Nyöppnand hösilagebal

mimus

Trådstartare
400 kg.
Den var så blöt så det rann på insidan av plasten på ett ställe + att den hade skarp lukt.
För övrigt ser den bra ut, men när jag plockade av några "kakor" så var den varm innuti.
Vad betyder det?
Har det startat någon process som inte är bra.
Jag vågar inte fodra med den balen, men vill veta vad det kan vara.

Sv: Nyöppnand hösilagebal

Är det milt väder ute kan det bli så. Men eftersom det var så när du öppnade så kanske det varit något hål/söndigt i plasten?

Har inte hittat något hål och inget mögel, men att den är varm då, du tror inte det är farligt då?

Har råkat ut för det några gånger, men vet inte vad det beror på. Det har hänt att jag hunnit fodra alla hästarna innan jag kommit så långt som dit där det är varm. Men jag har aldrig märkt något på hästarna.
När det har hänt så har jag öppnat upp och luftat ensilaget. Då har det svalnat och sedan har jag inte märkt något mer av det. Varken på lukt eller vad som syns eller på djuren som äter det.
Men jag vet inte vad det är eller om det kan vara farligt på något annat sätt än att det skulle kunna börja brinna. Men det kan ju vanligt hö också göra om det har pressats eller förvarats på fel sätt.

Jo, så har det varit för mig med, att man märkt något på balen efter någon dag, därför har jag börjat med att ta bort plasten på hela balen när jag öppnar första dagen.

Nu har det varma försvunnit och så även lukten.

En bal som börjar bli varm betyder att en förskämmningsprocess är på gång...alltså den är på väg att bli dålig. Se upp med varma balar.

andvänd inte!!
hösliage skall vara torrt och lukta "gott" och abslout inte varm!

kasta den..trist när de händer men andvänd den inte!

Vad som helst, jag tror på bakterier av något slag eller toffeldjur, men med mikrober menar jag samlingsnamnet på alla små mikroorganismer som mögel, bakterier osv. Alla dessa kan ge dåligt hö och exakt vilken det är som infiltrerat din bal är svårt att säga. Spelar kanske inte så stor roll heller då balen ändå ska kasseras.

MVH Z

Jag var nyfiken, därför vill jag veta.
Men på Hippocampus kan man läsa vad Cecilia Müller säger och det står just som ni sagt att är den varm så ska man se upp.

Är det ensilage eller hösilage? Ensilage är mycket blötare, hösilage är bättre för hästar.. Eftersom det är lite torrare. Ensilage brukar mest ges till kor.
Att den är varm är väl för att "jäsningen" har startat, påväg att bli dålig, men så länge du inte hittar något mögel eller annat lägg ut det och låt det svalna. Om det ser bättre ut då går det att använda men ha extra koll hela tiden..! Är vad jag har fått lära mej i alla fall, ger själv hö.

Det är hösilage, torrsubstans 60%.

Jo , jag la ut en del och då försvann lukten och själklart värmen.
Men jag vågar inte ge i alla fall.
Jag tror inte det är akut farligt, men i långa loppet, å andra sidan kan man tänka så här, om jag haft handskarna påsom jag brukar när jag öppnar, så hade jag inte märkt att balen var varm innuti.

Akta!!! Varning!!

använd aldrig en bal som tagit värme, det är farligare än både mögel och jäst!! Det är bakterier som börjat växa och producerar värmen, och detta är rent ut sagt farligt för hästar o andra djur att äta!!

Nej, jag ska inte fodra med den, men jag vet ju att de flesta som kasserar sina hösilagebalar, ställer bort dem och sen är rådjuren och hararna där och äter.

Är det bra?

Om det är riktigt varmt och i fläckar så har det förmodligen varit hål just där och en mögelprocess startat. Plocka bort de varma punkterna så att det inte finns något med högre temperatur än det andra. Finns det mögel med annan färg än vitt så släng hela bunten. Är det vitt mögel så plocka bara bort möglet.

Är det bara lite varmt och jämnvarmt i hela, så är det nog ingen fara (och då talar jag om att bunten kanske är 5 grader och omgivningen under noll). Som tur är så fryser dessa stora buntar inte under vintern. Vilket små ensilagebuntar kan göra. Det är en tämligen behaglig temperatur för både dina händer att hantera och för hästen att äta.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: Shixle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 789
Senast: Calmiche
·
Foder & Strö Jag har varit tvungen att köpa hö av en annan leverantör än jag brukar nu i foderbristens tider. Det handlar om stora oplastade...
Svar
3
· Visningar
1 523
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10