Nytt grovfoder

B

BJÖRKIS

Har nu fått tag i ett grovfoder som verkar väldigt schysst, det är ett Hösilage med följande värden:
TS = ca 62%
Mj/kg foder = 7,0
SmbRp/kg foder = 62,5
Ca = 1,9
P = 2,1
Mg = 1,2
K = 12,6

Det enda som förvånade mig var att Ca-halten var så låg, det brukar ju annars vara högre. Men det är lätt åtgärdat.
Enda nackdelen för mig är att jag inte minns hur man räknar ut TS-halten, vill ju veta ungefär hur mycket de stoppar i sig, för att underlätta foderstaten. Idag äter de hö, med TS på 84 som normalt, dde orkar stoppa i sig runt 8 kilo av detta. Förra året har jag för mig att de åt ca 14 kg av ett Hösilage som hade 55% TS.

Någon som kan hjäpa mig komma ihåg hur man räknar från TS till kilo foder?
 
Hö med ts-halt 84 %:1,2 kg foder per kg ts

Ensilage med 62 % ts: 100/62 = 1,6 kg foder per kg ts.
 
Lyckost dig, som fått tag på nytt grovfoder.
Jag börjar våndas över hur jag ska få tag på bra hö.
Fodrar helst med det, då jag äntligen fått min kräsna arabdam att börja äta hö, istället för hösilage.
Skall jag då behöva börja med hösilage istället, så lägger hon väl av att äta hö igen.
Stackars arabisar, dom kommer att få svälta i vinter..
Ngn vänlig själ, som vet ngn som har bra hö inom rimligt avstånd?? ;)
 
Vet inte vart du bor, men i våras köpte jag ett kanonhö av en kvinna från Tidaholm, jag letade länge innan jag fick tag på detta, grönt, luktar hur smaskigt som helst och med finfina värden: 8,5 Mj, 53 SMRP, 2,6 Ca, 1,9 P och 1,0 Mg, mina hästar äter mycket hellre Hösilage men det va inga som helst problem att få över dem till detta hö, fodrar med det under sommaren då jag bara har 2 st hemma, har kvar uppe på logen och kommer fodra slut på det innan vi övergår till Höislage igen.
Detta hö är väldigt dammfritt och mkt god hygiensik kvalite, en av hästarna är känslig för damm men inte en enda gång sedan Januari har han hostat pga av höet, ett riktigt kap.

Jag vet att kvinnan i fråga skulle skörda hö även i år, kanske skulle du ringa till henne och fråga hur mycket hon får över? Visserligen har året inte varit bra för skörd men hon verkar tajma allt bra.
Mvh Marie
 
Kanske lite långt. Bor ca 5 mil fr Falkenberg, ca 6 mil no om Halmstad. Men får man inte tag på i närheten, så vad gör man. Har ivf tillgång att hämta med lastbil, så det underlättar ju. Du får gärna PMá tele nr. Har du ngn närmare mig, som du vet?
 
Jag vet ingen på närmare håll som fått fram bra grovfoder, tyvärr. Jag åkte själv med bil och släp för att hämta mitt hö, 20 mil t/r, som du sa, vad gör man inte!?
Jag ska pm:a dig hennes nummer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp