Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

E

ekonomisk

Funderar på att börja tvätta täcken och dylikt åt hästfolk. Det behövs en ny sådan inrättning i området då den gamla har lagt ner och alla (inkl jag) har samlat skitiga täcken och vojlockar på hög:angel:

Så, ni som antingen har det som verksamhet eller har själva i stallet...vad ska man satsa på för maskin 7 eller 12 kg?

Hur mycket är en rimlig kostnad för att tvätta täcke? Har märkt en väldigt stor skillnad i pris mellan olika landsdelar - bor själv i småland.

Har ni något förslag på firma (PM:a) som säljer begagnade maskiner??


Tack för hjälpen:bow:
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Jag tror absolut att det är en bra idé. Är ingen höjdare att ens tvätta sommartäcken i vanlig tvättmaskin ( jag har testat:crazy:).

Priset är ju en annan fråga, själv skulle jag väl vara beredd att betala en hundring per vintertäcke, med impregnering. Men det kanske inte blir lönsamt.
Sattsa på en stor maskin, borde bli bättre ekonomi i det.

Lycka till!
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Det var reportage om en kvinna som startat en sådan verksamhet i ridsport. Fast det är ganska länge sedan men du kanske kan pröva att söka i deras arkiv?
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Tack för tipset....sökte men hittade inget...:(
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Satsa på en större tvättmaskin! Jag har en 7-kilos och det är svårt med vintertäcken över 125. De går knappast in och blir då inte rena.

Svårt med priser.
Se till att de borstat av sina täcken själva innan för det är ett jättejobb, tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Nej det är som sagt ett tag sedan, jag tror hon var verksam i någon storstad. Ett tips kommer jag ihåg och det använder jag själv numera. Många täcken har ju kardborreknäppning utöver den vanliga. Då använde hon en hundkarda en sådan som påminner om de kardor man kardade ull med. Alltså med små mjuka stålborst hoppas ni fattar vad jag menar. Jag har själv provat och det är nog det enklaste sättet att rengöra kardborreknäppningar från allt ludd och hästhår som samlas där. Funkar även ganska bra att ta bort hår från insidan av täcket
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

mmm, antar att jag måste satsa på en stor maskin...har hittat allt från 7,9,12 och 15 kg....

Jag ser helst att de borstar av sitt täcke innan lämning...detta ingår inte i servicen...har jag inte tänkt i alla fall...:crazy:

Jag har alltid själv stått för den när jag lämnat täcken..och om jag varit slarvig såg inte täcken riktigt rent ut...men inte tvättarens fel..mitt slarv;)
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

en arbetskompis till mig tog över här i byn kemtvätten och i dessa maskiner har hon då möjlighet att tvätta täcken och vojlockar shabrak, hon har en lite äldre modell av tvättmaskin som fungerar i detta syfte så det inte blandas med annat

så det skulle ju kunna vara en möjlighet att kolla lite annonser på en äldre kemtvättsmaskin och börja tvätta och laga täcken åt hästfolket men sedan vet jag ju inte hur pass tunga dessa maskiner är om det går att ha dom i en vanlig tvättstuga

sedan har vi på jobbet en "matttvättmaskin" som är större än vanliga tvättmaskiner finna oftast i lägenhetstvättsutugor.

/ vickis som inte tycker om att tvätta tacken och shbrak :D
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Jag har varit i kontakt med några som säljer renoverade stora maskiner...de är på 12 kg, men då krävs trefas och varmvatten. I utrymmet som är tänkt finns trefas, men inte varmvatten.

Jag har även tittat på en mer "normal" maskin men med 9 kg kapacitet...vad tror ni om det?
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Vi har 12 kg´s maskin, men det går INTE att tvätta vintertäcken rena i den. Visst går de in, men de blir inte rena. Det är helt enkelt en för liten maskin. Vi har trefas och varmvatten till vår, det är en jättefin digital Wascator som är utmärkt till lindor, vojlockar, regntäcken etc. men till vintertäcken har vi en riktigt, riktigt stor maskin för att de ska bli rena. Liknande finns på bl a tvätterier.

Tvättar man tjockare täcken tre ggr blir de hjälpligt rena, men då är man uppe i rätt ordentlig kostnad också, både med el, tvättmedel och miljön.
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Ok...det verkar som att det behövs ett "monster" för att tvätta tjocka täcken:D

Har hört mig för häromkring och det verkar finnas en marknad för detta i alla fall...

Ja, Åke...vid ett senare tillfälle kanske det blir tvunget att dra in varmvatten....det är dock en bit att dra denna ledning så jag bävar för det...:crazy:
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

men sedan vet jag ju inte hur pass tunga dessa maskiner är om det går att ha dom i en vanlig tvättstuga

Ha ha, finns inte en möjlighet att vi skulle få ner en sån i vår tvättstuga som består av en trång hall:banana:

Tanken är att ha detta i ett utrymme i "gamla" stallet...
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Där jag lämnar mina täcke betalar jag 100kr/täcke. Då är de tvättade men inte inpregnerade. Tycker att det är ett fullt rimligt pris, hade tom. kunnat tänka mig att betala mer för täckena är super fina när de är klara.

Vad gäller tvättmaskin så har jag för mig att det finns en firma i Göteborg som säljer begangnade tvättmaskiner från hyreshus. Kommer inte ihåg vad firman heter men de går säkert att hitta på nätet.

Storleken på maskinen är ju ganska lätt att uppskatta. Leta fram ditt tjockaste och största vintertäcke och lägg det på vågen. Det borde ge en rimlig hint om vilken kapacitet som krävs.:bump:
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Nja, täcket är ju skrymmande men inte särskilt tungt. Det är lite speciellt det här med hästtäcken, när det kommer till tvätt.
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Problemet kan bli att folk lämnar in leriga täcken som förstör/sliter din maskin om du lägger in dem. Alt att du får stå och borsta av dem själv. Jag hade satt ett pris på borstade täcken, och ett annat på leriga.
Det motiverar folk att lämna in dem med leran avborstad.
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Problemet kan bli att folk lämnar in leriga täcken som förstör/sliter din maskin om du lägger in dem. Alt att du får stå och borsta av dem själv. Jag hade satt ett pris på borstade täcken, och ett annat på leriga.

Bra ide men jag skulle i såfall ge ett pris för tvätt av täcken och sedan skriva att borstning av täcken görs på timtid X :-/timme. Om man bara ger ett fast pris så kommer man få ta för mycket av det stora flertalet för att täcka upp för de som lämnar in riktiga lerhögar som tar timmar att borsta.
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Lånar min egen knapp.

Kollade precis hur mycket vår stora maskin tar, tydligen 25 kg. Det medför dock sådan strömåtgång att vi får släcka ner allt i huset och det mesta i verkstaden för att klara av att hålla den med el. Den behöver nog bara köras en gång om året ;)
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Satsa absolut på en större maskin, vi har tvättservice i vår hästverksamhet och det kostar 85 kr för en maskin, dvs ett täcke eller 2-3 schabrak osv, alltså 85 kr föpr vad som ryms att tvättas i maskinen en gång, tvättar man tunnare täcken ryms ju mer än ett tjockt vintertäcke som måste tvättas ensamt så att säga. Tvättar man flera tvättar under samma månad ges rabatt.
Det är inte jätteofta som hyresgästerna väljer att anlita min tvättservice mer än möjligtvis för att tvätta vintertäckena efter den säsongen är klar men annars tvättar de flesta sina täcken hemma eller i hyreshusen, hur de nu får in sina stora täcken där för de tar ju en fruktansvärd plats och är svåra att få rena.
Vår maskin är inte tillräckligt stor egentligen men vi har även en manuell maskin som kan ta de riktigt stora täckena men den måste man passa lite så inte vattnet blir för varmt.

Jag hade tänkt jag skulle byta vår maskin mot en större för att slippa tvätta stora täcken i den manuella maskinen och jag kommer då att höja priset för att kunna ha råd med en sådan maskin och kanske ta emot kunder som inte står upstallade hos oss utan bara vill komma och tvätta hästtäcken, tror absolut det finns en marknad för detta men är själv väldigt dåligt insatt i vad det kostar på olika ställen att tvätta täcken.

Hoppas du fick ut något vettigt av mitt aningen långa svar... =)
 
Sv: Nytt inslag i verksamheten - tvätta täcken

Jag lämnar in mina avborstade täcken, tjocka vintertäcken 125:-, tunnare täcken 75:-, vojlockar 25:-.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp