Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Klart man kan göra så, om man har bara en hund. Har ska den annars bli van att vara i hundgård?Valp har man aldrig ensam i hundgård! Gör man det, så gör man riktigt fel!
Jag väntar till valpen är unghund och då tränar jag korta stunder i vardagen, typ rastar i trädgården -slänger in godis eller märgben i hundgården så hunden hoppar in och börjar äta. Stänger grinden och grejar i trädgården, ger hästarna lunch, hämtar ved eller liknande. Hunden ser och hör mig, är alltså inte lämnad ensam.Har en liten undran, ni som har jakthund eller annan hund i hundgård, hur lär ni en ensam valp och vara där. Lämnar man den ensam i flera timmar eller hur gör man. Behöver ha lite fakta. Då jag misstänker en bekant gör lite fel angående sin valp i hundgård.
Jag skulle tränna hundgård på samma sätt som jag tränar hunden/valpen på att vara ensam. Att vara i hundgård själv eller att vara själv hemma inomhus är väl i princip samma, frånsett såklar att hundgård behöver vara anpassas till vädret (anpassat hundhus) och att man just med valpar får ha koll på att de faktiskt går in i hundhuset när det är kallt. Sen trivs säkerligen valpar som är mer vädertåliga bättre än valpar som inte gillar kyla.
Ska dock noteras att jag aldrig har haft hundgård.
Suuuuuuck så gör man INTEFör personen jag misstänker gör fel, lämnar valpen ensam i hundgården flera timmar, åker till och med hemifrån själv, för hon störs av valpens gnyende och skällande, (är en blivande jakthund). Frågade lite försiktigt varför den är ensam så länge. men fick till svar, att det är så man gör.
kan man ringa länsstyrelsen och fråga om råd hur man ska gå till väga. Vill inte bli osams me de.Suuuuuuck så gör man INTE
Skriv ner exakta tider och ring LS sedankan man ringa länsstyrelsen och fråga om råd hur man ska gå till väga. Vill inte bli osams me de.
Alltså, att hunden är en tänkt blivande jakthund är helt irrelevant i sammanhanget. Alla hundar skall ha det bra och min åsikt är att hundar som lämnas gnyende och skällande i hundgården leder till osämja mellan grannar plus att hunden lär sig att i ”det är mitt jobb att skälla i hundgården”. Den förstår ju inte att den gör fel.För personen jag misstänker gör fel, lämnar valpen ensam i hundgården flera timmar, åker till och med hemifrån själv, för hon störs av valpens gnyende och skällande, (är en blivande jakthund). Frågade lite försiktigt varför den är ensam så länge. men fick till svar, att det är så man gör.
Vad menar du med hundgårdsraser? Alla hundar kan väl vara i en hundgård om den anpassas utifrån hundens behov.Det som finns att tillägga är att vissa hundgårdsraser klarar mycket bättre att vara ute än inne. Min 6 mån kan vara ensam ute läääänge men inte alls inne.
Men han är ju aldrig riktigt ensam, han får komma in när han vill, i början hade vi öppen dörr, nu får han skälla en gång.
Hundar som är avlade länge för att trivas väldigt bra ute. Ja, alla kan säkert trivas i hundgård om den är rätt, men vissa raser boar in sig rätt automatiskt. Min herdehund behövde ingen hundgårdsträning alls.Vad menar du med hundgårdsraser? Alla hundar kan väl vara i en hundgård om den anpassas utifrån hundens behov.
Fast det blir tokigt att definiera det som ”hundgårdsraser”. Det låter mer som att raser som är mindre tillgängliga lättare kan anpassa sig till att vara ensam vilket säkert stämmer. Men även raser som gillar/tål att vara utomhus kan ju också föredra att vara med flocken/familjen inomhus. Många gråhundar (som traditionellt sågs som en hundgårdshund) tror jag uppskattar att jakthundar överlag idag hålls inomhus och som en familjemedlem.Hundar som är avlade länge för att trivas väldigt bra ute. Ja, alla kan säkert trivas i hundgård om den är rätt, men vissa raser boar in sig rätt automatiskt. Min herdehund behövde ingen hundgårdsträning alls.
Stämmer säkert.Fast det blir tokigt att definiera det som ”hundgårdsraser”. Det låter mer som att raser som är mindre tillgängliga lättare kan anpassa sig till att vara ensam vilket säkert stämmer. Men även raser som gillar/tål att vara utomhus kan ju också föredra att vara med flocken/familjen inomhus. Många gråhundar (som traditionellt sågs som en hundgårdshund) tror jag uppskattar att jakthundar överlag idag hålls inomhus och som en familjemedlem.