nyförälskad nybis med frågor om mått.

Mumin_79

Trådstartare
Har en d- ponny som ev kanske håller på att växa över och bli liten häst på ca 149 ,150 hur påverkar det möjligheterna att få tävla i körning.?
Har pga av dåliga knän blivit helt otroligt förälskad i körning och totton verkar hålla med :love:

Kan man mäta ned honom till maxad d ponny och fortfarande få lov att tävla eller vad kan man göra? Finns det öppna klasser för alla slags hästar eller hur fungerar det?
Snälla ha lite medlidande över en nyförälsad nybis :bow:

Om man vill ev tävla i framtiden är maratonsele att föredra har jag förstått, hur är det med vagn? Har anske inte just nu råd med en maratonvagn även om den just skulle vara bäst. Kan man tävla låga klasser med rockrd som har svängel med? eller har jag helt missuppfattat.. :confused:

Kramisar MuMin

Sv: nyförälskad nybis med frågor om mått.

Nej, man kan inte mäta ner en häst till ponnymått, varken i körning eller annan gren. Hästen ska väl tävla i de klasser den tillhör. :smirk:

Men Du är ju välkommen att tävla bland hästar om din ponny växer över ponnymåttet.

Jo du får köra med rockard med svängel på tävling. Det ger kanske inte högsta presentationspoängen men tillåtet är det ju i lätt klass i alla fall, tror bara det är i svår klass du inte får det om du kör häst.

jo det är klart men det är lite surt över att man köpte en blivande d ponny och ev får en liten häst :smirk:

det är välkänt att man med liten häst inte har en susning av chans i tex grenar som hoppning eller dressyr i storhästklassen. Hur är det med körning?
Men i stort älskar jag min häst och är glad över att det blev han, tävling eller inte tävling :love:

Knepigt bara, borde finnas en mallan klass för hästar mellan 149- 155 :idea:
Kram MuMin

Det som akn vara lite negativt är ju i så fall gångarterna... Men ofta brukar man föredra midre hästar till körning då ekipaget inte blir lika stort då. Så en liten häst är ju bara bra att ha i precision och roliga (sånna med snäva svängar) maratonhinder! Dock kan det bli jobbigare med sträcktiderna möjligtvis...

Tempona i maraton kan bli tuffa i högre klasser men i lättklass går det säkert bra.
/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka