Nytt hemma-test: könsbestämning

Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

får man lov att fråga exakt vad det är som gör att du har tjej skräck??
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Får jag fråga varför du har tjejskräck? du behöver inte svara om du inte vill..
stallQRE skrev:
får man lov att fråga exakt vad det är som gör att du har tjej skräck??

Jag vet inte faktiskt, har inte gått till någon "hjärndoktor" som hjälpt mig hitta varför. Antar att mkt beror på vad jag vart med om under min skoltid.

cirkus skrev:
Däremot spyr jag på resonemanget att man måste veta för att köpa "rätt" färg på sakerna....tänk en pojke i rosa barnvagn, han måste ju få men för livet liksom....

Kan inte mer än att hålla med! Jag spyr på rosa prinsessrum. Det finns inget värre.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Är inet det en rättighet man har som förälder??? Menar det är väl självklart att de som vill ha reda på det ska få reda på det... en BM får väl inte lov at neka en förälder den infon??
Dock har du rätt i att de kan gömma sitt kön.. men då kanske det inte är meningen att de ska veta... så resonerade min tjejkompis....
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Du är inte dum i huvudet min kompis kände likadant, så andra gången hon blev gravid så kollade hon vad det skulle bli så fort det gick..
Sen när dom då såg att det skulle bli en tjej blev min kompis jätte ledsen och upprörd för hon verkligen ville ha en pojk.
Men de behöll barnet ändå det hon kände var att könsbestämmningen gav henne tid att acceptera.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

okej.. tänkte att det kunde varit något sådant.. själv lider jag också av lite tjej skräck.. inte så att jag är rädd att iinte kunna älska barnet utan mer.. kommer jag att kunna skydda det mot omvärlden.. dock gäller samma känsla med pojke,,, men inte lika starkt
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hade ingen aning om att det fanns något sådant test!

Jag hade nog kunnat tänka mig att kolla på detta sätt eftersom det inte heller är hundra procent säkert så lite spänning finns det ju kvar:) Hur utförs det? Alltså hur testar man sig?

Jag hade inte en aning om att detta testet existerade faktiskt..:) Litar folk inte på ultraljudet i v 18 längre?? För då får man ju red apå om man ska köpa blå eller rosa saker.

Nja, det är inte standard att man får reda på bebisens kön vid rutin-UL:et. Det är nog snarare undantag.

jag skulle gärna göra ett köns-test.

Var kan man få tag i det? Finns det redan att köpa eller är det under utveckling?

Här är länk till det jag läste:

http://www.alltombarn.se/aktuellt/p...var-pa-barnets-kon-men-experten-varnar-1.6186
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Är inet det en rättighet man har som förälder??? Menar det är väl självklart att de som vill ha reda på det ska få reda på det... en BM får väl inte lov at neka en förälder den infon??

Nej, det är ingen rättighet man har som förälder. Var har du fått det ifrån? Och jo, BM brukar för det mesta neka den infon. Förmodligen för att de inte kan säga med 100% säkerhet och när man gör de vanliga UL:en så är de intresserade av bebisens hälsa och utveckling, inte vilken färg föräldrarna tänker välja på barnvagnen. ;) :D
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

man kan ju tycka det. Men i "mitt" vårddistrikt så har de som policy att INTE berätta om de ser vilket kön bebis har.

Det hjälpte inte hur mycket vi tjatade, och berättade redan vid bokning av UL att vi ville veta. De talar helt enkelt inte om.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror också könsaborterna kommer att öka, räcker att läsa på familjelov om hur fruktansvärt besvikna många blir när de får veta att bebisen i magen är "fel kön" samt att det även finns de som är fruktansvärt besvikna även efter barnet är fött,konstigt nog verkar det vara pojkar som är mest oönskade. Å andra sidan blir jag kluven,känner man så som förälder kanske det är lika bra för barnet att aldrig bli fött om föräldrarna kommer att fortsätta vara besvikna över barnet,det tror jag sätter sina spår.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Fortsätter: Å andra sidan kanske ett könstest kan få den besviklna föräldern att ändra sig och förlika sig med att det är en h*n istället för en h*n i magen...Fy vad jag rör :crazy:
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror också könsaborterna kommer att öka, räcker att läsa på familjelov om hur fruktansvärt besvikna många blir när de får veta att bebisen i magen är "fel kön" samt att det även finns de som är fruktansvärt besvikna även efter barnet är fött,konstigt nog verkar det vara pojkar som är mest oönskade. Å andra sidan blir jag kluven,känner man så som förälder kanske det är lika bra för barnet att aldrig bli fött om föräldrarna kommer att fortsätta vara besvikna över barnet,det tror jag sätter sina spår.

Menar du det? Det är ju hemskt! :eek: Jag trodde man ville ha barn, inte kön. Men då förstår jag bättre vad den svenske läkaren menade och varför han var så negativ till de här nya hemmatesterna. :crazy:
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag har sagt att den dagen jag blir gravid, vill jag inte veta könet förräns barnet ploppar ut. :)
Kommer bli lika glad vare sig det är en flicka eller pojke.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Japp,på familjeliv finns ganska många sådana trådar,speciellt tror jag det är människor som förväntar sig att könen är väldigt olika, en flicka är söt och rar och pojkar bråkiga och besvärliga...Så visst finns dem,på FL får man ju dessutom skriva anonymt vilket gör att sådana saker kommer fram där mer mot Buke då man känner till de flesta nicken.

Jag själv var superskeptisk när jag fick veta att det var en pojke i magen,inte för att jag inte ville ha en pojke utan för att alla intalade mig att "det måste ju blir en liten tjej som liknar dig" att det kunde bli en pojke som liknade mig fanns inte på världskartan just då,var det en pojke skulle den likna pappan (nog ingen som missat vad han är för en)

Hur som helst fick jag tiden på mig att förlika mig att det var en pojke,att göra abort var inget alternativ och det var absolut kärlek vid första ögonkastet :love:

Men just att vänja mig vid att det var en pojke tog tid,idag kan jag dock inte fatta hur jag tänkte,å andra sidan tror jag det berodde mycket på omstädigheterna.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Skönt för dig att du vande dig vid tanken. Det finns ju inget som säger att en flicka är "bättre" eller "lättare" än en pojke eller tvärtom. Det handlar ju om individer. Och det finns inget som säger att en flicka blir lik sin mamma (se på mig haha) eller tvärtom heller. Individen eller personligheten sitter inte i könet. :)
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag vet inte riktigt vad jag anser om testet, jag vill ju veta och eftersom jag ska genom gå ett NUPP test så får jag ju ändå reda på det om jag vill..

Men vi kommer att älska bebisen iaf oavsett om det är en pojke eller flicka .
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Japp så är det,tror mest det var jag som fick någon identitetskris eller dyl för att det var inte föränn pappan drog ifrån mig jag började tro att en pojke såklart skulle bli lik sin pappa,tror mitt undermedvetna spökade...Nu har jag ju världens bästa pojke som liknar mamma (tycker alla utom farmor då) :smirk:
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Min kompis väntar barn o hon har redan talat om att hon komemr att bli förkrossad om det blir en pojk, jag tycker det är tragiskt.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Det kan jag hålla med om,förstår inte varför man skaffar barn med den inställningen redan från böjan när man vet att chansen är 50/50,det är ju liksom inte smådjur man kan placera om tills man hittar rätt.

Får hoppas att det löser sig för din kompis och att hon kan älska sitt barn för den han/hon är oavsett kön.

I min bekantskapskrets verkar det vara väldigt viktigt att första barnet är en flicka,jättetråkigt tycker jag när man hör "nä men vad synd att det blve en pojke nu kan ju inte din son och "Ebba" leka" tyvärr håller "tjejmammorna" ihop och redan bestämt att tjejerna skall bli bästa kompisar så där fanns ingen plats för Hampus,tur att det finns andra som inte har den inställningen. Men jag var riktigt besviken att bli så utanför för att jag hade en pojke.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Tycker att det är upp till var o en om man vill kolla kön med det här testet eller inte. Vill man veta efter födelsen - gör inte testet. Annars är det väl fritt fram. Även det kön barnmorskan ser vid UL är inte alltid "rätt" så det finns en felmarginal även där, även om den inte är lika hög som vid det här testet.

Kan tycka att det är intressant att diskutera på vilka grunder det är okej att abortera. Är det OK att abortera pga kromosomfel? Vilken grad av handikapp? Är det OK att abortera när man har fast jobb o relation? Pga kön? Vart går gränsen för vad som är accepterat? I vissa länder är det accepterat att abortera pga barnets kön.

Jag tycker att så länge vi har fri abort ska folk sk*ta i varför en person gör en abort eller bestämmer sig för att behålla ett barn. OAVSETT orsak. Tror att det är få som vill tillbaka till den legala abortens första dagar där kvinnan som ville ha abort var tvungen att argumentera för sin sak inför en panel av läkare (på den tiden oftast män) och en psykolog som sedan tog ställning till om hon hade tillräckliga skäl för att få en abort.

Vi kan inte alla tycka att samma skäl är acceptabla när det gäller valet behålla/ abortera. Själv kan jag tycka att det är OK att göra abort pga kön. Däremot förstår jag inte människor som skaffar barn utan att ha flyttat hemifrån o utan att ha jobb. Alla är olika.

Min mamma är gyn/obstetriker o tyckte att resonemanget läkaren i artikeln ger uttryck för, när han säger att sjukvården bör vara de enda som ska kolla upp kön eftersom man behöver ett stöd vid sådan info som könsbestämmning, är detsamma som när man började sälja hemma gravtest. Då tyckte många läkare att det inte var lämpligt eftersom man behövde få veta det på ett bra sätt o kunna diskutera vad man skulle göra i samband med att man fick tillbaka gravtestet. Jag tycker det visar på lite av en storebrorsmentalitet från läkaren i repotagets sida. Vuxna människor är oftast kapabla att själva fatta egna beslut.

Inlägget blev lite långt men hoppas att jag kan ursäkta mig med att jag sällan skriver några och att jag därför tar upp lite plats på Buke i stort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp