vara något där som stör, dock hade de tidigare ägarna gjort det i höstas.
Han är helt frisk i övrigt och hoppar som om han aldrig gjort något annat.

Någon med samma problem/har erfarenhet av detta som vill dela med sig av möjliga lösningar på problemet?

Ta ett bett löst, stoppa in det i hästens mun som vanligt. Håll sedan i bettringarna som om dina händer var tränsets sidostycken. Dra sedan bettet väldigt sakta upp och ner i hästens mun, där hästen suger tag och håller kvar bettet sätter du bettet. (Det är bra om man är två så att en håller och den andre sätter fast så att det verkligen blir exakt där hästen vill ha bettet.) Suger hästen inte tag i bettet alls så gillar hästen inte bettet och då anser jag att hästen ska få slippa ha det bettet i munnen någon mer gång också.
Det är enormt vanligt att bettet sitter på vad hästen anser är fel ställe och gör man då som jag förklarat ovan så får hästen bestämma var bettet ska sitta så att hästen får det där hen vill ha det. Hästen får också visa på ett enkelt sätt vilken typ av bett hen föredrar. Det är ju trots allt hästen som vet bäst var bettet ligger bekvämast och vilken typ av bett hen föredrar. Jag hade i ditt fall väntat med att prova ut betten tills tänderna är kollade och ev. fixade för det kan lika gärna vara någon tand som stör honom så att alla bett irriterar honom just nu.

Hur tar du din förhållning och hur sen din handställning ut? Det är troligen inte hela problemet men kan vara en bidragande orsak. Bra att du bokade en tandläkartid! Ta med dig betten och se om det finns något som passar.

Liknande trådar

Träning Sällan jag ber om råd här men nu är det så :D Mitt fullblod gapar. Jag har nu gett upp lite. Hon ska säljas av andra skäl men jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Esset
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 963
Senast: Líf
·
Hästvård Jag vet att det finns hundratals trådar i ämnet häst som gapar men jag har läst igenom dem alla utan att hitta någon som stämmer överens...
Svar
19
· Visningar
2 363
Senast: Jolo
·
Utrustning Jag har en 13-årig dressyrhäst som helt plötsligt börjat "krångla" lite, och jag blir inte klok på detta beteende! Han rids med...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: theresesandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama