Nykastrerad häst på spån?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Fluffy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 086
F

Fluffy

JAg ska kastrera min häst nästa vecka.
Nu sa en tjej i stallet att man inte kan ha hästen på spån direkt efter kastrering. Spånen skulle kunna krypa upp i såren. Halm skulle man ha.

Är det sant?
Det finns väl en massa småbitar i halm också, i så fall?

Sv: Nykastrerad häst på spån?

Jag hade min häst på spån när han skulle kastreras men veterinären sa att halm var att föredra efteråt i nån vecka så jag gjorde så. Vi har väldigt långstråig halm så om man jämför med den och spån så verkade halmen som ett bättre alternativ.

Fick också rådet att ha halm i boxen när våran kastrerades just pga att det kunde komma in spån i såret.

hade mina hästar på halm när dom blev kastrerade för de skulle vara de bästa enligt veterinären

Det finns väl lite små-bös i båda halm och spån, men spånet fastnar verkligen i såren och det är inget vidare. Halm är att föredra, men det får förstås inte vara vilken skithalm som helst!

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 299
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 085
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 675
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 158
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka