Nyslagen vall

S

Seppo

Min stallägare gör mig smått galen med sina idéer. Jag har en fånghäst i stallet som just nu går i en liten nerbetad hage tillsammans med en skadad häst. Övriga hästar går fortfarande på bete.

Igår ville stallägaren flytta hästarna till en liten hövall som slogs och bärgades i juni och som sedan dess fått växa upp till 50 cm höjd. Jag gick inte med på detta för fånghästens skull så nu har stallägaren idag slagit vallen men tänker inte bärga det som ligger utan tycker att hästarna kan äta upp det.

Vilka risker finns det med att låta hästarna äta slaget gräs? Händer det något med gräs som inte vänds eller torkar tillräckligt snabbt? Kan man räkna med någon bakteritillväxt, gifter etc?

Eller, det kanske är helt riskfritt...? Någon som vet?

Sv: Nyslagen vall

JAg vet inte , men jag skulle inte göra det, man vet ju hur det blir på gräsmattan, hur varmt det blir under det klippta gräset och förruttnelsen börjar....
går det inte att bala i rundbal o köra bort bara ??

Sv: Nyslagen vall

FY.. Bakterier gror snabbt. Jag skulle aldrig släppa mina hästar där. Det möglar, och blir riktigt läbbigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Med en fånghäst i bagaget blir man ju rätt stirrig.... Har en häst som fick fång för 3 år sedan, har inte visat symptom sen dess men...
Svar
1
· Visningar
551
Senast: lundsbo
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
S
Hästvård Usch, jag vet egentligen inte var jag ska börja.....har en häst som e helt galen i att trycka i sig grus, sand jord etc. Detta...
2
Svar
30
· Visningar
3 446
Senast: tello
·
Foder & Strö I helgen slog stallägaren gräset i den beteshagen som min häst och hans kompis går i. Anledningen till att de slog gräset var att hagen...
Svar
12
· Visningar
2 550
Senast: Zolimita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II