Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Finns olika sorters betong, vi har två olika i de två stallar vi använder det ena är så trögt att det aldrig blir halt det andra blir dock halt så fort man inte ser till att verkligen tvätta ner det tillräckligt ofta om det är hög luftfuktighet. Det är sällan betongen i sig som är hal utan att det blir en fin tunn beläggning kvar när man sopar som när det blir fuktigt blir såphal. Prova att skura rent en liten fläck i en stallgång ordentligt fukta sedan så märker du vilken enorm skillnad det är på det rena golvet kontra det andra.

Själv har jag dock upptäckt blindbroddar med iskärna, inte bara håller de på ett helt annat sätt än vanliga blindbroddar som slits ner helt på några veckor den lilla piggen gör att de får ett helt annat grepp i betonggolvet även om det är halt, till på köpet så ruggar de ytan med dem så att man slipper det vanliga problemet med att golvet blir helt blankslitet och halt. Iom att de bara är 0,5 höga så är det inget hästarna märker av mer än precis när de står på betonggolv.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Själv har jag dock upptäckt blindbroddar med iskärna, inte bara håller de på ett helt annat sätt än vanliga blindbroddar som slits ner helt på några veckor den lilla piggen gör att de får ett helt annat grepp i betonggolvet även om det är halt, till på köpet så ruggar de ytan med dem så att man slipper det vanliga problemet med att golvet blir helt blankslitet och halt. Iom att de bara är 0,5 höga så är det inget hästarna märker av mer än precis när de står på betonggolv.[/QUOTE]

Knapplån! Var köper du dessa blindbrodd? Min häst har på order av veterinär blindbrodd i bakskorna och de slits ner på en gång.
 
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Knapplån! Var köper du dessa blindbrodd? Min häst har på order av veterinär blindbrodd i bakskorna och de slits ner på en gång.

De saluförs normalt som korta vinterbrodd, så kolla i vinterbroddslådorna hos närmsta välsorterade broddförsäljare. :) Finns ju billiga på nätet också som kan köpas lådvis (100st) till rätt ok pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Nygjutet stallgolv, på tok för halkigt!

Vänta du bara när det blir slitet så kommer du att få se på halt golv, slitna tegelgolv är fruktansvärt hala nog det absolut värsta som finns att ha i en stallgång. Har stått i ett stall med sådant och om inte hästarna stannade helt och vände mkt försiktigt in i boxarna när luftfuktigheten var hög så gled de omkull direkt. Vet att det var åtgärd nummer 1 de gjorde när de renoverade det stallet de bilade ut hela tegelgolvet och la betonggolv istället.

Fast då var det nog ett golv med gjutna/murade/limmade skarvar, vilket blir lika halt som betong.

Som jag tolkade hennes inlägg hade de i sitt stall vanlig lös sättgrus mellan stenarna, Och det lär ju inte bli halt om man bara ser till så att det är grus ända upp hela tiden och därmed något ickehalt material för skorna att fästa mot.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp