Nytt hemma-test: könsbestämning

Lupin

Trådstartare
Hur ställer ni er till det nya testet, där man kan få veta könet på bebisen i magen från vecka 7?

Jag tyckte det lät kul och spännande! Jag kan tänka mig att köpa testet och göra det, men mest som en kul grej. Även om de påstår att det är 90% chans att få rätt svar, så är det väl egentligen bara FVP som är garanterat säkert.

En svensk läkare har uttalat sig mycket negativt mot testet och är rädd för att köns-aborterna kommer att öka. Jag är kluven till det. OM man tvunget ska göra abort, så är det ju bättre ju tidigare i graviditeten det sker. Men jag tycker det är helt fel att göra abort enbart grundat på bebisens kön, OM det inte handlar om könsbundna allvarliga sjukdomar. Men då kan man ju inte bara gå efter ett hemma-test, då måste man ju göra fler, noggrannare kontroller. Hoppas jag.

Vad anser ni om testet?
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det, om jag vore gravid. Bara för att det vore kul och intressant att veta. Jag skulle inte göra abort på grund av barnets kön, trots att det i min mans familj finns en ärftlig, kronisk (reumatisk) sjukdom som med mycket större sannolikhet drabbar pojkar/män. Hade det varit en riktigt allvarlig sjukdom eller missbildning som helt säkert ärvdes könsbundet, hade jag dock övervägt att ta reda på könet just i syfte att undvika att få ett svårt sjukt barn.

Jag är generellt positiv till fosterdiagnostik, och skulle själv, om jag blev gravid nu, göra de tester jag kunde för att ta reda på om fostret bär på missbildningar/handikapp/kromosomfel. Och jag skulle även överväga abort i en del fall.

I Sverige tror jag att det är mycket ovanligt att man vill göra abort enbart på grund av barnets kön, om det inte föreligger någon risk för könsbundet ärvda sjukdomar. Jag tror därför inte att ett "könstest" för med sig fler aborter, så jag tycker att det är helt OK med ett sådant test.

Rent filosofiskt kan man ju också diskutera dubbelmoralen i att det är helt OK att abortera ett friskt foster för att man inte vill ha det (vilket jag gjort), men inte OK att abortera ett friskt foster för att man inte vill ha en pojke/flicka.... Jag tycker inte att det är självklart att det ena är en fullgod anledning och det andra inte.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Håller med dig i det sista du skriver, rejäl dubbelmoral det där. Och en väldigt svår fråga.

Svenskar rent allmänt är väl inte så intresserade av att abortera pga kön, men jag har en känsla av att vissa grupper från andra länder kanske är det?
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Vi satt och pratade om det där med kön idag i skolan.
Alla kände någon som så gärna önskade ett visst kön att de fortsatte skaffa barn bara därför.
Hade såna tester funnits då skulle säkert flera som redan har 4 pojkar göra abort om den 5:e visade sig vara pojke också.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Vi satt och pratade om det där med kön idag i skolan.
Alla kände någon som så gärna önskade ett visst kön att de fortsatte skaffa barn bara därför.
Hade såna tester funnits då skulle säkert flera som redan har 4 pojkar göra abort om den 5:e visade sig vara pojke också.

Det är inte säkert.... Om jag skulle bli gravid, skulle jag jättegärna vilja ha en flicka till, men jag skulle aldrig göra abort om jag fick veta att jag bar på en pojke. Däremot skulle jag gärna vilja veta tidigt för att "vänja mig vid tanken" eftersom det faktiskt är så att jag föredrar det ena könet. Och jag tror inte för ett ögonblick att jag skulle älska en pojke mindre!
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Tror du verkligen det? Jag har svårt att tro det i alla fall. Man älskar väl sina barn oavsett kön? Fast, jag vet ju själv att det inte alltid är så (min mamma avskyr mig, för jag blev inte den dottern hon ville ha = hennes avbild, så hon önskar att jag inte fanns och hade gärna sett mig död eller i fall utplånad). :crazy:
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Det är inte säkert.... Om jag skulle bli gravid, skulle jag jättegärna vilja ha en flicka till, men jag skulle aldrig göra abort om jag fick veta att jag bar på en pojke. Däremot skulle jag gärna vilja veta tidigt för att "vänja mig vid tanken" eftersom det faktiskt är så att jag föredrar det ena könet. Och jag tror inte för ett ögonblick att jag skulle älska en pojke mindre!

Tänker och känner lite som du. Om jag blir gravid igen så skulle jag vilja få en flicka den här gången. Vi fick en son första gången och sambon har ju en pojke till. En flicka hade varit kul! Men det är helt ok med en pojke till. Allra helst vill jag ha ett barn till. :love:
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag skule säkert göra testet för jag är så nyfiken av mig men jag skulle ALDRIG göra abort pga kön, vad är det för jävla idioter som väljer bort ett barn pga dess kön.... varje barn är mirakel - avsett snopp eller snippa!
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hoppas i alla fall att testet är framtaget för alla oss nyfikna föräldrar och inte för köns-sorterarna.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hade ingen aning om att det fanns något sådant test! Jag skulle nog kunna tänka mig att göra det, så jag skulle få veta om jag skulle köpa rosa eller blå grejer! (skoja bara, jag är väldigt nyfiken och otålig av mig - det skulle vara därför!)
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror absolut att det finns de som skulle ta bort ett barn av "fel" kön.
Det finns många exempel på familjer med 5-6 barn, hade de fått "rätt" kön på det 3:e eller 4:e barnet skulle de inte haft fler.
Har en kompis som har två pojkar. Hon vill jättegärna ha en flicka. Men absolut inte en pojke till. Så hon avstår från att skaffa ett tredje barn. Hon gjorde abort för att det fanns risk att fostret var en pojke.
Hon kan inte vara unik.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag är skeptisk !

Dels pga tillförlitligheten och dels pga det ni tar upp. Aborter pga "fel" kön på fostret.

Sen är jag skeptisk i största allmänhet till att ta reda på könet.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror många kommer abortera om det är fel kön. För sånna finns det.

Jag har tjejskräck.
Jag vill så gärna ha ett barn till men tanken på att det är 50/50 på att det blir en tjej så blir jag kallsvettig, härtat slår trippelt så fort och jag får ont i magen. Något jag tänkte flera gånger under min förlossning var "Inte en tjej - inte en tjej" och vilken lättnad som kom när jag såg att "det" hade en pung!

Det är faktiskt så illa att det känns som jag inte kan älska barnet om det blir en tjej :eek: Visst skulle jag säkert inte bry mig när hon väl kom upp på bröstet och var frisk men skräcken finns ändå i min bakskalle.

Så skulle jag känna som jag gör idag, och testade positivt och sen gjorde ett sånt köns-test, skulle jag faktiskt göra en abort.

Kalla mig dum i huvudet, men jag mår verkligen skit av att ha tjej-skräck och det känns verkligen hemskt att känna "Jag kommer aldrig kunna älska en dotter"
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hade nog kunnat tänka mig att kolla på detta sätt eftersom det inte heller är hundra procent säkert så lite spänning finns det ju kvar:) Mest skulle jag nog kolla för att jag är sååå nyfiken:D

Hur utförs det? Alltså hur testar man sig?

Däremot skulle jag heller inte göra abort pga av köns anledningen. Jag är inte emot abort- om det inte används som "prevmedel" eller i detta samanhang som ts skapat tråden för.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror många kommer abortera om det är fel kön. För sånna finns det.

Jag har tjejskräck.
Jag vill så gärna ha ett barn till men tanken på att det är 50/50 på att det blir en tjej så blir jag kallsvettig, härtat slår trippelt så fort och jag får ont i magen. Något jag tänkte flera gånger under min förlossning var "Inte en tjej - inte en tjej" och vilken lättnad som kom när jag såg att "det" hade en pung!

Det är faktiskt så illa att det känns som jag inte kan älska barnet om det blir en tjej :eek: Visst skulle jag säkert inte bry mig när hon väl kom upp på bröstet och var frisk men skräcken finns ändå i min bakskalle.

Så skulle jag känna som jag gör idag, och testade positivt och sen gjorde ett sånt köns-test, skulle jag faktiskt göra en abort.

Kalla mig dum i huvudet, men jag mår verkligen skit av att ha tjej-skräck och det känns verkligen hemskt att känna "Jag kommer aldrig kunna älska en dotter"


Får jag fråga varför du har tjejskräck? du behöver inte svara om du inte vill..
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag hade inte en aning om att detta testet existerade faktiskt..:) Litar folk inte på ultraljudet i v 18 längre?? För då får man ju red apå om man ska köpa blå eller rosa saker.
Men min mening är att om man inte får reda på det så blir förlossningen mer speciell. Så tyckte jag iallafall. JAG tillhör den nyfikna o otåliga typen.. Men det var en underbar känsla att när man fick se sitt barn första gången fick man reda på vad det var för något. Det är inga problem att hålla sig Tro mig.. jag klarade det.. dock fick min sambo sår i öronen om alla mina teorier om vad det skulle bli för kön..:) Men jag kände att jag fick extra krafter att ta itu med hela förlossningen för jag var sååååå nyfiken(snabb förlossning över på mindre än 1 timme)Man får liksom en extra sak att kämpa för.
Men det finns ju de som absolut vill veta o då kanske det är bra att veta, men så tidigt?? Det vet jag ju inte om jag tycker är så lämpligt.. Som ivrig förälder så vill man ju köpa ALLT med en gång... vad händer då om något går fel??
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Jag tror absolut att det finns de som skulle ta bort ett barn av "fel" kön.
Det finns många exempel på familjer med 5-6 barn, hade de fått "rätt" kön på det 3:e eller 4:e barnet skulle de inte haft fler.
Har en kompis som har två pojkar. Hon vill jättegärna ha en flicka. Men absolut inte en pojke till. Så hon avstår från att skaffa ett tredje barn. Hon gjorde abort för att det fanns risk att fostret var en pojke.
Hon kan inte vara unik.

Jo, det finns säkert de som skulle "slutat få barn" tidigare om de fått "rätt" kön som barn 2 eller 3 istället för som nummer 4 och 5, men att säga att dessa skulle ha valt att ta reda på kön och sedan göra abort om det var "fel", det tycker jag är att dra det lite väl långt. Det finns säkert de som skulle gjort så, men också de som inte skulle.

I din kompis fall, som gjorde abort på grund av att barnet kanske var en pojke, tycker du att det hade varit någon skillnad om hon hade vetat att det var en pojke och då valt abort?

Nej, hon är säkert inte unik, men jag tror att det ändå är relativt ovanligt (i Sverige) att man gör abort pga barnets kön.
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

jag skulle gärna göra ett köns-test.

Men bara för att jag är nyfiken. Jag skulle aldrig aldrig kunna göra abort bara för att barnet har ett visst kön.

Jag har en son (8-månader) och skulle så gärna vilja ha en tjej om vi skall ha fler barn. Men jag skulle aldrig välja bort en kille ifall det var så. ALDRIG ALDRIG!!

Med detta barn beställde jag en egen, privat tid för ett köns UL eftersom jag var så nyfiken. Och det finns fler med mig! Så för oss är detta test riktigt roligt och framförallt billigt??

Var kan man få tag i det? Finns det redan att köpa eller är det under utveckling?
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

Och jag hade mer eller mindre kill-skräck.

Med de två första intalade jag mig att det var två grabbar så att jag inte skulle bli alltför besviken om det verkligen var det. Det var två flickor och jag blev överlycklig.

Vid grav nummer tre - så var det samma sak och det var en grabb. Och jag vart överlycklig då med.

Däremot spyr jag på resonemanget att man måste veta för att köpa "rätt" färg på sakerna....tänk en pojke i rosa barnvagn, han måste ju få men för livet liksom....
 
Sv: Nytt hemma-test: könsbestämning

det är långt ifrån alla som får veta könet på UL i V18.

Många BM vägrar tala om det..

Och en del bebisar gömmer könet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp