Min 4 åriga korningsvalack har åkt på ett lindrigare fånganfall. Han har nu blivit medicinerad i 10 dagar och är på bättringsvägen. Så nu försöker jag att lista ut anledningen till detta. Han har gått på lösdrift sedan 1 maj, men med mycket magert bete, mest skogsmark. Vande även in honom några timmar om dagen i några veckor innan vi flyttade dit honom. Han har under hela tiden fodrats med hö (vilket han föredrar framför gräset). Vi var dock tvungna att byta hö när han flyttades och jag hade ingen möjlighet att köpa med nåt från det gamla. Han har varit känslig i magen sedan vi köpte honom i feb. Alltså mer lös än fast, han har endast gått på hö och mineraler eftersom att han inte är inriden än och har tyvärr lite överhull. Det jag misstänker är att det var kombinationen känlig mage (obalans), flytt, höbyte och lösdrift med gräs (även om det varit ytterst lite gräs) som utlöste det.
Nu står han i sjukhage utan tillgång till nåt bete alls.
Det jag tänkte börja med är att få ordning på obalansen i tarmen, vad har ni för tips? Vad ger ni era hästar med känslig mage?
Idag får han hö, mineraler och foderjäst.
Tacksam för tips och synpunkter kring det hela!
Nu står han i sjukhage utan tillgång till nåt bete alls.
Det jag tänkte börja med är att få ordning på obalansen i tarmen, vad har ni för tips? Vad ger ni era hästar med känslig mage?
Idag får han hö, mineraler och foderjäst.
Tacksam för tips och synpunkter kring det hela!