Nykastrerad hona med Trattproblem

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Jag (eller rättare sagt min stackars katt) lyckas få av sig den dumma tratten hela tiden. Hon kastrerades idag :(
Vänjer de sig vid tratten ? jag bara bävar att hon måste ha den i minst 10 dagar :( o inte få gå ut!

Just nu ligger hon iaf bredvid o jag tror hon ska somna, annars är det mest aktivitet på att ta av tratten.
Ursh vad jag tycker synd om henne, har ni några tips på vad jag ska göra med henne o hennes trattavtagande ?

Sv: Nykastrerad hona med Trattproblem

oj min fråga var otydlig, men vad jag ska göra för att få tratten att sitta fast, jag törs knappt tra åt, jag vet ju inte när stackars katten stryps om ni förstår

Man kan sätta den ganska tight, de kvävs inte.

I övrigt så är svaret tyvärr att de inte vänjer sig, åtminstone vår katt hatade den från första dagen till sista. Hon blev helt tokig av att inte kunna tvätta sig, så efter några dagar så tog vi av den korta stunder så att hon kunde tvätta sig. Men då fick vi vakta henne hela tiden så att hon inte var på såret. Såret läkte dock helt problemfritt, så det var nog ändå värt det att ha tratt, även om hon verkligen led av att ha den.

Jag har inte behövt ha tratt på mina. De har tvättat såret lite men inte tokslickat eller försökt bita bort stygnen. Vissa katter är smarta nog att förstå de ska låta bli, allra helst om man säger ifrån.

Vore jag du skulle jag testa utan tratt och se vad som händer, om det funkar utan.

Annars kan man göra en kastreringsdräkt. Ambitiösa syr upp en tjusig dress innan kastreringen med fina knytband osv. Finns bilder på andra forum. Annars kan man klippa till av bordsfilt eller trä på en avklippt tröjärm.

På våran smala katt fick vi fästa tratten bakom frambenen med hjälp av selens bakre rem. Då satt den på plats, förutsatt att hon inte fastnade under soffan och fick tratten på sidan av magen ;-)

Man kan sätta den ganska tight, de kvävs inte.

I övrigt så är svaret tyvärr att de inte vänjer sig, åtminstone vår katt hatade den från första dagen till sista. Hon blev helt tokig av att inte kunna tvätta sig, så efter några dagar så tog vi av den korta stunder så att hon kunde tvätta sig. Men då fick vi vakta henne hela tiden så att hon inte var på såret. Såret läkte dock helt problemfritt, så det var nog ändå värt det att ha tratt, även om hon verkligen led av att ha den.

Jag håller helt med, min hatade den från dag ett-tio, men jag e glad att dne var på hela tiden. Hon accepterade den efter några dagar, men hon kröp ändå fram och kände sig skamsen. jag försökte oxå ta av den en stund, men min bara slickade besatt på stygnen, så tratten fick åka på igen. Men nu är det värt det, det har läkt bra.

Våran katt som dessutom är ovanligt liten, avskydde verkligen tratten och skulle ha av den hela tiden. Man har ju en mjuk linda som man knyter fast den med och man kan knyta ganska så hårt. Jag var lite orolig för att hon inte skulle få luft, men det var inga problem.

tack för alla era svar!
Hon hatar den fortfarande o kan knappt äta. Men fått höra av folk att de brukar bli så där skamsen o krypa undan. Jag trodde jag snört åt någon nerv elelr något så hon inte kunde gå ordentligt ( jo, jag KAN inbilla mig massa saker)
Dock sitter den på iaf, o den får nog sitta där ett tag till, jag vill verkligen inte att det ska bli något trubbel med såret :(
Men det svider i mig när hon ser så nedbruten ut. hoppas bara att hon kommer över den traumatiska tratt-historien sedan :)
ursh ... nu är det bara 7 dgr kvar.....

Kan aldrig komma ihåg att vi har haft tratt på våra när vi har kastrerat dom.

hmm, ja jag har själv ingen erfarenhet av detta ingrepp på någon av mina katter,
så jag följer bara veterinärens råd och hon var väldigt tydlig på den där tratten iaf...

Senast ändrad:

Vår katt var också helt manisk med att försöka få bort stygnen när man tog av tratten, så jag kan säga att det absolut inte hade varit en bra idé att låta henne gå utan.

Men de tar ju ingen skada, minuten efter vi hade tagit av tratten så var hon precis som vanligt igen. Så det är bara att bita ihop, även om det skär i hjärtat såklart.

har hon såret på magen eller på sidan? om hon har det på magen kan du ju ringa till veterinären och fråga om de har bukbandage till hundar, i st xs som du kan köpa. de ser ut typ som en baddräkt och för vissa katter som slickar på såret fungerar de mkt bättre. :idea:

Okej, kanske har med stygnen att göra.

Vi fick nå tråd på våra stygn som inte lärade tas bort utan försvann av sig själv.

Våra katter hade inte tratt när de kastrerades. Deras saliv är läkande och katter slickar aldrig mer än det behövs på sina sår till skillnad mot hundar som slickar och slickar och slickar.

Hade inte heller några problem med att de skulle försöka bita i stygnen, hade sånna stygn som försvinner av sig själva.

Min vet har aldrig satt tratt på mina katter inte ens när de skadat sig. Han har rakat och kollat men alla gånger har katten lyckats få det rent och snyggt så de har fått en spruta i nacken bara med antibiotika och fått åka hem.

Finns katter som slickar sig så pass att de får bråck, vilket ju inte är så trevligt. Det finns även exemplar som har tagit bort stygnen själva och därmed har såret öppnat sig.. Bråck kan de även få om de anstränger sig mkt efter operationen, och tratten brukar även fungera som en utmärkt "aktivitetsnedsättare" =D

Själv däremot gör jag ett avvägande på varje katt ifall den behöver tratten eller inte. Min egen hona fick absolut ha sin tratt på sig, då hon hela tiden slickade på såret.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 345
Senast: _Taggis_
·
Övr. Katt Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Vogue
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
50 634
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!