Nytt försök, flytta med förskolebarn

ako

Trådstartare
jag skrev en tråd för någon månad sedan och undrade hur det gått för er som flyttat o bytt ddagis med barn i förskoleåldern, men fick lite tunnt med svar, så jag försöker igen.

När jag skrev förra tråden funderade vi på att flytta, sedan gick det fortare än man kunde ana, vi hittade ett hus som vi tyckte jättemycket om o helt plötsligt hade vi köpt det o ska flytta i början av september.

Vi flyttar till grannkommunen och från hästgård till villa, och av ett par olika anledningar; mycket närmre för mig till jobbet och skönt att slippa all runtskötsel med att ha eget stall, samt att det känns som att det på sikt kommer att gynna barnen att bo med gångavstånd till kompisar, skola mm. Kort sagt, för ett lite enklare småbarnsliv :).

Allt nog är jag lite hönsig (o kanske extra känslig efter graviditet o under amning; lilltjejen är ju bara 5 månader) och oroar mig för hur Ludvig, snart 4 år, ska trivas i ny miljö o framförallt på nytt dagis. Vi trivs så himla bra på det dagis vi har i dag, men jätteengagerad personal, o jag inbillar mig att "inget kan vara lika bra ;)" . Vi har varit o spanat på nya dagis o det verkar helt OK, men man vet ju liksom vad man har o inte vad man får...

Kan tilläggas att Ludvig är en glad och ganska så bekymmerslös unge som lätt får kontakt med andra barn mm, och att jag inser att jag nog är hönsig som tycker det känns så hiiimla jobbigt att byta dagis... Resten av flytten bekommer mig inte så mycket, väldigt mycket kommer att bli smidigare, och jag tror jag kommer att få mer barntid och att hästtiden kommer att bli mer effektiv/mer tid i sadeln o mindre med runtskötsel mm.

Tack på förhand!

Sv: Nytt försök, flytta med förskolebarn

Hinner bara skriva lite kort nu.

Jag tänkte i samma banor som dig.
Ella älskade sin förra förskola och jag var så nöjd med personalen, så flyttade vi och hon började på en ny förskola. Jag hade lite magont och tyckte det var halvjobbigt..

Det blev superbra igen, hon trivs jättebra och det tog inte många veckor förrän hon kände sig helt hemma på nya förskolan. Det hela har gått otroligt smärtfritt trots att nya förskolan har en del annorlunda upplägg.

Milton trivdes inte alls på sin första förskola så jag tänkte att det kan ju bara bli lika illa eller bättre när han skulle börja på nya förskolan. Det blev opitmalt, en nystart han nog behövde.

Dock var han ju lite mindre, 2 år och 4 månader när han bytte förskola. Har ditt barn lätt för kontakt med nya så kommer det säkert gå jättebra. :)

Jag skev i din andra tråd men nu har det hunnit gå lite mer tid sen vi flyttade och Emilia har vant sig vid sin nya förskola. Hon fick tidigare på en för 1-3 år och tyckte det var roligt när hon var dör men hon var ledsen vid lämningarna och det var sällan hon tyckte det var roligt att åka på morgonen. Nu går hon på en för 3-6 åringar och hon är nästan ett år yngre än alla andra, dom andra 3 åringarna börjar i höst. Hon stortrivs, frågar varje morgon om hon ska till "kindergarten", hon springer in vid lämningarna och det har hänt massor med hennes utveckling på bara en månad.

Vi föräldrar är jättenöjda med personalen. Det bra dåliga är öppettiderna men det var inte bättre på den andra förskolan i byn.

Emilia är 3år och 3 månader.

Tack allihop för era svar :)! Det låter ju lovande. Ska bli så himla skönt när vi väl flyttat o dagisbytet är gjort, jag får ju ont i hjärtat varje dag nu när jag hämtar och lämnar min glada unge till hans härlig kompisar o pedagoger på nuvarande förskola :cry: . Sen inser jag ju att jag har ett lyxproblem och inget annat men ändå. För att nämna bara en av alla skojiga saker de kommer på att göra med barnen på nuvarande fsk så hade de spa (!!) häromveckan, då samtliga små 3-6- åringar badade fotbad, fick massage och målade naglarna med glitterlack :love:, samt hade gurkskivor på ögonen o åt exotiska frukter.

Har någon tips på en bra avskedspresent till världens bästa fröknar o förskolebarn så tas sådana tips gärna emot!

Cala, har ni alltså flyttat igen? Vet ju att ni flyttade till Norrland, men nu har du erfarenhet av föskolebyte o det står att du bor på "väschöttaslätta" så jag förstår ju att ni rört på er igen.

Ja visst, jag och min sambo brukar skämtsamt kalla oss för rotlösa familjen ;)

Nu bor vi åter igen i Västra Götaland och som det känns nu så blir vi kvar, men man vet aldrig med oss ...

Min äldsta tjej är inne på sitt 3:e dagis :eek:
Jag har känt mig som en hemsk mor som tvingat henne att byta så mycket. Speciellt första gången då jag trodde att inget annat dagis i hela världen kunde vara lika bra. Men nu vet jag att det har funkat bra för henne på alla tre ställen (fast jag var inte helt nöjd med nr 2).
Alla nya inskolningar har gått bra. Och nu sista gången tror jag faktiskt att det varit allra bäst eftersom vi är så nöjda med hur vi bor och även vet att här kommer vi att vara kvar!

Så släpp din oro, den tar bara din energi! Det kommer att gå jättebra för er!
Lycka till med nya huset!

Mvh Sara

Tack allihop för era svar :)! Det känns hoppingivande :)!

Uppdaterar hur det gått: Nu är vi på plats o L har börjat på nytt dagis. Det har gått bra och dagis är helt OK. Personalen är jättebra med barnen (det viktigaste :)) o L verkar trivas helt OK. Dock tycker jag att utegården är ganska tråkig och det är inte så mga barn i hans ålder o han verkar inte riktigt ha hittat några favvokompisar, även om han alltid får vara med och leka. Vi var nog bortskämda med tidigare superduperdagis...

Vi står fortfarande i kö till vårt förstahandsval här i vår nya del av världen ;), och det är ju oxå en sak som mal lite i huvudet - hur ska vi göra när vi väl får plats där? Är det dumt att rycka upp honom igen, även om jag tror att det stället är ännu bättre och jag dessutom gärna vil att lillasyster ska få gå där när det blir dags... Nåja, än har vi inte fått något erbjudande, jag hoppas att valet känns självklart, vilket det än blir, den dagen.

Liknande trådar

Småbarn Inspirerad av tråden som handlade om att flytta med riktigt små banr startar jag nu en om att flytta med lite större. Vi funderar på att...
Svar
3
· Visningar
2 271
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka