Elina8
Trådstartare
Jag har varit sugen på att prova på tömkörning som lite omväxling, mest för skojs skull. Har aldrig tömkört innan, så nu undrar jag om ni har några bra tips?
Funderar främst på utrustning, men alla tips är varmt välkomna!
Ska man börja med träns eller grimma? Tänkte ifall hästen får för sig att busa så kanske grimma är bättre, det kanske är svårt med eftergift i början.
Vad ska man ha för tömmar?
De tömmar jag kollat på är väldigt långa, 8 meter! Jag har en liten islänning och jag har fått för mig att det är enklare att vara lite närmare hästen. Jag kommer utan tvivel att snubbla över alla meter jag ska samla upp i så fall.
Fick en idé idag i stallet när jag såg en som använde en gramantygel. Kan man använda en sån istället? Borde väl gå bra eller?
Hur ska man börja? Allmänna och specifika tips om tömkörning mottages tacksamt!
Funderar främst på utrustning, men alla tips är varmt välkomna!
Ska man börja med träns eller grimma? Tänkte ifall hästen får för sig att busa så kanske grimma är bättre, det kanske är svårt med eftergift i början.
Vad ska man ha för tömmar?
De tömmar jag kollat på är väldigt långa, 8 meter! Jag har en liten islänning och jag har fått för mig att det är enklare att vara lite närmare hästen. Jag kommer utan tvivel att snubbla över alla meter jag ska samla upp i så fall.
Fick en idé idag i stallet när jag såg en som använde en gramantygel. Kan man använda en sån istället? Borde väl gå bra eller?
Hur ska man börja? Allmänna och specifika tips om tömkörning mottages tacksamt!