Nybörjartips smink

ekra

Trådstartare
Jag är väldigt ovan att sminka mig, men har börjat tycka att det är kul!
Jag undrar ett par saker, och det är om det är nödvändigt med primer för att få ögonskugga att sitta bra?

Och jag har provat någon sorts tonad dagkräm/concealer av något slag, och först såg det ju fint ut. Men efter att ha skrattat och använt mitt ansikte ;) tyckte jag att vissa rynkor blev mer framträdande. Det var inget tjockt lager. Har sett samma symptom på andra tjejer. (Vid munnen i smilvecken) Det är ju värdelöst!

Har ni tips på lätt tonade hudkrämer som INTE blir så? Funderar på bodyshops tinted daycream. Men har ingen lust att behöva använda puder också, blir man "blank" av den, eller normalmatt?

Stämmer det förresten att man inte kan returnera make up , alltså inget öppet köp? Jag blev lite carried away och shoppade lite mer än jag tänkt (på make up store) kan inte hitta info någonstans från just dem, men någon här kanske har koll?

Sv: Nybörjartips smink

Jag är ingen sminkexpert men har ju hållit på några år nu ;) det som ger mig bäst resultat är mineralsmink och då inte skiten från Bare Minerals som innehåller vismutoxyklorid. Det är en mkt otrevlig ingrediens som kvaddade min hud rejält (stora finnar och jag har inte haft det som tonåring ens).

Det tar lite tid att få in snitsen med mineralerna men jag tyckte det var svårare att få på underlagskräm snyggt.

Jag köper mina på eBay för en spottstyver, om du vill kan jag pm:a länken till säljaren.

Om det är en cremeögonskugga tycker jag inte man behöver primer. Men annars rycker jag det håller bäst med primer först.

Tack för tipset, pratade just med en väninna som också konstaterat samma sak. Man ser rynkig ut runt munnen med färgad dagkräm! Hon använder också någonsorts mineralsmink. Tipsa gärna på PM. :)

Nu gick jag igenom mina kvitton från shoppandet och Makeupstore gav mig bara ett kontokortskvitto, så det är nog kört i vart fall att lämna tillbaka. :mad:

Så om någon vill ha min Vitamin Dayprimer och tinted daycream (light) kan ni skicka ett pm. De är helt oanvända. Jag sminkades i butiken med samma sort, så det är därför jag vet att det inte fungerar så bra på mig.

Vitamin... var bra, men bara ett onödigt impulsköp då jag redan har liknande produkter som fungerar bra.

Det är "pulvrig" ögonskugga jag använder. Jag som hållit på att teckna blyerts och kol en del känner att jag skulle vilja ha en "fixativspray" att lägga på efter sminkningen hi hi. Men det är väl Primern som skall vara limmet i sminkvärlden antar jag.

Jag är snål använder ögonskugga bara några gånger om året och vill jag att det ska sitta bättre än när jag fuktar ögonskuggan så kör jag med hårspray.
Det är säkerligen inte alls bra men det är en risk jag vågar ta och slinker sitter som en smäck!

Nej, du behöver inte primer. Du behöver två saker:

1. En foundation som sitter hela dagen. Titta på 24 h-varianterna. Jag tycker Maybeline är bäst, men det finns flera. Kostar runt 150:-.
2. En ögonskugga med bra pigment i. Den behöver inte vara dyr, HMs egna för 39 pix är helt okej, finns i massor av roliga färger.

En bra foundation som sitter hela dagen "klistrar fast" ögonskugga, rouge eller vad du nu vill använda.

Det är plätt-lätt, lycka till! :)

Puderskugga sitter mkt bättre med primer. En bra bb-cream t ex lancome med lite rouge på kinderna är ett bra sätt att läggs en snygg och lätt make-up.

Det borde inte vara några problem att lämna tillbaka produkterna trots att du bara fått ett sådant kvitto. Så länge produkterna på något sätt är förseglade, så det garanterar att de är oanvända och går att sälja igen.

Be om att få ta hem ett prov nästa gång, så kan du dels känna efter den dagen du varit där och testat i butiken och dels på egen hand en annan dag.

Jag är ingen sminkexpert men har ju hållit på några år nu ;) det som ger mig bäst resultat är mineralsmink och då inte skiten från Bare Minerals som innehåller vismutoxyklorid. Det är en mkt otrevlig ingrediens som kvaddade min hud rejält (stora finnar och jag har inte haft det som tonåring ens).

Det tar lite tid att få in snitsen med mineralerna men jag tyckte det var svårare att få på underlagskräm snyggt.

Jag köper mina på eBay för en spottstyver, om du vill kan jag pm:a länken till säljaren.

Jag tar gärna emot pm om det! ;)

Du har PM :)

*kl*

Kan tillägga att även om jag inte gillar Bare Minerals så är deras borstar outstanding. Jag har testat andra men de jag har kvar är deras.

Det borde inte vara några problem att lämna tillbaka produkterna trots att du bara fått ett sådant kvitto. Så länge produkterna på något sätt är förseglade, så det garanterar att de är oanvända och går att sälja igen.

Så bra, jag får helt enkelt fråga om det går bra att lämna tillbaka det jag ångrade mig med.

Vad är BB Creme?

Vad är BB Creme?

En färgad dagcreme, jag har en Aquasource BB cream från Biotherm. Väldigt lätt och skön.

Jag har däremot ett transparent puder över, då jag upplever att jag blir för blank i ansiktet utan. Och sen rouge på det.

När jag inte kör en BB cream utan har vanlig foundation mm så använder jag alltid en primer under: Photo finish hydrating från Smashbox.

Senast ändrad:

BBcreme är vit i tuben, "gifter" sig med din hy och gör att t ex rodnad dämpas. Hyn blir mer enhetlig i färgen. Samma som foundation men ser mer naturligt ut, och man behöver inte ta den i hela ansiktet. Man lägger ett mkt tunt lager.

Jag är också en smink nybörjare :D

Vill vara fin men inte spacklad, det ska vara enkelt att kleta ut i ansiktet, inte bli glansigt, hålla länge och jag vill inte behöva massor med olika produkter för att bli snygg och resultatet ska hålla.

Jag blev rekommenderad produkter från Clinique och Este'e Lauder och jag är väldigt nöjd med de produkterna :)
Klet, ögonskugga, maskara, lite läppglans - klar!
Tar max 5 min att bli snygg å sen sitter det där det ska utan att göra rynkor osv.

Primers är inget måste, men de underlättar många gånger ens arbete. Däremot gör just en ögonskuggsprimer väldigt mycket för hållbarheten för din make (oavsett hur avancerad) och färgerna kommer att komma fram mycket bättre när de har något att fästa på. Det gäller även om du har skuggor med bra pigment i. För mig är ögonskuggsprimer ett "måste" att ha (använder den inte alltid och hela tiden däremot, allt beror på vad jag vill ha för look) men det behöver inte vara varken knussligt eller dyrt.

En foundation/färgad dagkräm kommer nästan alltid "röra" lite på sig under dagen, men hur mycket avgörs bland annat av vilken hudtyp du har och vilken hudtyp produkten i fråga är ämnad för. Det är t ex som upplagt för glansighet om man med fet hy använder underlag som är framtagna för en torr hy. Eftersom färgade dagkrämer och bb-creams och liknande är mer vårdande än en traditionell foundation är det inte några konstigheter om man lite lite glansig under dagen. Sedan är det nästan alltid värt att investera sig i ett transparent puder att svepa över lite lätt med som avslut, oavsett vad du använder för underlag. Det handlar om att prova sig fram till man hittar en produkt som passar en själv och sitt ansikte (jag vet, världens tråkigaste svar).

Själv använder jag en vanlig foundation och blandar ut den med min hudkräm till ett litet lättare underlag och därefter ett tunt lager mineralfoundation ovanpå. Det är det som fungerat absolut bäst för mig, det som sitter bäst och det som smälter in allra mest.

Jag går emot strömmen och säger JA - du MÅSTE ha ögonskuggsprimer. Det gör att allt sitter som berget!
Nej, du får inte lämna tillbaka smink du köpt, möjligtvis kan de gå med på det OM det är plomberat.

Du som handlat på Make Up Store kan jag tipsa dig om att gå dit och boka en sminkkurs. Sist jag var på en kostade den 495 kr för en timme och då får du hjälp med alla frågor, leta fram rätt färger som passar dig och du får lära dig använda olika sorters smink, varför, varför inte osv.
När kursen sen är klar så får du handla smink för priset som kursen var så du betalar ju rent tekniskt bara produkterna och får kursen gratis.

Vad är BB Creme?

BB cream betyder antingen "beauty balm" eller "blemish balm/base", en hudkräm som är vårdande och lätt färgad.
CC cream betyder "color correcting cream" som neutraliserar rött och liknande mer men ändå inte så täckande som en foundation kan vara.

Du som handlat på Make Up Store kan jag tipsa dig om att gå dit och boka en sminkkurs. Sist jag var på en kostade den 495 kr för en timme och då får du hjälp med alla frågor, leta fram rätt färger som passar dig och du får lära dig använda olika sorters smink, varför, varför inte osv.

Gjort! Det var därför det ballade ur lite och jag köpte mer än jag tänkt ;)

Tack för alla tips

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka