Obalans i tarm på fånghäst?

Jeffa

Trådstartare
Min 4 åriga korningsvalack har åkt på ett lindrigare fånganfall. Han har nu blivit medicinerad i 10 dagar och är på bättringsvägen. Så nu försöker jag att lista ut anledningen till detta. Han har gått på lösdrift sedan 1 maj, men med mycket magert bete, mest skogsmark. Vande även in honom några timmar om dagen i några veckor innan vi flyttade dit honom. Han har under hela tiden fodrats med hö (vilket han föredrar framför gräset). Vi var dock tvungna att byta hö när han flyttades och jag hade ingen möjlighet att köpa med nåt från det gamla. Han har varit känslig i magen sedan vi köpte honom i feb. Alltså mer lös än fast, han har endast gått på hö och mineraler eftersom att han inte är inriden än och har tyvärr lite överhull. Det jag misstänker är att det var kombinationen känlig mage (obalans), flytt, höbyte och lösdrift med gräs (även om det varit ytterst lite gräs) som utlöste det.

Nu står han i sjukhage utan tillgång till nåt bete alls.
Det jag tänkte börja med är att få ordning på obalansen i tarmen, vad har ni för tips? Vad ger ni era hästar med känslig mage?
Idag får han hö, mineraler och foderjäst.

Tacksam för tips och synpunkter kring det hela!

Sv: Obalans i tarm på fånghäst?

Vanlig A fil ska vara bra för hästmagen och fånghästar. En fd stallkamrat hade det till sin fångponny så fort han fick minsta tecken på fång känning.

Ett noga uträknat foderstat & absoluta försiktighet vid foderbyte (inkl. höbyte) Det man måste komma ihåg är att hö ibland inte har exakt samma värde i alla balar även om det kommer ifrån samma skörd och åker.

Som någon tidigare sagt; A-fil. Har även hört att B-vitamin ska vara bra.

Men viktigast är som sagt: Noga uträknat foderstat och hålla sig till det.

Nu har jag ingen större erfarenhet av fång, men när min dam skulle behandlas mot borrelia och spruta i blodet i 5 dagar, så rekommenderade veterinären att ge henne 0,5 - 1 liter Proviva Blåbärsdryck / dag. Detta för att motverka att magen skulle rasa av den starka medicinen. Tycker detta har fungerat förvånadsvärt bra! Pållan mår bra och magen har hållt sig fin under hela behandlingen. Dessutom trodde jag att det inte var en chans att min kräsna dam skulle äta det, men hon slickar glatt i sig! Denna häst ratar bl.a betfor annars.

Så Proviva blåbärsdryck kan vara ett tips?

EDIT: Kom på att socker m.m i Proviva nog inte är bra till fånghäst.. Så det är nog inget alternativ..

Senast ändrad:

Obalans i tarmen kan ge fång så det är nog orsaken. Vanlig bakjäst ger en bra förutsättning för tarmen så ge hästen det. Jag ger våra hästar ett paket bakjäst varje dag året runt för att hjälpa dem att hålla en bra tarmflora.

Vår vet rekommenderade liknande när hästen var tjock i benen (vet trodde det i första hand berodde på obalans i tarmen att det inte gick tillbaka). 1-2 paket bakjäst och 1 dl rapsolja per dag i 2-3 veckor blev han ordinerad och sedan skulle vi återkomma om han inte blev bra (vilket han blev).

Det var just de levande bakterierna i bakjäst som kunde hjälpa, han åt redan foderjäst (fällperiod) och äter alltid blötlagd linfröexpeller (eller vad de nu heter) i betforn åter runt.

Foderstaten är så bra jag kan få den just nu(får endast hö +mineraler+foderjäst), lite för högt energiinnehåll och lågt proteininnehåll (raka motsatsen mot vad han borde ha) men vill inte riskera nåt med att byta hö ännu en gång innan årets skörder finns tillgängliga. Vill hitta ett hö med bra värden som jag långsamt kan byta till och sedan köpa på mig så att vi har för hela vintern.
Har beställt Probimin som jag skall prova med nu. Har läst mycket gott om de, så jag hoppas att det skall bli förbättring.

Tack för tipsen allihopa! Spännande att höra era tankar och erfarenheter! :)

Kan även meddela att hovvårdaren var ut och kikade och fixade lite idag och hon tyckte att det såg bra ut, såg ingen märkbar skillnad i hovarna. Det är ju iofs bara en månad sedan jag upptäckte känningen. Men eftersom att hon verkar dom med ca 4-5 veckors mellanrum så har hon ganska bra koll på om det blir några förändringar. Hoppas att allt fortsätter i rätt riktning nu, bara resten av sommaren kvar att bäva inför :(

Fick detta tipset av min hovslagare, även om jag inte har fånghästar.
Han berättade om bla en som gav sina fånghästar detta och de kunde nu gå ute på bete :)
Jag hade mitt sto på betäckning och när jag kom dit och hälsade på så var hon stenhård i mankammen. Jag började ge henne sådant med en gång när hon kom hem nu för ca 1 vecka sedan och hon är nu betydligt mjukare i mankammen än innan.
http://www.profeedshop.se/index.php...n=com_virtuemart&Itemid=41&vmcchk=1&Itemid=41

En hovvårdare får väl inte röra hovarna på en sjuk häst? Tänkte med den nya lagen och så.

Det finns ett pulver som heter Probiotika. Detta blandas med t ex havremjölk och ska stå framme i rumstemeratur. Man ger hästen ca 1/2 dl dagligen i fodret och fyller sedan på blandningen igen med havremjölk.
Vi har haft flera fång och fångkänsliga hästar och detta hjälper verkligen.
Vi ger det varje dag under sommaren för att motverka obalans i tarmen.
Sedan vi började med detta kan även fångbenägna hästar gå på bete.
Inte någon av våra hästar har fått återfall.
Det verkar som om magen måste hållas stabil framför allt.
:)

Det finns ett pulver som heter Probiotika. Detta blandas med t ex havremjölk och ska stå framme i rumstemeratur. Man ger hästen ca 1/2 dl dagligen i fodret och fyller sedan på blandningen igen med havremjölk.
Vi har haft flera fång och fångkänsliga hästar och detta hjälper verkligen.
Vi ger det varje dag under sommaren för att motverka obalans i tarmen.
Sedan vi började med detta kan även fångbenägna hästar gå på bete.
Inte någon av våra hästar har fått återfall.
Det verkar som om magen måste hållas stabil framför allt.
:)

Probiotikan är nog dyrare än Profeed jag tipsade om. Profeeden kostar 249 kr för en 2 kg:s spann och den räcker länge.

Med probiotikapulver räcker en tesked hur länge som helst. Man sparar lite och fyller hela tiden på ny "mjölk" och milijoner nya bakterier bildas hela tiden.

Fick detta tipset av min hovslagare, även om jag inte har fånghästar.
Han berättade om bla en som gav sina fånghästar detta och de kunde nu gå ute på bete :)
Jag hade mitt sto på betäckning och när jag kom dit och hälsade på så var hon stenhård i mankammen. Jag började ge henne sådant med en gång när hon kom hem nu för ca 1 vecka sedan och hon är nu betydligt mjukare i mankammen än innan.
http://www.profeedshop.se/index.php...n=com_virtuemart&Itemid=41&vmcchk=1&Itemid=41

Tack för tipset! Ger honom redan en annan typ av probiotika, verkar funka bra,efter en vecka är han redan bättre i magen. :)

En hovvårdare får väl inte röra hovarna på en sjuk häst? Tänkte med den nya lagen och så.

En hovvårdare får absolut verka en sjuk häst, fdäremot en häst under medicinering är en annan sak. Då behöver man veterinärens tillåtelse att göra nåt. Och det var absolut inga problem att få, har man en bra veterinär vill dom hellre att man använder sig av en som känner hästens hovar än att ta in nån helt ny som kanske gör mer onytta än nytta. Och i det här fallet så skulle jag aldrig ta dit en hovvlägare som förmodligen skulle kapa hela tån och förstöra balansen i hoven.
Inge ont om hovslagre, har använt mig av såna i många år. Men efter att ha provat en hovvårdare så skulle jag aldrig byta tillbaka. Men då har jag turen att ha en häst som inte behöver skor.

Senast ändrad:

Med probiotikapulver räcker en tesked hur länge som helst. Man sparar lite och fyller hela tiden på ny "mjölk" och milijoner nya bakterier bildas hela tiden.

Det lät intressant, vilken typ av probiotikapulver använder ni då? Jag ger honom Probimin nu.

Var köper du de och vad kostar pulvret och vad kostar mjölken?

Profeeden ger man mellan 15 och 30 gr ungefär så 2 kg räcker också väldigt länge =)

Tänk på att prebiotika är fibrer som gynnar tarmen medan probiotika är svamp/bakterier som förbättrar tarmmiljön.
Alltså nämns här två typer av produkt.

ANvänd vanlig bakjäst istället för foderjäst.

För mig så är det lättare att använda foderjäst än att behöva ta med vanlig jäst varje gång jag åker till stallet. Inte alltid jag åker hem emellan och jag har inte kylmöjligheter i stallet. Och vad jag läst så har dom båda ungefär samma verkan, sedan om priset skiljer sig är inte så noga för min del.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Foder & Strö Fodrar alltid med ett analyserat grovfoder av god hygienisk kvalité och anpassar foderstat efter individ. Men nu för några dagar sedan...
Svar
11
· Visningar
4 065
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 386
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur