Nytt jobb, massa frågor

sweep

Trådstartare
Jag har fått nytt jobb och fick anställningsbeviset idag och ska fylla i en sak som jag inte riktigt förstår.

"Fyll även i tidigare anställning som du har fått ut i semesterdagar under innevarande semesterår och om du vill ha obetald semester under innevarande semesterår max 5 dagar."

Är det semesterdagar som jag haft totalt på ett år eller är det vad jag har kvar i nuläget?
För jag har haft 25 dagar (betalda) på det jobbet jag har idag och inga obetalda.

Sen så har jag fått gå ner i arbetstid på nuvarande jobbet och har då kontaktat a-kassan och arbetsförmedlingen, men hur gör jag nu när jag har ett nytt jobb?
Ska man ändå söka jobb? För det är väl ett krav på arbetsförmedlingen för att få a-kassa?

Jag slutar nuvarande jobbet 15 augusti och börjar på det nya 26 september så det blir ett ganska stort glapp där och vara utan pengar vill jag inte vara.

Hjälp :P

Står såhär i anställningsbeviset
Semester
1. I tidigare anställning har den anställde fått ut ........ semesterdagar under innevarande semester år.
2. Under innevarande semesterår önskar den anställde erhålla ..... obetalda semesterdagar.

1. borde vara 25(?) eftersom det är vad jag har haft.
2. borde vara om jag vill ha några dagar tills jag jobbat ihop semesterdagar?

Har du tagit ut några semesterdagar i år? Antalet dagar du tagit ut som semester skulle jag skriva på 1.
På 2 så är det om du önskar ta ut några semesterdagar under året (misstänker fram till 1april 2017, men beror på hur semesteråret ser ut hos den arbetsgivaren). Vill du ta ut semesterdagar skriver du hur många du vill ta ut. Eftersom du börjar efter augusti så har du bara laglig rätt till 5 dagar och de är obetalda eftersom du inte tjänat in någon semester ännu hos den arbetsgivaren och de troligen inte tillämpar förskottssemester.

A-kassegrejen kan jag inte svara på. Ring till a-kassan och fråga?

Eftersom du börjar efter augusti så har du bara laglig rätt till 5 dagar och de är obetalda eftersom du inte tjänat in någon semester ännu hos den arbetsgivaren och de troligen inte tillämpar förskottssemester.
Man har rätt t fyra veckors obetald semester under juni-aug om man inte jobbat in betald semester men man kan inte bli tvingad att ta ut obetald semester. Been there done that.

Man har rätt t fyra veckors obetald semester under juni-aug om man inte jobbat in betald semester men man kan inte bli tvingad att ta ut obetald semester. Been there done that.
Ja det stämmer, men nu ska inte ts jobba under de månaderna utan hon börjar sitt nya jobb i september och har då bara rätt till 5 dagar. Sen kan man alltid ha en dialog med arbetsgivaren om man skulle önska fler dagar.

Jag har fått nytt jobb och fick anställningsbeviset idag och ska fylla i en sak som jag inte riktigt förstår.

"Fyll även i tidigare anställning som du har fått ut i semesterdagar under innevarande semesterår och om du vill ha obetald semester under innevarande semesterår max 5 dagar."

Är det semesterdagar som jag haft totalt på ett år eller är det vad jag har kvar i nuläget?
För jag har haft 25 dagar (betalda) på det jobbet jag har idag och inga obetalda.

Sen så har jag fått gå ner i arbetstid på nuvarande jobbet och har då kontaktat a-kassan och arbetsförmedlingen, men hur gör jag nu när jag har ett nytt jobb?
Ska man ändå söka jobb? För det är väl ett krav på arbetsförmedlingen för att få a-kassa?

Jag slutar nuvarande jobbet 15 augusti och börjar på det nya 26 september så det blir ett ganska stort glapp där och vara utan pengar vill jag inte vara.

Antalet semesterdagar är beroende på om du haft generellt semesterår, dvs nya semesterdagar i april = då fyller du i hur många semesterdagar du haft sedan 1/4
eller innevarande semesterår som löper 1/1 till 31/12 = då fyller du i hur många semesterdagar du haft sedan 1/1.

Har du haft 25 dagar semester så har du inte rätt till några fler dagar och ska skriva 0 på om du vill ha obetald semester.
Finns det minsta risk att du snart blir arbetslös eller sjuk så ska du undvika obetald semester eftersom det sänker sjukersättning och A-kassa.

Du bör vara inskriven på arbetsförmeslingen mellan dina jobb för att få a-kassa. hur mycket jobb du verkligen måste söka för att få a-kassa vet jag dock inte.

Hur menar du nu?? Om man börjar ett nytt jobb 1 juni och inte har någon semester och ta ut?? Låt oss säga att företaget stänger under fyra veckor i juli. Vem betalar då??

Hur menar du nu?? Om man börjar ett nytt jobb 1 juni och inte har någon semester och ta ut?? Låt oss säga att företaget stänger under fyra veckor i juli. Vem betalar då??

Då får du obetald semester när företaget stänger och får alltså inget betalt eftersom du inte har tjänat in någon semester.

Har du tagit ut några semesterdagar i år? Antalet dagar du tagit ut som semester skulle jag skriva på 1.
På 2 så är det om du önskar ta ut några semesterdagar under året (misstänker fram till 1april 2017, men beror på hur semesteråret ser ut hos den arbetsgivaren). Vill du ta ut semesterdagar skriver du hur många du vill ta ut. Eftersom du börjar efter augusti så har du bara laglig rätt till 5 dagar och de är obetalda eftersom du inte tjänat in någon semester ännu hos den arbetsgivaren och de troligen inte tillämpar förskottssemester.

A-kassegrejen kan jag inte svara på. Ring till a-kassan och fråga?

Okej så då blir det de dagar jag tagit ut alltså?
vilket borde bli 8 tror jag...

ja får ringa akassan o fråga, dom ska ha in mera papper också..

Du bör vara inskriven på arbetsförmeslingen mellan dina jobb för att få a-kassa. hur mycket jobb du verkligen måste söka för att få a-kassa vet jag dock inte.

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen, skrev in mig när jag fick mindre arbetstid. Just nu finns det inga jobb att söka heller så vet inte hur man ska göra då.
Men får ringa eller maila dom o fråga.

Ingen du får fyra veckor ledigt obetalt antar jag men såna företag brukar ha semester att ta ut i förskott

Om du frivilligt sagt upp dig från det första jobbet och det sen blir ett glapp till ditt nästa jobb har du frivilligt försatt dig i arbetslöshet och då har du 45 dagars karens i a-kassan. Ha du blivit uppsagd är det en a sak och då har du rätt till a-kassa.

Jag är inskriven på arbetsförmedlingen, skrev in mig när jag fick mindre arbetstid. Just nu finns det inga jobb att söka heller så vet inte hur man ska göra då.
Men får ringa eller maila dom o fråga.
Finns alltid jobb att söka även om det inte är där man vill
Men det är ju så pass kort tid så de räknar väl inte med att du söker så mkt om du meddelar att du har jobb som startar sen

Om du frivilligt sagt upp dig från det första jobbet och det sen blir ett glapp till ditt nästa jobb har du frivilligt försatt dig i arbetslöshet och då har du 45 dagars karens i a-kassan. Ha du blivit uppsagd är det en a sak och då har du rätt till a-kassa.

Alla är uppsagda från nuvarande jobbet och jag skulle egentligen sluta 14 juni men fick förlängd uppsägning fast med mindre timmar till 14 augusti. Är alltså helt arbetslös från 15 augusti.
Men har rätt till att deltidsstämpla från 14 juni vilket jag har sökt om.

Finns alltid jobb att söka även om det inte är där man vill
Men det är ju så pass kort tid så de räknar väl inte med att du söker så mkt om du meddelar att du har jobb som startar sen

Såhär skrev arbetsförmedlingen till mig häromdagen i mail till mig
"Nu är det väldigt tunt med lediga tjänster ute så jag hittade faktiskt ingenting att skicka till dej tyvärr."

Så det finns inte ens nått för dom att skicka till mig.

"Nu är det väldigt tunt med lediga tjänster ute så jag hittade faktiskt ingenting att skicka till dej tyvärr."

Fast jag fick inte många tjänster skickade utan fick söka själv, trots lärare med många lediga tjänster.
Sen var det ju inte alltid tjänster jag hade full behörighet till jag sökte, men de på af vill att man söker så mycket det går. I ditt fall har du ju redan ett jobb på g så tror inte de kommer att vara stenhårda. Bara att skriva i aktivitetsrapporten, sökt jobb , fått jobb, börjar det datumet

Nu hänger jag nog inte med här. Vad menar du nu? Menar du att AF skickar jobben till dig o att du inte ska söka själv?

För vad jag vet så har man som arbetssökande o inskriven på AF en skyldighet att söka jobben som finns där. Men du kanske har special-regler som jag inte vet om? :)

Kolla upp det här med deltidsstämpling. Är det fortfarande 75 dgr deltid som påverkar hela mängden a-kasseperiod? Tänkte så att du inte sätter dig själv i en skit-sits.

Nu hänger jag nog inte med här. Vad menar du nu? Menar du att AF skickar jobben till dig o att du inte ska söka själv?

För vad jag vet så har man som arbetssökande o inskriven på AF en skyldighet att söka jobben som finns där. Men du kanske har special-regler som jag inte vet om? :)

Kolla upp det här med deltidsstämpling. Är det fortfarande 75 dgr deltid som påverkar hela mängden a-kasseperiod? Tänkte så att du inte sätter dig själv i en skit-sits.

Klart man ska söka själv också men det finns som sagt inga att söka så dom kan inte ens ge tips på nått att söka. Och det är få jobb som finns för bara en dryg månad.

Det är 75 dagar ja. Men hur sätter det mig i en skitsits?

Liknande trådar

Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
963
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 241
Senast: BernT
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 748
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka