Nykastrerad/steriliserad hona

domino

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni kommit hem med era honor ni vart och fått kastrerade?

Kom precis hem med min lilltjeja och hon är så pömsig och "borta" så jag låter henne ligga inne i sovrummet. Har ju en hane (kastrerad)med så vi ska hålla dom isär nu tills såret är läkt osv.

Har ni låtit dom vara i fred bara eller har ni varit med dom hela tiden, haft under uppsikt?

Skulle prova ge henne lite mat ikväll om hon blir piggare. Nu har hon låda och vatten därinne bara.

Om hon börjar slicka mycket på såret skulle jag komma tillbaka och köpa en halskrage.

Ge gärna tips på allt möjligt kring det här! Första gången jag har en hona jag kastrerat så det är så nytt...

Mvh//Domino

Sv: Nykastrerad/steriliserad hona

De brukar bli frusna av narkosen, vetekudde eller varmvattenflaska brukar uppskattas. Låte henne ligga i ett varmt mörkt rum där hon inte blir störd.

De brukar vilja vingla runt en del, så var med henne så hon inte gör illa sig.

Du kan ge vatten men inte mat förrän hon piggat på sig. De brukar kräkas och det gör ont i såret.

Bra alternativ till krage är kroppsstruma, som du kan sy själv om du är händig eller göra av en tröjärm, tubsocka eller liknande. Mne oftast brukar det inet behövas.

Håll hankatten borta, de kan bli arga på varandra frö att hon luktar annorlunda.

Hoppas mina tips hjälper dig lite.

Tack för svaret!
Nog har hon piggnat till :angel:
När jag öppnade dörren och skulle gå in och kika till henne smet hon ut snabbt som attan ;) tog en runda men sprang sedan in i sovrummet och gömde sig under elementet :(
Hon verkar vilja vara ifred så jag låter henne vara ett tag och kikar till henne om en stund igen.

Gjorde inget speciellt då hon var vaken när jag hämtade henne
Var hemma och hade vård av katt första dagen och hon var aldrig ensam hemma den första veckan och klarade sig utan tratt som tur var
Fick tider från sjukhuset när det var OK att dricka och äta igen då de visste hur länge hon hade varit vaken plus att hon hade en hungrig bror hemma

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en 10 mån okastrerad hane. Mitt ex och jag hade två katter, en kastrerad hane och en ster. hona. Han har en sen en tid hotat att...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Lindon
·
C
Övr. Katt Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis. Först var det inga alternativ, vi...
Svar
5
· Visningar
2 184
Senast: fia0
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår