Nyöppnad hösilagebal med mögel i

Westernponny

Trådstartare
Jag har för första gången köpt hösilage (ts troligtvis 84%).
Det var lite mögel i ena änden, är det bara att ta bort o använda resten som är bra eller kan möglet sprida sig?
Vad har ni som använder inplastat hösilage för erfarenhet av det?

Sv: Nyöppnad hösilagebal med mögel i

Jag tar bort det dåliga och använder det som är bra. Om det inte är mögel inifrån ! Lite ute "på kanten" är ingen större fara

Då tar jag bort det då, tycker det är onödigt att kassera den om det inte behövs.

Jag skulle inte fodra min häst med hösilage ur en bal som är möglig. Jag själv skulle inte äta runt möglet på en brödskiva.

Om du har en torrhalt på 84 % så är det inte hösilage utan plastat hö och det är oerhört svårt att hålla mögelfritt. Så torra grässtrån sticker hål på plasten och gräset blir inte tillräckligt hårt packat med följd att syre kommer in och möglet kan härja fritt. Har du synligt mögel i ena ändan så finns det garanterat i hela balen fastän du inte kan uppfatta det.

Lite enkelt är det så (finns i flera trådar här innan) att om man tydligt kan se att möglet kommer utifrån (hål i plasten). och om man då tar bort det som är mögligt och ca 15 cm till runt om går det att fodra med resten.
Men om möglet kommer inifrån och istället ökar i storlek när man börjar dra bort det. Då har något gått snett i ensileringsprocessen och hela balen ska kasseras.

Tack för att ni svarat.
Nu blir det till att rulla in balen i transporten och lämna tillbaka den.
Andra leverans som jag lämnar på kort tid fast inte från samma leverantör, suck!

Tillräckligt många plastlager, och inte så torrt material (själv vill jag inte ha över 65 % ts) är några bra grundregler. Sedan tittar jag gärna på fältet det är slaget, är det mullvadshögar och äckel får balarna stanna (hög risk för botulism genom jord i balarna).

Sedan går det ju alltid att fråga efter referenser på en ny leverantör. Analysen brukar också visa om de vet vad de pysslar med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 412
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar