A

akktern

Om man som nybörjare vill börja med western, hur är det då med hästar? ska man ha en gammal läromästare som alla rekommenderar när man börjar med andra ridsportgrenar eller är det bästa att lära ihop med hästen? vad är det vanligaste? var ligger priserna på utbildade westernhästar?
bara nyfiken :D

Sv: Nyfiken

Givetvis är det bättre att alltid börja med en läromästare som redan kan allt. Men smakar det så kostar det ;). I alla fall runt 60-80 000 får man nog räkna med... Själv var jag "fattig" och köpte en 4-åring istället. Det har tagit låååång tid med utbildningen och massa tränarhjälp eftersom vi båda behöver lära oss!

Du behöver inte en utbildad westernhäst utan du kan skaffa dig en välriden häst ur både hoppgrenen och dressyrgrenen. Ska du regelbundet rida för instruktör kan du ha en yngre förmåga. En bekant skaffade sig en f.d. hopphäst över 1.68 mkh (hon själv är knappt 1.65...)och omgivningen ojade sig väldigt...men se den hästen har samling i kroppen och tar seger efter seger på westerntävlingar i omgivningen. Trots sin storlek får han plats hur lätt som helst på den trängsta trailbanan och han byter lätt i WR. Pleasure rullar han på hur lugnt som helst...det är bara i Reining som han får lite problem eftersom han alltid ridits väldigt samlad...han har lite svårt att gå loss i stora volterna så det blir ingen betydande tempoväxling från stor till liten volt...men som läromästare är han suverän. :cool:

Jag och min varmblodstravare har lärt oss tillsammans. Det mesta funkar med goda, kunniga vänner och en tränare ibland. Tänk på att det börjar finnas många fd travare som är kanonfina att rida och är rätt välskolade. De är inte speciellt dyra ;)

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka