nykastrerad honkatt som kraffsar utanför lådan?

tindra

Trådstartare
tossan har börjat kraffsa brevid matskålen efter hon äter..och även utanför lådan när hon grävt över kiss och bajs-

detta har börjat efter kastration, undrar bara om det är fler som märkt liknande?

hon går på lådan som vanligt och äter med stor aptit..så inget oroväckande egentligen.. bara det att hon kraffsar här och där.

Sv: nykastrerad honkatt som kraffsar utanför lådan?

Min kastrerade honkatt krafsar också utanför lådan, men inte vid maten. Den kastrerade hanen krafsar/gräver bara i lådan .

Nu vet inte jag hur Älskling var innan kastreringen, men hon kraffsar utanför sandlådan och lyckas sällan täcka över med sand, eftersom sanden är I lådan och inte utanför... :D

Sen täcker hon gärna över maten om hon kan. Finns det inget att täcka med kan hon kraffsa ändå. Nu när vi flyttat deras mathörna till en bättre plats har jag dock inte hört henne kraffsa vid maten, men det händer nog än...

Oden, hanen, också kastrerad, gör inte så. Han är en mästare med sanden. :D

Om det kom efter kastreringen, tror jag att det är ett beteende som signalerar att katten står lägre i rang. Ju lägre rang, ju mer grävande.

Dominanta katter, typ häradsbetäckaren, kan t ex skita ovanpå en sten, strategiskt placerad för att alla grannskapets katter ska kunna kolla in den... ;) Dvs ingen grävande där inte, av macho-katten.

Tog min katt som vuxen så då var han redan kastrerad, men har krafsar alltid vid blötmaten när den kommer fram (inte torrfodret). Hade mat ute till honom en gång och den lyckades han gömma under en massa sand, mums. :D

sådär gör min okastrerade, och har gjort större delen av sitt liv
hon försöker alltid gräva över mat som hon inte orkat äta upp, trots klinkersgolv. men hon är lite blåst, för hon glömmer ju att gräva upp den igen när hon kommer tillbaka ;)

hon försöker även gräva ner hela kanten på lådan samt ibland lite utanför (dock sällan som hon lyckas gräva över själva skiten).
hon städar ihop grus som är på rymmen riktigt bra :D

även hennes syster höll på med detta när vi hade dom tillsammans.

Senast ändrad:

Samtliga av våra katter har krafsat mer eller mindre utanför lådan och matskålen. Första honan var steriliserad, hanen var det inte(blev bara ett halvår) och honan vi har nu är det inte, ska ha kattungar på henne. Men alla 3 har krafsat, har bara haft en i taget.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
842
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 942
Senast: Catsu
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA