Sv: Nytt ridhus
läser inte allt så ofta, så först nu ...
var ligger Segersjö?
Remmene skjutfält i Vårgårda (västra sverige) är nämligen till salu snart efter att de har sanerat området. Kronan är väl ägare, gammal markinlösen, eller så övergår marken till kommunen som säljer.
Först tänkte jag enbart aha, galopptränings center med bana (veterinärklinik finns redan i närheten längs E20 och Doggy hundmatsfabriken :-))
Sedan tänkte jag, hm, och ett helt handikappanpassat ridcenter också, där jag kan ha en flock av de "tilltänkta" Fell ponies jag är intresserad av. Det är en cool ponny, och har ett brett register - och jag tänkte handikappade som inte har råd eller kan sköta en häst helt själv, då kan komma och dels lära sig ändå, och sådant lite mer avancerat som klassisk dressyr (anpassad), hoppning, körning, fösa får osv på mina Fell ponies
(de är så coola) - de som kan klara av det, övriga får rida sitt "enklare" också naturligtvis. Då kan de också prova att sköta hästen osv, innan de går och köper en egen, så de får känna på om de orkar och/eller vad som behövs "anpassas" - som vid Bilutprovnings-centret, muskelkraftmätarna och simulatoren som finns i Göteborg, för de som fått Bilstöd beviljat. Det finns ju sådana sadelmätar osv i USA (tryck osv) och även rullband för hästar så man ser hur de går. Ja, alla som varit på high tech kliniker vet vad jag menar.
Men ett riktig High Tech Smart-Center, handikappanpassat i tekniken och planlösningen, smarta hus osv. Det skulle vara roligt och kännas meningsfullt att få göra något sådant.
Det borde vara en småsak att fixa, för i USA bygger de nu upp en HEL stad från scratch anpassade för döva/hörselnedsatta. Det var i tidningen om det, och jag har länken till den hemsidan.
nån dag kanske, kan man hoppas ...