Nytt foder analys

HannaPP

Trådstartare
Hej! Vårt foder har tagit slut så vi har fått köpa. Analysen lyder:
Torrsubstans: 40%
Energi: 3.5 MJ/kg foder
Smältbart protein: 46 g/kg foder

Någon som kan detta som kan hjälpa mig?

Mvh Hanna

Sv: Nytt foder analys

Blött ensilage med helt ok värden vid första anblick. Rel. lågt energiinnehåll. (ett exempel på att ett foder med hög kvot inte alltid är positivt.)

Senast ändrad:

Tack för att du svarar. :)

Tyvärr är detta dom ända värdena vi har, han vi ska köpa av mailade analysen. Jag 'är rädd att hästarna blir dåliga i magen när det är så blött men har ingen kolla på om det beror på mkt protein i stället?

Risken är nog stor att magarna inte tycker om torrsubstansen, har fått lära mig att aldrig fodra med under 50% till häst, diskuterade det senast häromdagen med stor uppfödare som misstänker att deras andra skörd får bli komat pga torrsubstansen, han hade inte en tanke på att ge det till hästarna om det låg under 50% vilket han misstänkte.

precis vad jag misstänker. Vi har köpt 20 balar men som tur är så kan grannen som är bonde köpa dom av oss om det visar sig att det inte fungerar. Problemet är att det inte är så lätt att få tag på hösliage nu. Får väl köpa hö om man nu får tag på det.

Tack för att du svarar. :)

Tyvärr är detta dom ända värdena vi har, han vi ska köpa av mailade analysen. Jag 'är rädd att hästarna blir dåliga i magen när det är så blött men har ingen kolla på om det beror på mkt protein i stället?

Prova. Och tänk på att man måste göra långsamt foderbyte även när det gäller grovfoder, annars kanske de blir dåliga i magen av själva bytet.
Mkt protein som kommer från grovfoder är ingen fara, helt ofarligt.

Tycker spontant att det har för lite energi (MJ), samt är för blött, Proteinhalten är normal, dvs INTE hög, men kvoten blir hög pga att energin är jätte låg, bör ligga på 8MJ till "Vanliga" ridhästar.

Tycker spontant att det har för lite energi (MJ), samt är för blött, Proteinhalten är normal, dvs INTE hög, men kvoten blir hög pga att energin är jätte låg, bör ligga på 8MJ till "Vanliga" ridhästar.

Men det beror ju på vad torrsubstansen är. Säga att energin bör ligga på 8MJ går ju inte att göra utan närmre förklaring till vad för typ av ts du pratar om. Hö, javisst då är ju 8 en ok siffra att sträva efter men inte om du har ett ts på 50% (el 40% sim i TS fall). Likadant med proteinet, ett "normalprotein" ligger ungefär runt 60-70 g/kg ts, vad det blir för "normalprotein" per kg foder beror ju på ts-halten.

TS värden per kg ts hamnar på 8,75MJ och 115 g smrp, detta är de siffror man får jämföra mot. Visst är MJ fortfarande lågt jämförelsevis, uppemot 10MJ/kg ts är vanligare, men proteinet ligger samtidigt bra mycket högre än "normalvärden".

Torrsubstans: 40%
Energi: 3.5 MJ/kg foder
Smältbart protein: 46 g/kg foder

Någon som kan detta som kan hjälpa mig?

Svarade bara vad Ts analysvärden visade. Då anser jag att MJ värdena per kg/foder är låga. Hon måste ju ge ganska stora mängder av detta blöta foder för att täcka energibehovet.

Det jag svarade på i ditt inlägg var kommentaren om att ett önskvärt värde är 8MJ per kg foder, min fråga då är i vilken typ av foder då? Jag vill då inte ha 8MJ/kg foder i ett hösilage med säg 50% ts. Då kommer jag aldrig kunna täcka ts-behovet innan jag vida överstiger energibehovet. Dessutom tror jag det är i praktiken omöjligt att få ett grovfoder med så höga energivärden (8MJ i annat än rent hö/väldigt torrt hösilage alltså).

Som svar nu så är det väl rätt självklart att MJ-värdet blir lågt/lägre om ts sjunker MEN det brukar många gånger inte vara några större problem att få i dem tillräckligt för att ge motsvarande energimängd som med ett parti med högre ts och därmed högre energivärde. De flesta hästar äter bättre och mer ts med ett blötare grovfoder än tex hö, om man bara ger dom chansen.

Jag har sådär blött ensilage i hagen till mina hästar, det funkar jättebra. Hästarna älskar det och inga som helst problem med magen på dem.

SLU har gjort en studie om vilken ts halt på grovfoder hästen helst vill ha, om den får välja själv. De flesta hästar gillade bäst det blötaste ensilaget. :)

Sen kanske det möjligen har ett samband med strukturen på grovfodret. Blött ensilage är ju oftast ganska finstråigt och pållarna äter ju helst finstråigt om de får välja...

Jag menar 8Mj/g smrp/kg Foder oavsett om det är hö/hösilage eller ensilage. det är ju den optimala kvoten att ha 6g smbrp/MJ för den normala hästen.

Anser i detta fall att det är för Blött om man har ex föl, 6mån-12 månader, att det kommer att bli Svårt att få i dom 1.5 kg TS/100kg levande vikt och att dom orkar äta den mängden av detta blöta hösilaget för att få i sig underhållsbehovet utan tillägg för tillväxt(ffa halvblod, som väger ca 270-300kg vid 6 månaders ålder). Sen anser jag så klart att man skall komplettera med lämpligt kraftfoder oavsett ålder, ras, arbete, kön, klimat och tillväxt. Ja, vi har våg och väger våra föl ca 2ggr/månad fram tills avskiljning vid 6 mån ålder.

Har medverkat vid en del av försöken som SLU gjort bla på våra hästar/våran anläggning så jag har lite koll på forskningsresultaten.

För att täcka Ts behovet på en lättfödd häst kompletterar jag gärna med halm, om det skulle vara att den blir för fet. Nu har jag inga problem med det, mina hästar är avelsston, unghästar samt relativt hårt tränande tävlingshästar så att dom kan äta i princip fri tillgång samt 3-6 kg krafft/häst/dag.

Anser inte att bara för att det är blötare, att det då är finstråigare som AMEO skrev, det handlar för mig om skördetidpunkten om det är finare el grövre. Blött el torrt handlar om pressningsförhållandena, morgon/kväll, Torrt el regn.

Senast ändrad:

Men vad har 8MJ per kg foder, oavsett variant som du säger, att göra med kvoten 6? Den kvoten kan man ju få fram med en hög olika siffror och är ju inte bunden till just siffran 8. 5MJ och 30 g smrp är också en kvot på 6, eller 10Mj och 60 g smrp eller för den delen 2 Mj och 12 g smrp. Så vad kvoten har med just 8Mj att göra det förstår jag inte hur du får det till.

Jag håller med dig. Men förstår inte varför du "hakar" upp dig på min siffra 8Mj/gsmrp/kg foder??? Jag ville bara beskriva att jag hellre har ett torrare foder med bättre värden än det fodret Ts beskriver. Sen kvoten på fodret är av mindra betydelse för mig för det kan jag med mitt hästbestånd balansera upp och komplettera med lämpliga kraftfoder el lucern, (jag är nämligen inte rädd för att använda kraftfoder, varken på föl, växande unghästar, dr el digivande ston eller på tävlingshästar... Men jag tycker att det är lättare att göra det med ett mindre blött foder än med ts 40% som nästan är att jämföra med ett koensilage vad gäller ts- halten

Senast ändrad:

Jag "hakar" upp mig därför att du rakt ut skrev att "energin bör ligga på 8MJ för en normal häst" och vidare sen att det har att göra med att optimala kvoten för en normal häst är 6.
För det första stämmer inte det första uttalandet och för en som inte kan så mycket kan ju då rata alldeles utmärkta värden för just den specifika ts-halten bara för att personen "har läst" att man ska ett grovfoder med energivärde på 8MJ.
För det andra så har inte kvoten 6 något att göra med energivärdet 8 vilket du skrev, alltså fel igen och återigen vill jag klargöra det så att de som inte kan så mycket läser fel.

Även kommentaren om att proteinmängden är normal, för den ts-halten är proteinmängden hög, även om siffran 46 kan te sig normal rent numeriskt sett, om man haft ett hö ja.

Viktig när man kommenterar är att göra det utefter fakta och inte vad man själv föredrar. :)

Bara för det ska jag ge ex på varför jag föredrar ett lite blötare hö. ;) Själv har jag aldrig lyckats få i mina hästar vare sig mer ts eller mer näring med ett ts-värde som hö. Får i dem betydligt mer, även unghästen, med ett blötare hösilage, har ett ts på 45-50% i vinter *perfekt* och får tack vare det i dem 10-12kg ts (med hö hade det max blivit 8.5-9) samt 100-110MJ och då har jag "bara" 5 Mj/kg foder, vilket är helt normalt för den ts-halten.

Bra att du orkar förklara för den oinvigda i fodermysteriets grunder... Är för trött för att vidareutveckla en diskussion denna tiden, men i sak så har vi nog båda rätt, även om du vill vara "petimeter" noggrann...Att just din unghäst äter så många kilon/dygn av den låga ts-halten, det är bara att gratulera! Våra 12 föl gör det inte...tyvärr Men dom får dessutom 6 kg Groov 125 som komplement.

MIna föl skulle inte heller orka äta så mycket grovfoder om jag packade i dom så mycket kraftfoder som du gör. JAg tror att du där har felet.

Eftersom vi inte vill att dom skall tappa hull efter att ha skiljts från mammorna och få en näringssvacka som inte är gynnsamm för växande hästar pga risken för tillväxtrubbningar i skelettet (OCD), så vänjs fölen in på Groov med sina mammor för att vid avskiljning äta ca 3kg/dag/föl, dessa föl går dessutom på lösdrift i stor grupp, och vill bara påpeka att detta görs i samråd med våra forskande veterinärer och agronomer på denna arbetslats.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka