Nyttigt hästgodis utan havre

Perla

Trådstartare
Någon som har några recept på nyttiga, goda, havrelösa hästgodisar som man kan baka hemma?

Har sökt runt massor (även här) men hittar bara recept med havregryn i.

Hoppas på flera bra recept från er bukare :)
 
Kan du ta det receptet du gillar bäst och byta ut havregrynen mot något spannmål du vill ha i? Som tex vetekli.
 
Man måste väl kunna torka morötter och äpplen för längre hållbarhet och mindre kladd i fickorna. I så fall: skär tunna skivor, in i ugnen på 50 grader, luckan lite öppen, 2 timmar på ena sidan och sen vänd dem, 2 timmar till, på andra sidan.
 
Tack alla för svar :)

Men jag vill inte ge "det gamla vanliga" utan jag vill baka något som inte kladdar eller blöter ner fickorna och som dessutom håller längre än en morot gör :)

Ska prova att torka både morötter och äpplen. Kanske nån banan som variation :)

Men som sagt jag älskar att baka och vill baka något roligt till hästarna utan havre då hon blir lite lagom pigg av det ;). Plus att hon nu vilar sen över två månader tillbaka så mer energi behöver hon inte få.
 
Men som sagt jag älskar att baka och vill baka något roligt till hästarna utan havre då hon blir lite lagom pigg av det ;). Plus att hon nu vilar sen över två månader tillbaka så mer energi behöver hon inte få.

Men hur mycket godis tänker du trycka i hästen varje dag egentligen? ;)

Ett par små bitar godis om dagen gör nog ingen större skillnad oavsett med eller utan havre.
 
Men hur mycket godis tänker du trycka i hästen varje dag egentligen? ;)

Ett par små bitar godis om dagen gör nog ingen större skillnad oavsett med eller utan havre.

Det märks väldigt bra med pyttelite havre. Hon får godis varje dag då ja trick tränar för att hon ska få tänka, annars blir hon stressad och galen typ. Hon har en ganska allvarlig senskada och ska absolut inte röra på sig så mer energi är strängt förbjudet. Hon har redan för mycket av det i dagsläget :/
 
Som Prallan skrev, byt ut havre mot någonting annat.

Man kan enkelt göra mash kakor med ditt favorita mash recept. Använd lite mindre vatten så det blir som en deg. skär ut till roliga former och låt stå i kylskåp över natt.

Eller favoriten här hemma:
Raspa ner två äpplen i en skål. Blanda med två matskedar äppelsirap och några skedar ströbröd så att det blir en deg. knåda ihop till bollar. Grädda i ugn i 50 minuter på 140 grader.
 
Som Prallan skrev, byt ut havre mot någonting annat.

Man kan enkelt göra mash kakor med ditt favorita mash recept. Använd lite mindre vatten så det blir som en deg. skär ut till roliga former och låt stå i kylskåp över natt.

Eller favoriten här hemma:
Raspa ner två äpplen i en skål. Blanda med två matskedar äppelsirap och några skedar ströbröd så att det blir en deg. knåda ihop till bollar. Grädda i ugn i 50 minuter på 140 grader.

Det med äpplena ska jag prova! Tack för tipset :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 930
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 457
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
897
Senast: Cattis_E
·
Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp