Nybyggt stall, inreda

Grålly

Trådstartare
Hejsan,

Nu är det så att "vi" bygger stall, det väntas bli klart om ca 1 månad.. (Skulle egentligen varit klart i Oktober :smirk: ) Vi bygger litet stall + garage. Ska försöka beskriva stallet så bra som möjligt..

När man kommer in igenom dörren så är hela högersidan 2 boxar, ca 9 resp ca 12 kvm. Till vänster finns en sadelkammaren, endast 4 kvm stor. Där förväntas sadlar, träns, täcken, mina stallkläder osvosv få plats (:eek: ) Så, nu blir min uppgift att mosa in allt där utan att det blir alldeles för trångt.. Min fader föreslog att man gjorde någon konstruktion så att man kunde hänga sadeln på en hängare och sedan liksom "hissa" upp den högt upp så är den inte i vägen. Täckena däremot, hur fasen ska dem få plats? Just nu har jag 1 vintertäcke, 1 ulltäcke, 1 regntäcke, 2 bomullstäcken, men de lär väl bli fler.. Vintertäcket och ulltäcket kan jag ta hem över sommaren, de behöver ju inte ligga i stallet och vänta på vintern liksom. Jag har just nu 1 bomlös sadel, 1 westernsadel och en islandssadel. Islandssadeln ska jag väl slänga eller nåt, den passar ingenting som ska röra på sig :smirk: Westernsadeln är ju, som de flesta w-sadlar, ganska stor, men hissar man upp den så är den ju inte ivägen.

Hur ska jag organisera allt detta? Rakt fram till vänster i stallet finns ett utrymme där man kan bygga till en box, där kan hinkar och sådant stå, foderkammare finns inte inne i stallet.

Ska man skaffa något slags klädskåp eller? Jag är ganska mycket för att hänga upp saker, vill inte ha saker liggandes runt fötterna. Ni får gärna tipsa om sidor med bra, relativt billig stallinredning osv.

Sen en till fråga.. Stallet ska målas invändigt till sommaren, men vilken färg? Det är mörkbruna plyfa-skivor i boxarna, ca halva väggen. Uppåt är det träfärgade plankor, vilken färg ska man måla då? Taket är ljus plåt, fönster'karmar' är vita. Sadelkammaren måste också målas.

Så, ös på :D
 
Sv: Nybyggt stall, inreda

Stallet då; skulle inte måla plyfan, den är ju faktiskt bra som den är. Upptill på träet kan du lasera eller måla, personligen skulle jag välja en ljus grå eller liknande.

Häng INTE upp sadlar och annat som används regelbundet - sån utrustning ska vara lätt att nå. Det som inte används dagligen är rimligare att stuva undan.

Vi har en något större sadelkammare, lite långsmal. Väggen till höger har sadelhängare längst ner på rad (räknat 60 cm / sadel). Ovanför är det ett elfa-system med skenor på väggen, och hyllplan. Två stycken 30 cm djupa, och överst (över huvudhöjd så man inte gör illa sig i onödan ;) ) ett 50 cm:s hyllplan. Där ligger torra täcken. På 30-cm:s hyllorna är det plastbackar med prylar och hopvikta vojlockar. Borsthinkar, blöta transportskydd ställs på golvet under sadlarna. Tränshängare på samma vägg som dörren.

Vänster sida är gamla köksinredningen, med underskåp för "alla prylar". Dessa är vägghängda, under finns vita ikea-lådor med lock på hjul för hovprylar, longerlinor etc.

Väggen rakt in har täckeshängare högt upp, sånna där med tre spröt som man kan hänga blöta täcken och voljockar. Ikea har en bra pall för 99,- så man når upp.

Det är både lättstädat och lättöverskådligt :)
 
Sv: Nybyggt stall, inreda

hej!

Mitt stall har precis blivit färdigt invändigt eller ja boxarna i alla fall på höger sida, mitt över på vänster sida finns ett utrymme i en murad del som skall bli sadelkammare nästa år..

Så här har vi gjort med det utrymmer vi hade att tillgå:

lonut utifrån, från den murade delen åt höger är boxarna och den murade delen kommer att bli uppvärmd sadelkammare och foderförråd då det är en dörr emellan de båda delarna.



Så här er det ut invändigt efter att sambon svetsat ihop boxarna och jag har målat. Allt har vi gjort själva..



Här ser man dörren in till det som blir sadelkammare och foderförråd..
Ignorera röran, där inga hästar står kan man förvara grejor tills dom ska in....:angel:

 
Sv: Nybyggt stall, inreda

hej!

Mitt stall har precis blivit färdigt invändigt eller ja boxarna i alla fall på höger sida, mitt över på vänster sida finns ett utrymme i en murad del som skall bli sadelkammare nästa år..

Så här har vi gjort med det utrymmer vi hade att tillgå:

lonut utifrån, från den murade delen åt höger är boxarna och den murade delen kommer att bli uppvärmd sadelkammare och foderförråd då det är en dörr emellan de båda delarna.



Jag måste bara fråga om den blå "raggarbilen" heter FAC på reg.skylten??
 
Sv: Nybyggt stall, inreda

halloj!

nej den heter Jonny´s KAP*** :D
ett litet renoveringsprojekt sambon dragit på sig....:smirk:
 
Sv: Nybyggt stall, inreda

ok... den liknaden en bil som min mammas sambo hade för och den kallade vi fuck bilen för den hette fac...
 
Sv: Nybyggt stall, inreda

Låter lite som mitt stall, fast mitt är mindre... Har du nån stallgång då? Jag har två sadelhängare i bredd, och en "kista" från IKEA som jag har täcken, schabrak osv. Alla träns, tömmar, stigbyglar och annat som jag inte använder har jag i palstlådor med lock, som ska upp på hyllor ovanför sadlarna. Där ska också hjälmar få plats. Jag har en täckeshängare på väggen, där rymms två täcken, dom kan även torka där.
Jag gillar också att hänga upp saker och ha det prydligt så jag har massor med krokar för grimmor, grimskaft, o dyl.
Har en spöhållare på en vägg och så har jag en liknande hållare för grep, skyffel, sopborste på en vägg (från Fiskars, jättesmart!). Ska försöka lägga in några bilder...

boxarna:

http://www.pixbox.se/pic_show_id5888067.html

sadelkammaren utan väggar:

http://www.pixbox.se/pic_show_id6992491.html

sadelkammaren utifrån:

http://www.pixbox.se/pic_show_id6992492.html

bakom mej på den bilden har vi numrea byggt hyllor för fodret, funkar jättebra! Hade visst ingen bild inifrån sadelkammaren...

Har även ett gammalt arkivskåp där jag har alla flaskor och burkar som man samlar på sej...

Mina boxar är målade grå inuti, resten har jag inte hunnit måla ännu, men ska bli vitt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 582
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 546
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 494
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp