Nytt bete för fånghäst

Hambo

Trådstartare
Jag har köpt ett eget hus !
Det tillhör lite mark där mina hästar ska gå !
Jag har slyat ner allt gammalt gräs för det var inte
klippt eller betat på 2 år.
Men så slog det mig..... Fruset gräs är ju det värsta som
finns för fånghästar !!??
Hur 17 ska jag hantera detta ??
Jag hade tänkt flytta dit mina hästar i mitten av Januari!
Det är ca 5 cm gräs kvar, jag kan ju inte ha honom
stående inne hela säsongen !!
GE MIG TIPS !!!
Han är fri från sin fång nu.

Hej från Hambo

Sv: Nytt bete för fånghäst

*Grattis till huset!*

Törs absolut inte ge några råd till dig angående din fånghäst men jag fick hem ett dräktigt sto från tyskland nyligen som visat fångsymptom. Vet ej om hon har haft det innan eller om det var just det frusna gräset som framkallade det... Iallafall, det går ju inte att komma ifrån! En kompis sa att det inte var någon fara sålänge dom har ätit någonting innan man släpper ut dom på frost, men jag vet inte om det gäller fång eller bara kolik. Dock så går min häst ut på frosten nu men då äter hon först hösilaget. Det gjorde hon inte första gången......

Lycka till.

Har inte upplevt att min ponny som haft fång en gång har haft problem med fruset gräs. Men då ger jag ju hö ändå i hagen.

Om du ser till att fånghästen har hö/ensilage att äta ist så borde det ju inte bli några problem. Men du kanske får vänja in honom på gräset. Har du nån grusplätt som du kan hängna in och ha honom på nån timme om dan i början?

Usch, vad svårt... Om det inte går att lösa på ngt annat sätt så får du helt enkelt vara lite kall och chansa. För är man enormt uppmärksam på dem och tar bort dem i samma sekund som man upptäcker det så brukar det inte bli så allvarligt. Och du kan ju inte som du säger ha honom inne hela vintern.

När min häst fick sitt första fånganfall förra vintern så var en av faktorerna fruset gräs vid utlösandet (men fetma och ensilage var grundorsaken) Så det kan ju ge problem om man har otur. Hur länge sen är det han sist hade ett fånganfall? Är han en sommar-fångis eller vinter-fångis?
Upplever du honom som stabil nuförtiden?

Hade jag varit som du ioch nte haft ngt annat val så skulle jag provat men sett till att vara ledig den första tiden för att hålla koll. Jag skulle också gett Proviva i förebyggande syfte samt haft medicin hemma.

Ja och ge grovfoder innan och även ute så han har att välja på... Mina får sitt hösilage ute (hon har lärt sig äta det först nu) sen har dom alltid halm ute, OM dom skulle vilja ha...

Vårat stalls fångisar går ute på lösdrift o mular i sig fruset gräs... o har noll symtom, men dom får högivor 3-4 gånger per dag (dvs fri tillgång, vi saknar foderhäck varav det slängs ut i mindre portioner för att inte trampas ner). Sen äter dom pro-viva två ggr per dag just in case nu i början (dom har precis flyttat från ett stall till ett annat).
Jag har aldrig hört att det frysta gräset skulle vara värre för en fånghäst, däremot att det kan framkalla kolik, men sen har båda våra krakar fått medicinsk fång, inte "vanlig" foderfång. Men dom övervakas noga, hovarna kollas o tempen tas, men hittills "peppar peppar ta i trä" har dom klarat sig galant (och dom äter nog mera fruset gräs än hö).

Vad jag har förstått så blir det nån form av "protein-explosion" i gräset när det blir frostigt (men om det bara gäller den första frosten vet jag ej) därav fång-risken. Koliken har väl mer med iskylan (på tom mage) att göra.

Möjligt. Däremot så har väl den mesta näringen och proteinet gått ur gräset så här års? Eller är jag helt ute o cyklar? För jag blev rekomenderad att släppa ut fånghästarna nu i skogen o låta dom gå hela tiden, så vänjer dom sig själva med gräset till våren och minimera risken för nya fånganfall. Hur kan en veterinär rekomendera detta om frostigt gräs vore mord på liten fånghäst??? (undrar om man ska strypa veterinären)....

Lintu skrev:
Möjligt. Däremot så har väl den mesta näringen och proteinet gått ur gräset så här års? Eller är jag helt ute o cyklar? För jag blev rekomenderad att släppa ut fånghästarna nu i skogen o låta dom gå hela tiden, så vänjer dom sig själva med gräset till våren och minimera risken för nya fånganfall. Hur kan en veterinär rekomendera detta om frostigt gräs vore mord på liten fånghäst??? (undrar om man ska strypa veterinären)....

He he :devil: Jag vet faktiskt inte. Det kanske skapas nytt protein på nåt sätt eller att det som finns kvar frigörs på nåt sätt?
Kanske finns nån veterinär här som vet???

Prova med munkorg. Jag har det på min fångdrabbade och det funkar faktiskt bra.

Det blir ju framförallt höga fruktoshalter i frostnupet gräs men det borde ju bli mindre halter ju längre vintern lider.

Har för mig att fångrisken föreligger endast de första frostnätterna. Så i Januari är det lugnt.

Det jag har läst är att frostgräs är farligast när det växlar mellan plus och minus över dygnet. Då bildar gräset fruktoser för att skydda sig, och det är dessa som kan utlösa fång. Dvs gräset är fortfarande i växtfas.

Dock har jag ingen källa till detta så ta det för vad det är. P_L kanske vet?

Tack för alla tips och funderingar !!
Min hovslagare tyckte att jag skulle chansa !
Men se till att det fanns grovfoder hela tiden.

Jag var hos honom ( Minlillesmed:d ) i Måndags
och han att jag kunde börja skritta honom nu !!
Han har haft problem med fång i ca 1 1/2 år nu !
Medecin har jag alltid hemma !!
Jag kommeratt vara ledig och hemma hela Januari + Februari !!!!
Jippi långledig !!!
Tack allihopa !
Hej från en glad Hambo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka