Nygravid med en mängd funderingar... Och problem...

E

Eddvin

Nu är det konstaterat att jag är gravid. Inget planerat eller önskat, men nu är det så. Då kommer frågorna!

Jag har eget företag hemma med 10 hästar på gården där jag sköter allt själv. Hur f*n rent ut sagt ska det gå till sen (funkar knappt nu)? Jag har även ett annat jobb så lite pengar kommer jag få in, men rent praktiskt så måste ju gården skötas ändå? Min man jobbar på annan ort och kan inte hjälpa till mer än på helger. Jag har ingen familj i närheten...

Redan nu mår jag ganska uselt. Jag är sjukt trött, har jätteont i brösten (inget kul att rida) och det känns som jag ska spy vilken sekund som helst. Än har jag inte spytt men bara känslan av att jag ska göra det är hemsk. Jag skulle vilja gå och lägga mig vid 8 varje kväll men då ska 8 hästar in från hagen och alla fodras osv. Sen upp och fodra halv 7...

Med andra ord har jag satt mig i klistret. Jag har svårt att förstå alla andra som jublar över sina graviditeter och kan sitta med en kopp te och läsa bok och förundras över hur kroppen förändras.

Inte jag... Jag måste åka och hämta 25 balar sågspån och bära in på logen.

Dessutom - hur man man få en puckad man att förstå hur jobbigt det är och hur illa man mår när det inte syns nåt på en? :angel:

Sv: Nygravid med en mängd funderingar... Och problem...

först av allt grattis! (även om du inte känner så just nu ;))

du är ju inte ensam om i historien att ha gård och vara gravid, och mycket av det du känner nu beror nog på alla konstiga hormoner som flyger runt i din kropp.

Är ni osäkra på om ni ska behålla barnet? För även om det känns svårt just nu går nästan allt att lösa, om man vill.
Kan din man leta efter jobb lite närmare? för annars blir du ju ensam med barnet med på veckorna -. det tror jag kommer kännas värre än att veta att det är en massa jobb som behöver görars. Sen är det ju väldigt viktigt att han med knyter an som pappa med barnet - en man som barnet träffar om helgerna förstår den nog inte vem det är.

Tröttheten och illamåendet kommer gå över, när vet ingen. Kan bli om tre månader - kan bli imorgon.
Finns det möjlighet att göra sig av med några hästar så det blir mindre att göra? Ställa på lösdrift?
Ta in praktikanter som kan jobba åt dig sen när det behövs? Lämna ut hästarna på tidsbestämt foder för att senare köra igång företaget igen?

Vad händer om du får sån foglossning att du inte kan rida från v 20 tex?

sen det med att han inte förstår, bara klaga och gnäll, få lite gråtattacker som du kan skylla på hormoner i värsta fall ;)

Senast ändrad:

Det finns inga planer på att ta bort barnet, så där finns ingen tvekan! Nu hoppas vi att allt går vägen.

Sambon kommer inte att jobba borta efter nyår, så det blir ju bättre helt klart. Jag är mest gnällig nu... Problemet är att hälften av hästarna är hästar som jag har i träning, dvs de är en inkomstkälla. Kan jag inte rida mer så är det ju bara bye bye till de pengarna. Det löser vissa problem men skapar självklart nya. Foglossning och sånt tänker jag inte höra talas om. ;)

Mina egna får nog flytta iväg på lite lösdrift om jag inte kan hitta ryttare till dem under tiden. Det är dock unghästar som bör tävlas och ska jag lämna dem till andra ryttare som utbildar/håller igång kostar ju det grymt mycket pengar.

Kan bli en dyr historia det här. :o

sen det med att han inte förstår, bara klaga och gnäll, få lite gråtattacker som du kan skylla på hormoner i värsta fall ;)

Jag kan ha kallat honom för "en jävla idiot som inte fattar hur dåligt jag mår" igår. Får se hur länge han står ut... :o

förutsatt att du inte kommer få några problem som gör att du inte kommer kunna rida kan du säkert fortsätta med det till minst januari. Kommer han kunna hjälpa dig med gården efter nyår då? eller är han helt ointresserad och okunnig?
förstår att detta är jobbigt.. ni får väl diskutera er emellan och se vad ni kommer fram till. I slutet av graviditeten kommer du inte orka mycket, eller kunna jobba alls. Det är ju viktigt att du tar det lugnare nu överhuvudtaget, inte stressa upp dig osv men det vet du säkert redan.

Finns det möjlighet att gå upp i timmar på ditt andra jobb för att att mildra pengaförlusten i så fall?

Kan du inte lamna ut dina egna hastar pa foder till nagon relativt duktig tavlingsintresserad tjej som inte har rad att kopa egen?

Manga kan ju rida i princip hela graviditeten, men du kanske inte ska rakna med det. Ta med i berakningarna att du KAN bli ratt sa ororlig.

Har du hyfsad nivå på din SGI?

Försök ordna bort så mycket fysiskt arbete du bara kan. Som sagt, lösdrift, permanentbäddar sparar mycket jobb.
Spån: Förök hitta en leverantör som levererar spånbalarna till dig istället och lägg en presenning över om du inte har ett tak att ställa pallar under.
Halmpellets är annars lättare att hantera, för de säckarna är betydligt mindre och lättare än spånbalar. Halmpellets är dessutom extremt lättmockat.
Försök redan nu att få ut så många av dina egna hästar som du bara kan till andra ryttare. Du kommer ju ändå inte att kunna rida flera hästar om dan på rätt lång tid efter förlossningen heller, iallafall om du räknar med att amma.
Om du sedan inte klarar att rida dina kunders hästar bör du kunna sjukskriva dig och sedan söka havandeskapspenning.

Liknande trådar

Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 373
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 742
Senast: fio
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: Zody
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 475
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben