Nyinköpt föl.Vad ska jag tänka på?

K

knorr

I oktober kommer mitt nya föl hem.Saken är den att jag har inte haft häst mer än i ett par år, då äldre hästar. Tänkte att jag skulle vara med från början. Men, jag behöver lära mej massor! Har ni tips?

Sv: Nyinköpt föl.Vad ska jag tänka på?

Anpassad foderstat och hantering.....är en bra start.

Bra,regelbundet foder, bra kompisar att leka med i lagom doser!!!
det vanliga,avmaskningar,vaccinationer. Att leda,lastträna,binda upp,vänja vid täcke,vattenslang mm...

Bygga upp en ömsesidig kommunikation emellan er.

Skaffa dig bra kontakter, om du inte har: Duktigt hästfolk, veterinär, hovslagare etc. Skaffa ett eget bibliotek med böcker som "Unghästar" av Charlie Lindberg (mkt bra), olika sjukvårdsböcker mm. Ta hjälp när du behöver. Håll kontakten med uppfödarna o få råd o tips. Ge den lille mkt kärlek, tålamod, KOMPISAR att busa med (jämnåriga), lugn hantering, bra foder, vara ute MKT...
Håll ögon o öron öppna, sug i dig kunskap från alla håll, följ ditt hjärta. Lycka till o ha så roligt! :bump:

Tackar så mycket för svar! Tar emot alla tips. Trevlig sommar! :banana:

Tackar så mycket för svar! Tar emot allt jag kan. trevlig sommar

Tack så mycket! Bra med boktipset! Här ska läsas och insupas så mycket kunskap som möjligt! Är lite orolig bara, för gossen går på sommarbete med mamman, och skall förmodligen göra det till leverans. Hm, känns som om jag får något att bita i när han kommer. Men, tack i allafall och ha en trevlig sommar! :banana:

Att han går på sommarbete spelar inte så stor roll det gjorde mitt föl också tills jag fick hem honom, dock stallades han och mamman in ett tag för att han skulle kunna stå i en egen box, samt skiljas från sin mamma. När han var van vid att stå i boxen ensam så hade dem honom i lösdrift tills jag hämtade hem honom.

Hem fick jag en lugn och harmonisk hingst, lätthanterlig (beror ju på individen i sig också) och inga problem med något dock blev han lite lös i magen av miljöförändringarna troligtvis. Vi köpte även hö av förre ägaren och bytte mycket lugnt över till det vi hade i vårt stall.

Kan också säga som Nun att boken Unghästar är perfekt.

Lycka till med din fölis och hoppas allt går bra!

Vad är det för ras?

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 704
Senast: Freazer
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 072
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila