Nytt ridhus

cactuspower

Trådstartare
Har hört att det ska storsatsas på ett nytt speciallbyggt handikappanpassat ridhus vid Segersjö Herrgård, för ryttare med flera olika sorters handikapp. Fler som vet något? :)

Sv: Nytt ridhus

läser inte allt så ofta, så först nu ...

var ligger Segersjö?

Remmene skjutfält i Vårgårda (västra sverige) är nämligen till salu snart efter att de har sanerat området. Kronan är väl ägare, gammal markinlösen, eller så övergår marken till kommunen som säljer.

Först tänkte jag enbart aha, galopptränings center med bana (veterinärklinik finns redan i närheten längs E20 och Doggy hundmatsfabriken :-))

Sedan tänkte jag, hm, och ett helt handikappanpassat ridcenter också, där jag kan ha en flock av de "tilltänkta" Fell ponies jag är intresserad av. Det är en cool ponny, och har ett brett register - och jag tänkte handikappade som inte har råd eller kan sköta en häst helt själv, då kan komma och dels lära sig ändå, och sådant lite mer avancerat som klassisk dressyr (anpassad), hoppning, körning, fösa får osv på mina Fell ponies :love: (de är så coola) - de som kan klara av det, övriga får rida sitt "enklare" också naturligtvis. Då kan de också prova att sköta hästen osv, innan de går och köper en egen, så de får känna på om de orkar och/eller vad som behövs "anpassas" - som vid Bilutprovnings-centret, muskelkraftmätarna och simulatoren som finns i Göteborg, för de som fått Bilstöd beviljat. Det finns ju sådana sadelmätar osv i USA (tryck osv) och även rullband för hästar så man ser hur de går. Ja, alla som varit på high tech kliniker vet vad jag menar.

Men ett riktig High Tech Smart-Center, handikappanpassat i tekniken och planlösningen, smarta hus osv. Det skulle vara roligt och kännas meningsfullt att få göra något sådant.

Det borde vara en småsak att fixa, för i USA bygger de nu upp en HEL stad från scratch anpassade för döva/hörselnedsatta. Det var i tidningen om det, och jag har länken till den hemsidan.

nån dag kanske, kan man hoppas ...

det finsn inga pengar i folkmed funktionshinder eftersom det inte är coolt nog..om man nu inte har en spinalskada(coolast) eller äger ett bilanpassningsföretag för då kan man håva in...:)

tycker din idé verkar bra och hoppas du har gott om pengar att finansiera den med!

Thina

T.Alsterfeldt skrev:
det finsn inga pengar i folkmed funktionshinder eftersom det inte är coolt nog..om man nu inte har en spinalskada(coolast) eller äger ett bilanpassningsföretag för då kan man håva in...:)

tycker din idé verkar bra och hoppas du har gott om pengar att finansiera den med!

Thina

Jo men iregel behövs det ganska små saker som gör att saker i samhället fungerar bättre för funktionskindrade, små små saker som faktiskt ävengör livet LÄTTARE även för folk som det inte är något fel på alls!

Tex handikapptoaletter, jättebra tex för mamman som ska dra in barn inkl barnvagn och byta på ungen, eller för de som är överviktiga, många känner också obehag i trånga utrymmen i största allmänhet.

Trottoarkanter som är avfasade- skitbra om man tex ska dra saker från en bil på en säckakärra tex när man flyttar.

Stora hissar i hyreshus! Jippi- man kan äga möbler som är stora och gammeldags UTAN att behöva hyra 6 starka gubbar att bära dom upp/ner i trappan vid flytt.

Breda dörröppningar, underbart att slipp skrapa i händerna när man bär otympligt.

Etc etc.

Tyvärr vet jag många som blir ARGA när det byggs handikappsanpassat, dom tycker det daltas. Vad dom inte tänker på är att om ett par år är dom själva gamla och krickiga och går med rollator etc. Då kommer det vara annat ljud i skällan när/om dom inte kommer in med rollator OCH icakasse i hissen!

Varför ska det vara lyx att leva drägligt?

Jag tycker det är bra att det finns regler om anpassning när det byggs nytt.

Dock finns det exempel på riktigt korkade lösningar när man anpassar i gamla miljöer som både förstör kulturmiljön OCH som faktiskt inte gör det mycket lättare för en funktionshindrad person. Kanske snart läge att ha tex historieutbildade arkitekter som SJÄLVA är funktioonshindrade i de myndigheter som ska ansvara för gamla kulturmiljöer.

/
KT

Thina och Kung Tulle, ni har så rätt, så rätt i allt, båda två.

Laurent heter staden i USA, och när jag läste på deras hemsida var det bland det första jag tänkte - hur sköven har de lyckats finansiera ett HELT sådant stadsprojekt, när man inte ens kan få en burköppnare annars för den är för dyr! :-)
Till och med polisen, brandkår, ambulans och alla sådana larmsystem ute osv, skall vara anpassade.
Jag tänkte jag skulle våga skicka en försynt mailfråga till han som är projektdrivande för den staden, och fråga just hur länge de fått kämpa med finansieringsfrågan. Han är nämligen själv hörselnedsatt, så detta är hans idé och livserfarenheter det bygger på.

Låt folk bli arga om det handikappanpassas, det enbart säger allt man behöver veta om dem ;)

Och här är projektstaden Laurent i US för hörselnedsatta för den som vill läsa och se vad de gör där med lösningar av olika slag
http://www.laurentsd.com/index.html

I Göteborg är det snart även era05 - en del i världskongressen i design. Business Region Göteborg är projektkontor för den.
Det är en massa seminarier och Ergonomidesign har ett seminarie - Innovation for People.
Jag är runt på sådana olika grejer och kollar bransch- och marknadslägen, intel, och bygger upp kunskapsbas och håller koll på FoU m.m, och grunnar sedan även på s.k procurements av olika slag.

iallafall, där var länken till den helt anpassade urban planning staden :-)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 273
Senast: Murray
·
Samhälle Ja det är väl inget nytt. Bokat hemleverans idag klockan 8-12. Ingen kommer, inget meddelande. Ringer postnord, de frågar efter värde på...
2
Svar
37
· Visningar
2 776
Senast: hastflicka
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka