Nytt världsrekord

Gammeln

Trådstartare
Honorable Daughter noterade 1.11,6a/1609, för tvååriga ston på tusenmetersbana. Världsrekordet sattes i finalen i Matron Stakes på Dover Downs.

John Campbell satt upp bakom Honorable Daughter och han körde hästen direkt till ledningen där hon kunde vinna problemfritt med cirka två längder. Ray Remmen hade ställt Honorable Daughter iordning.

Hur går det med era 2-åringar, är dom nere på 15 tider :rofl::angel:

Sv: Nytt världsrekord

1.11.9 är en tid som imponerar självklart!
Men det är alltid vanskligt att översätta amerikanska förhållanden till svenska.;)

Vi skickade Victory Tilly som slog världsrekord och inget ont om Giant Diablo alls men man fick en liten fingervisning när hon gjorde samma sak. ;)

Nu låter jag snörpig ang. amerikanerna -Vilket jag inte alls är!
Tvärtom så finns det få hästar som har gett mig sådana rysningar som de amerikanare som har presterat bra i tex. Elitloppet! :bow::love:
(Kan titta på Moni Makers mäktiga speedryck på sista bortre lång hur många gånger som helst!)

Men för att svara på din fråga:

Hur går det med era 2-åringar, är dom nere på 15 tider

Det är han!

Han går lätt en 2.15-tid! :bump:

Är det bara jag som tycker det är alldeles för tidigt att låta en tvååring gå sådana tider? Fast det är klart, den tävlingskarriären redan är avklarad nu så att stoet kan få gå direkt in i avelsboxen till våren med ett världsrekord i bagaget...

Jag är ingen förespråkare för den amerikanska unghästmodellen så jag förstår din skepsism.

Däremot tror jag att tiden i sig inte kan översättas till svenska förhållanden.
Hästarna är tidigare utvecklade, de har ett gynsammare klimat och andra banförhållanden etc.
Dessutom sparas det inte på krutet till kommande säsonger.

Hur många gånger har vi inte sett hur importerade amerikanare med fantastiska rekord inte ens räcker till en pallplats i ett vanligt rikstotolopp?

Är det bara jag som tycker det är alldeles för tidigt att låta en tvååring gå sådana tider? Fast det är klart, den tävlingskarriären redan är avklarad nu så att stoet kan få gå direkt in i avelsboxen till våren med ett världsrekord i bagaget...
Fast grejen är ju den att om hästen skulle vänta med dessa tider till 3 eller 4 års säsongen så kanske den hade varit söndertränad och dessa tider uteblivit. Så vad vinner man på att vänta när hästen ändå KAN och är IORDNINGSTÄLLD

Det måste väl bero på tränarbyte :cool:

:D

Vissa hästar har även svårt att acklimatisera sig påstår Mäster mfl. så där kan väl en del av förklaringen ligga med.
Det har gjorts vissa försök, tänker bla. på fam. Lorentzon, att ta över amerikansktränade unghästar till våra unghästlöpningar men mig veterligen har det inte slått väl ut.
(Ni får rätta mig om jag har fel)
Däremot har några av våra svensktränade amerikaner haft framgångar när de har har spänt musklerna i unghästloppen i USA.:p

:D

Vissa hästar har även svårt att acklimatisera sig påstår Mäster mfl.
Jo det brukar ju heta så när man inte klarar av att förvalta det som jänkarna har "dukat upp" :angel:

Däremot har några av våra svensktränade amerikaner haft framgångar när de har har spänt musklerna i unghästloppen i USA.:p
Men det beror ju på att dom tar efter jänkarnas recept over there :p

Jag imponerades över att hon gjorde loppet helt själv, och att den goda tiden sattes på en tusenmetersbana. Vilket då gör det fullt jämförbart med våra förhållanden.
Loppet kan man se på http://www.harnessracing.com/.
Btw...nr 7 är All Star Hanover, hästen som har namngivits av Netted här på forumet. :bow:

Honorable Daughter noterade 1.11,6a/1609, för tvååriga ston på tusenmetersbana. Världsrekordet sattes i finalen i Matron Stakes på Dover Downs.

John Campbell satt upp bakom Honorable Daughter och han körde hästen direkt till ledningen där hon kunde vinna problemfritt med cirka två längder. Ray Remmen hade ställt Honorable Daughter iordning.

Hur går det med era 2-åringar, är dom nere på 15 tider :rofl::angel:

Våran Heidi Kemp har gått 15,7 :banana::banana:

Däremot tror jag att tiden i sig inte kan översättas till svenska förhållanden.
Hästarna är tidigare utvecklade, de har ett gynsammare klimat och andra banförhållanden etc.
Dessutom sparas det inte på krutet till kommande säsonger.
Fast tidigare utvecklade eller inte, så himla mycket skiljer det inte på när tillväxtzonerna sluts... Inte flera år bara för att de råkar vara födda och tränade i amerika.
Nej, att de inte sparar på krutet för framtiden begriper jag ju också - och tycker det är vansinne. Men det är väl slitochslängmentaliteten som finns även i stallen antar jag. :grin: Hållbarhet finns inte på kartan, det finns nya hästar...

Vill inte klanka ner pa hasten sjalv eller nagon tranare specifikt men skulle vilja bjuda pa ett litet citat.
Vi skickade en mycket fin pacer hingst till en stor tranare pa the Meadowlands. (notera att vi inte ager hasten och darfor inte hade nagon som helst talan i valet att flytta hasten och vart den skulle. Vi var i Florida och kunde inte tavla den sjalva.)
Hasten fyrade av tre super miles i rad och kommentaren fran ALLA det namndes for svarade med sjalvklarhet :Seems like he got the medicincabinet in order.

Vi har inte samma regler for medicinering har och manga av stortranarna ar fruktansvart duktiga pa att fuska med otillatna preparat. Jag ar alltid fruktansvart skeptisk nar de gar snabba tider - sarskilt i kombination med kort karriar och vissa tranare.

Honourable Daughter ar en fruktansvart fin hast, bara det faktum att hon vann stakeslopp redan i borjan av sommaren och anda ar med sa lange pa sasongen! Hoppas hon far sig en fin tre ars karriar, vill ju inte att hon ska aka pa en "snowwhite" hon ocksa.

Jag imponerades över att hon gjorde loppet helt själv, och att den goda tiden sattes på en tusenmetersbana. Vilket då gör det fullt jämförbart med våra förhållanden.
Loppet kan man se på http://www.harnessracing.com/.
Btw...nr 7 är All Star Hanover, hästen som har namngivits av Netted här på forumet. :bow:
Jag imponerades av hur hon joggade till ledningen. Sen fick hon ju inte vila en enda sekund under loppet. Den ena efter den andre försökte ju kasta sig över henne. På bortre långsidan när Campbell viker fram vippen så bara försvinner hon från dom andra. One tough girl och Ok to play försöker ju allt vad dom förmår men det hjälper inte. Genom sisrta sväng o in mot mål visar man ju upp 3 hästar kapabla för världsrekord.

Vanligt vis brukar ju dessa rusarlopp sluta med att spetshästen äts upp men icke denna gång. När väl Honorable Daughter hade fått sitt segertäcke så hade hon blåst klart :bow:

Liknande trådar

Trav Där sattes det 2 :eek: :eek: :eek: världsrekord då man körde Matron Stakes eliminations på en 5/8 track. Det var 2-årige Adrian Chip som...
Svar
1
· Visningar
681
Senast: misscocacola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka