Nytt hö, nya problem

R

Ryttarsmurfen

Hejsan alla kunniga.

Jag har ett litet problem.
När mitt gamla hö tog slut så var jag hos en bonde o hämtade ett litet lass. Veckan efter kommer en större hö leverans från samma bonde, men med annat hö. Båda är analyserade men bara med Mj o Smrp.
Ger hästen 50/50 av höt.
Analysen är nygjord o ger följande:
Hö 1: 7.7 mj o 43 smrp
Hö 2: 7.7 mj o 56 smrp

Nu till mitt problem. Hur gör jag nu när jag saknar värden på mineralerna??? Hittills har jag kört på samma värden som mitt gamla hö (1.6 ca, 0.8 p, 0.5 mg). Men jag förutsätter att det nya hö't innehåller bättre värden. Som det var till det gamla hö't fick jag ha div tillskott för att få en bra foderstaten, men hur blir det nu? Ska jag strunta i dessa eller fortsätta? Hur ska jag räkna?

Hur ska jag göra? Går det att göra enbart en analys på mineralervärdena?

Tacksam för svar.
- En som kliar sig mycket i huvudet (ej löss)
 
Ja, det går att göra en mineralanalys och jag tror inte den är så dyr heller.

Jag skulle nog ta en sådan om jag var du, annars blir det rena gissningar vad gäller mineralerna.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

E
Foder & Strö Hoppas denna tråd får ligga kvar, det är ju inte någon direkt fråga om "foderstat för enskild häst". Har som sagt lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 462
Senast: Egonson
·
M
Foder & Strö Min kompis har fått ett stort problem, hon köpte in ett parti hö av en bonde, då hennes nuvarande bonde hade helt slut på sitt. Givetvis...
Svar
18
· Visningar
1 408
Senast: moondance
·
Z
Foder & Strö Jag hade räknat in fosforbalans i mina foderstater och tyckte att jag fick till dom bra, då det passar in bäst. MEN jag har jagat efter...
2
Svar
26
· Visningar
1 870
Senast: Lydia
·
Foder & Strö Idag fick vi analysen på nya höet. Skit jämfört med tidigare så från att haft problem med höga värden fick jag nu omvänt problem. Värde...
Svar
11
· Visningar
1 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp