OANALYSERAT SILAGE

L

LUDDE98

Står på stall där de tar in eget hö/ensilage. Där räcker en bal ca 2-3 dar och sen är det på med nästa. Hur gör jag när jag vill ha analys. Det är nämligen både -03 balar och -02 balar & alla är av olika kvalite.. Vad gör jag??

Har provat mig fram för att få en fungerande foderstat till min kille och nu tror jag att jag hittat rätt.. Men som sagt.. värderna kan ju vara åt h-e?

Han står nu på ensilage, havre, korn & betfor. B-vitaminer & Vsl.
Mineraler skall inhandlas.. (vilka rekommenderas?)

:confused:
 
Oj, har ni inte koll på balarna alls? då kan de vara jäkligt svårt om de är blandade huller om buller :(
 
Stallägaren säger att han har "Koll" & det har han nog.. i af på vilka som är -03 & -02.. men det är såå olika i ts så det finns inte =(
 
Är det ok att fodra med så gamla bal som -02? Hur lång 'hållbarhetstid' har ensilage?
 
Man kan låna en höborr av någon husdjurförening och borra i några balar och ta ut prov...sedan får du tejpa med en speciell tejp där du borrat...Eller så tar du prov från varje bal ni öppnar, fryser in provet tills du fått prov från 3-4 balar...sedan skickar du in..TS halten kan kollas att du tar exakt 1 kg grovfoder, torkar det i några timmar i ugnen på låg värme, sedan väger du högen...då vet du TS halten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Sara75
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 805
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp