nytt stall= kissar mer?

C

countess88

Hej vi har nyss bytt stall med våran kallblodstravar sto på 13 år
hon har varit en som kissar mkt men nu är det mer sedan vi bytt stall ,
urinen ser normal ut och luktar inget konstigt, och hon dricker inte mer än vanligt heller vet någon vad det kan vara behöver jag oroa mig?
hon är pigg i övrigt blank i pälsen mm
i förra stallet fick hon hö och i det här stallet får hon ensilage , hon äter även lucern och får en dl minerblå

Sv: nytt stall= kissar mer?

nej det vet jag inte :/ när vi fick henne så var hon rund som en tunna svankig och noll muskler och ryggraden stack upp så jag tippade på proteinbrist och började ge lucern för att höet var väldigt dåligt i förra stallet , kankse ska testa dra ner på lucernet ? det är ett bättre enslige i nya stallet hon kanske inte behöver så mkt lucern kan dom börja kissar mer pga protein?

om hon äter hösilage nu säger det väl sig själv att "boven" är hösilaget eftersom det innehåller en del vatten?! Hö är mycket torrare.:p

Det kan inte vara så att hon brunstar? Jag har hört, vet inte om det stämmer, att ston kan börja brunsta när de kommer till ertt nytt ställe.

haha jo fast det är rätt torrt ensliage så stor skillnad borde det väl inte va :S eller asså jag menar att hon borde ju kissar lite mer men inte mkt mer :P

brunstar tror jag hon inte gör hon brukar bli världes kinkigaste då och man får knappt peta på hon då haha :) nu är hon som vanligt :/

Om de får mer protein än vad de gör av med så utsöndrar de kväveöverskottet gnm urinen.

Men proteiner är ju viktiga speciellt för en häst som har haft lite proteinbrist så jag vet inte vad du ska göra. Har du sett ngn analys på ensilaget?

har just flyttat dit , ska fixa en analys, dom i stallet har ingen men dom visste inte om bonden har tagit analys , ska även höra med ridskolan då dom har samma ensilage .

Blir galen , i förra stallet fick hon bulor på ryggen trodde först det va sadel som även vet trodde , men enligt sadelprovaren så var det inte sadeln. trodde då att det var foderknölar så ett tag fick hon enbart hö och någon näve muslie,jag var skadad under tiden och hon vart bara tömkörd men bulorna försvann inte , så hon började få klucern igen och det vart varken mer eller mindre bulor på ryggen , och nu när vi flyttar och byter till ensilage försvinner bulorna med då börjar hon kissa destomer :/ kan det höra ihop ?

brunstar tror jag hon inte gör hon brukar bli världes kinkigaste då och man får knappt peta på hon då haha :) nu är hon som vanligt :/

Stellaria har rätt, det finns en brunst som kan komma vid flytt och den har inte ägglossning-jag brukar kalla den välkomstbrunst, en brunst som kommer för att göra hästar av motsatt kön vänligare inställd mot en ny medlem i flocken.

hur länge håller välkommsbrunsten på då?=)

Ingen aning.

Den jag fick hem höll på i 1,5 v.

Trodde det var vanlig brunst o körde till betäckning, där gjordes ultrljud o veterinären förklarade att det kunde bli en sorts brunst vid flytt utan äggtillväxt.
Denna välkomstbrunst övergick efter 1,5 vecka i vanlig brunst med ägg som efter ytterligare 1,5 släpptes.

okej ja får väl se om det går över :)

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Katthälsa Jag har en steriliserad bondkatt (hona) som är sex år gammal. Hon har alltid varit "liten" till växten och ganska slank i kroppen. Jag...
Svar
11
· Visningar
8 092
Senast: ylvali2
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
901
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka