Nyligen barfotahäst, råd tack!

Lindelou

Trådstartare
Hej Buke! Är relativt ny medlem här, däremot har jag hängt här länge och bara läst och läst :) Nu tycker jag att det är dags att ta emot lite tips och råd ifrån er kloka buke-folk.

Situationen lyder som följer, hästen min har en senskada och problem med gaffelbandsfästena och senskadan läker väldigt långsamt, han får behandling med blodplättar som sprutas in för att kicka igång läkeprocessen och denna behandling ska ha få 3 gånger med 2 månaders mellanrum, var ca. 1 månad sen första behandlingen. Det är inte säkert att hästen blir fullt ridbar igen efter behandlingen men det återstår att se. Hästen går i hagen just nu och skrittas ca. 30-60 min om dagen och trivs ganska bra med sitt lugna liv.

Nu till min fråga: Hästen har så länge jag vet (gått på ridskola sen -08) varit helskodd för att han varit så öm i hovarna när han gick lektioner. Men nu när han bara går i hage och skrittas en runda om dagen som han gjort de senaste 3 månaderna så slits knappt nånting på skorna så jag konsulterade med min hovslagare och bestämde mig för att prova att ha hästen oskodd runt om. Hästen är såklart försiktigare och tar inte ut steget lika mycket fram som när han var skodd, men jag upplever inte att han ömmar och har ont.
Hur länge kan jag förvänta mig att han ska vara försiktig? När vet man om de har vant sig vid att vara barfota alt. när vet man att den inte klarar av det?

Om någon har några tankar, tips eller funderingar så vore jag glad om ni ville skriva några rader :) är helt ny till det här med barfotahästar.

Sv: Nyligen barfotahäst, råd tack!

Alltså, jag tycker inte att det verkar så smart att ta av skorna på en häst med känsliga fötter när den har en skada. Då om någonsin kan jag tycka att det är viktigt att undvika att de får ont och spänner sig. Så jag skulle avvakta med barfotaexperiment tills hästen är i tip top skick.

Om hästen är oöm i hagen och du vill fortsätta att ha den barfota tycker jag att du ska köpa ett par barfotaskor att ha på den när den rids. Men om den är öm även i hagen tycker jag att du ska sko.

Tänk på att det inte alltid behöver vara hur mycket hoven slits som avgör om de kan vara barfota eller ej. Vissa hästar har tunna sulor och ömmar även om de inte sliter alls på hovarna.

Om hästen kortar av steget då den är barfota så skulle jag sko den eller skaffa barfota-boots. Om du skor den så kan man, om de inte slits så mycket, använda samma skor under två skoningar så slipper du köpa nya skor varje gång.

Har du konsulterat med behandlande veterinär om det är klokt att ta av skorna? Väldigt ofta med senskador kan man hjälpa läkningen med just en bra skoning. Jag hade själv iaf aldrig nånsin plockat av skorna i din situation..

Har du konsulterat med behandlande veterinär om det är klokt att ta av skorna? Väldigt ofta med senskador kan man hjälpa läkningen med just en bra skoning. Jag hade själv iaf aldrig nånsin plockat av skorna i din situation..

Samma tanke här. Jag är mesigt försiktig med ny hovis tex, något ändras ju alltid.

Om hästen inte tar ut steget ordentligt kan den få spänningar mm. Använd boots tills den vant sig bättre, det kan ta tid för vissa hästar.

Sedan är det väl kanske inte läge just nu att sko av den alls, även om jag förespråkar barfota. Det bör ju kanske inte ske en så stor förändring när den har andra skador.

Väldigt dålig ide att ta bort skorna på en erkänd hovöm häst som nu dessutom är skadad.

Vill du ha honom barfota så måste du köpa boots! Inte okej att de är ömma öht. Finns många bra boots, tex Cavallo.

Men tycker som sagt inte det är så smart att sko av i din hästs situation, nu har ni bara gett hästen ännu ett problem så att säga... Kan inte förstå hur din hovslagare tänkte där?

Senast ändrad:

Det brukar ta ca 6 veckor för hornproduktionen att komma i gång när man drar av skor till barfotagång. Under den tiden bör hästen faktiskt inte utsättas för direkt knöligt underlag..dvs stenar/grus och sånt. Men såklart, finns det ju undantag, en del reagerar inte nämnvärt på övergången. Vill man börja försiktigt kan man börja med bakskorna. I regel är få hästar ömfotade bak.

Svarar till alla här.

Jag har såklart hört mig för både med personal i stallet på ridskolan han gick innan och med hovis vad de tyckte och jag har också tänkt köpa boots fram. Tanken kom upp för han tappade en sko förra veckan och då eftersom han bara gick i hage så ömmade han inte alls och då kom tanken att man kanske skulle rycka av alla skor.

Hör och förstår absolut vad alla säger, känns smartast att slå på iallafall framskor igen för bak verkar han inte ha ändrat steget vad jag kan se.

Men om då hästen skulle bli bättre eller alt. den vore frisk, hur gör man bäst då för att vänja den vid att vara barfota eller det går helt enkelt inte? Vissa menar ju att alla hästar kan gå barfota bara man ger dem tid att vänja sig, men den här hästen har aldrig fått chansen eftersom ridskolehästar alltid går väldigt mycket och jag (som tyckte jag var smart då) tänkte att eftersom han inte rids nu så kanske man borde passa på nu och se om det fungerar.

Klart du ska passa på. Alla hästar kan inte gå barfota. Plattfotade hästar har mycket svårt för detta, detsamma gäller nervsnittade hästar som faktiskt inte får gå utan täckskor. Låt det ta tid. Tids nog märker du om hästen klarar det eller inte...men det måste få ta sin tid.

Hej Buke! Är relativt ny medlem här, däremot har jag hängt här länge och bara läst och läst :) Nu tycker jag att det är dags att ta emot lite tips och råd ifrån er kloka buke-folk.

Situationen lyder som följer, hästen min har en senskada och problem med gaffelbandsfästena och senskadan läker väldigt långsamt, han får behandling med blodplättar som sprutas in för att kicka igång läkeprocessen och denna behandling ska ha få 3 gånger med 2 månaders mellanrum, var ca. 1 månad sen första behandlingen. Det är inte säkert att hästen blir fullt ridbar igen efter behandlingen men det återstår att se. Hästen går i hagen just nu och skrittas ca. 30-60 min om dagen och trivs ganska bra med sitt lugna liv.

Nu till min fråga: Hästen har så länge jag vet (gått på ridskola sen -08) varit helskodd för att han varit så öm i hovarna när han gick lektioner. Men nu när han bara går i hage och skrittas en runda om dagen som han gjort de senaste 3 månaderna så slits knappt nånting på skorna så jag konsulterade med min hovslagare och bestämde mig för att prova att ha hästen oskodd runt om. Hästen är såklart försiktigare och tar inte ut steget lika mycket fram som när han var skodd, men jag upplever inte att han ömmar och har ont.
Hur länge kan jag förvänta mig att han ska vara försiktig? När vet man om de har vant sig vid att vara barfota alt. när vet man att den inte klarar av det?

Om någon har några tankar, tips eller funderingar så vore jag glad om ni ville skriva några rader :) är helt ny till det här med barfotahästar.

Du borde diskutera det med behandlande veterinär. Min ena häst har haft en senskada och då sa min veterinär åt mig att ta kontakt med en hovslagare med specialkompetens på senskador. Hovslagaren skodde min häst på ett sätt som avlastade senan så den kunde läka på ett bra sätt. Jag är helnöjd med både veterinär och hovslagare, hästens sena läkte fint.

Inte alltid kloka råd här. Om du har en häst som har en skada borde du inte påfresta hästen ännu mer med att ta av skorna, låter inte riktigt. Hur mycket tid ska man ge och låta den gå att ha ont? När den redan har ont av en skada? För mig låter det inte vettigt. Hur kan någon rekommendera att ta av skorna, skorna slits inte, men använd dem igen då.
Felbelastning, sulömhet kan orsaka ännu mer lidande.....

Fast jag kan då inte läsa någonstans att TS häst har ont ?! Vart läste du det, förutom ömfotad på en ridskola ?

Senskador/gaffelbandsskador läker väldigt långsamt, så det är inget ovanligt alls med lång läkeprocess. Dessa skador är nog en utav de vanligaste skador på en häst, och främst på våra travhästar är det vanligt. En felskodd häst med senskada är lika illa som en barfota som icke är korrekt. Det är inte svart/vitt på allt.

Det är såklart individuellt, men att ha en barfota häst med starka och oömma hovar är inte alltid lätt. En frisk och funktionell hov behöver rörelser i massor, bli verkade så att hovmekanismen fungerar och en väl uträknad foderstat med relativt lågt sockerinnehåll. De flesta hästar kan klara sig bra barfota om man ger dem rätt förutsättningar, men kan man inte det är det lika bra att hålla hästen skodd.

Övergången från skodd till barfota är inte jätterolig alla gånger för hästen. Visar hästen ömhet så är man skyldig att skydda hästens hovar med hovbeslag, vill man då inte ha skor får man ta och köpa sig ett par boots. Att hästen inte tar ut steget som vanligt och rör sig försiktigt kan vara ett tecken på ömhet. Så vill du ha hästen barfota, köp ett par boots som ni använder under era promenader. :)

Att hästen inte vill ta ut steget och går försiktigt är exakt samma sak som att den är öm och har ont i hovarna!

När båda paren eller alla fyra benen gör ont så syns det inte att hästen haltar, den får bara ett kort och tvekande steg. Det är inte okej att låta hästen gå så.

Om en häst klarar av att vara barfota har inte eg med slitage att göra, det hänger på vilket underlag den rör sig på, hovens form och hovens hårdhet.

Min ena häst har varit barfota i flera år, men kan ändå inte gå lika bra på grusväg utan boots som han gör med. Han rör sig för ögat normalt och verkar inte halt eller öm, men jag ser skillnad i hans rörelsemönster. Ergo behöver han boots!

Jag ser tyvärr många barfotahästar som jag anser vara halta båda fram pga att hovarna är ömma. Det är djurplågeri, enligt djurskyddslagen så skall hoven skyddas så hästen inte blir öm i hovarna, antigen med skor eller boots. Konstig nog tycker folk det är okej att hästen får tassa omkring på ömma hovar och vägrar inse att den har ont. :(

Boots bör införskaffas innan man tar av skorna, det är sällsynt att man bara kan sko av och hästen fungerar lika bra. Det kan handla om år innan den kan vara helt barfota, om den någonsin kan det.

Jag skulle som andra skrivit inte tagit av skorna fram iaf när hästen är skadad. Det kan ju resultera i att det tar längre tid eller att det inte blir bra med skadan. Jag hade tagit av skorna när hästen är frisk helt enkelt.

Min äldre häst har aldrig kunnat gå utan skor varken fram eller bak eftersom han slet snett när jag red honom mycket, men nu när han rids sporadiskt som promenadhäst så har vi tagit av skorna. Först bak och det märktes att han var öm först och då slutade jag rida honom tills jag märkte att han vågade lägga vikten bak igen och röra sig normalt. Det tog inte speciellt långtid bak, men fram tog det längre tid. Vi tog av skorna fram November förra året och det gick bra så länge jag inte red på honom, så han fick gå i hagen. Jag testade att rida en gång i månaden bara en kortis och lät han vila mer om han ömmade osv. Men sedan till våren gick han som han skulle på alla fyra hovar, inga osäkra steg som någon skriver utan han var som vanligt igen fast utan skor :)

Jag hade inte vågat ta av skorna på en häst som är ömfotad och som har en aktiv skada.
Jag plockade av skorna på min valack när han var skadad, men det efter det att veterinären tyckte det och han hade jättefina hovar.

Mitt sto står med skada nu och jag skulle aldrig drömma om att dra av henne skorna, då hade det gått käpprätt åt skogen direkt. Hon blir öm och skulle korta steget och spänna sej, inget man vill utsätta en skadad häst för.

Mvh Domino_s

Som jag skrev..efter 6 veckor kan hästen typ börja vänja sig....sen är det ytterligare en process ......det tar tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 773
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund