Nybörjarfrågor

Ranger

Trådstartare
Jag blev så irriterad på mig själv på lektionen igår. Kändes inte som att jag fick flyt i knappt någonting. Förra tordagen kändes det betydligt bättre. De saker jag hade störst problem med och tänkte be om hjälp med är:

1. Jag får inte ordentligt fart på honom (han= sv vbl), särskilt när han skrittar. Jag tycker jag jobbar aktivt med skänklarna, smackar på och petar till med spöet på rumpan då och då. I bästa fall tar han några snabbare steg och sedan är det tillbaka i snigelfart. Läraren behöver nästan bara titta på honom så sätter han fart.
  2. En lektion då vi red utan stigbyglar gick det ganska bra att sitta ner i traven men med stigbyglar är det stört omöjligt. Jag studsar som en gummiboll. :bump: Tips mottages tacksamt :)
  3. Förutom första lektionen har det gått bra att ha kvar foten i rätt position i stigbygeln när jag travar. Men igår kom jag flera gånger för långt fram och hade till sist övre delen av stigbygeln mot skenbenet. Farligt och inte det minsta skönt. Kan det berott på att jag nog hade aningen kortare stigläder än förra lektionen?
Jag vet att jag inte kan förvänta mig att bli en fullfjädrad ryttare efter 6 lektioner men jag vill ju åtminstone gå framåt och inte bakåt.

Sv: Nybörjarfrågor

Ridningen är en sån grej som går väldigt mycket upp och ner i perioder. Jag har haft djupa svackor i veckor för att sedan skjuta i höjden, ligga där ett tag och sen sjunka kaboom under en lektion och sluta på nån slags mellan nivå veckan senare.

Utgår ifrån att du rider på ridskola...

1. Hästar är ögontjänare och läraren har dom respekt för - lyder. Du måste också sätta dig i respekt. På vissa hästar räcker det inte med att du "petar". Lyssnar han inte för skänkeln måste du våga ta i lite så att du får en reaktion. Skit i om han börjar trava och ta för guds skull inte i tyglarna samtidigt (rider du med kort spö bör du ta tyglanra i ena handen och spöt i den andra). Hellre ett litet rapp med spöt en 100 nötningar med skänkeln.

2. Nedsittning i trav kämpar ryttare med på alla nivåer. Antagligen tar du stöd i stigbyglarna och spänner dig när du rider med. Rid så mycket du kan utan så kan du sedan gradvis plocka upp dem. Jag har efter, 8år, fortfarande problem med nedsittningen när jag har stigbyglar.

3. Som sagt stigbyglarna är ett kapitel för sig. Tänk på att låt hälen sjunka ner och lyft tårna (funkar bättre än att trampa ner hälen på de flesta) och se framför allt till att du trivs med längden på lädren. För korta/för långa läder leder lätt til att stigbyglarna hamnar fel.

LYCKA TILL! :bump:

Jag vet inte om du bara har ridit sex gånger eller ridit lektion sex gånger. Men jag kan trösta dig eller knäcka dig med att det tar låååååång tid att lära sig. I alla fall för mig. Jag har ridit i tjugofem år och mycket är fortfarande ett mysterium. Det handlar ju om att både ha koll på hur hästen rör sig och vilka hjälper man själv lyckas ge, det är inte någonting som man lär sig på några timmar i sadeln.

Tack för era kloka svar :)

Jag ska prova att lyfta tårna och låta hälen följa med nedåt istället för att tänka "häl ned" hela tiden. Ska även prova att antingen slappna av mer i benen i nedsittningen eller höra med läraren om det är OK att jag tränar mer utan stigbyglar. Det stämmer säkert att jag är lite för mjäkig mot hästen och att jag behöver visa honom att det inte är semester med mig på ryggen. :rofl: Hästen jag hade de första lektionerna räckte att jag la spöet på länden på honom för att han skulle öka steglängden.

Det var sjätte gången jag var på ridskolan. Men innan dess har jag inte ridit jättemycket. Det har mest blivit turridning antingen hos bekanta eller i organiserad form. Gruppen jag rider i har ridit ca en halv termin innan och de flesta (alla?) är "återfallsryttare". Så det är lite utmaning att hänga med. Det passar mig. Ingen utmaning = tråkigt. Förra gången tränade vi på att byta sittben. Det var kul. Nackdelen är att jag under överskådlig tid förmodligen kommer att vara den som läraren måste tjata mest på :o

Som ett litet tillägg på 2:an så är jag likadan men jag kan föreslå att slappna av i knäna och släpp ner benen ordentligt längs hästens sidor så blir du stadigare i sitsen och får en egen balans. Lycka till :rofl:

I bästa fall tar han några snabbare steg och sedan är det tillbaka i snigelfart. Läraren behöver nästan bara titta på honom så sätter han fart.

Det gäller att vara konsekvent. om hästen saktar ner farten så är det bara för dig att påminna hästen att det var det tempot som du bestämmer som gäller. Det kan kännas tjatigt, men det ger snart resultat, hästen förstår att med dig på ryggen så gäller det att jobba.

När du skänklar på hästen ska det vara som en elstöt, en kort snabb stöt. Stöten behöver inte vara hård, men om hästen inte lyder dig direkt så kommer en ny stöt som är hårdare än den förra, eller en förstärkning med spöt. Om hästen första gången inte löd en lätt stöt så ska du ändå ge hästen en chans nästa gång att lyda den lätta stöten. Sträva hela tiden efter att kunna ge hästen så osynliga och lätta hjälper som möjligt.

Angående nedsittning i trav: inte för att jag skulle vilja påstå att jag bemästrar detta i alla situationer, långt därifrån, men här kommer ett tankesätt som jag har haft hjälp av.

Låt mig citera Markus Holsts ridhandbok (http://www.markusholst.se/bok/7.htm):
"Det är ju sällan svårt att ha kontakt med sadeln när den är på väg uppåt. Lättar man gör man det när man är på väg nedåt. Alltså är det här vi skall lägga vår energi. Vi måste aktivt jobba oss nedåt."

Fokusera på att sadeln snart kommer att försvinna under dig, och låt den inte göra det utan följ med ned. Typ. :idea:

jag kan svara på punkt två: om man har för korta stigbyglar, så sätter man för mycket tyngd i dem, o då blir det svårt att sitta ner.. ;) längre stigbyglar tror jag iallafall skall hjälpa ;)

När jag sitter ner i traven brukar jag tänka att mina sittben inte ska släppa kontakten med sadeln, jag ska hela tiden känna dem mot sadeln. Det gäller att våga slappna av och tänka "sittben"!
Tycker du verkar otroligt framåt och duktig, lycka till!!!

När jag sitter ner i traven brukar jag tänka att mina sittben inte ska släppa kontakten med sadeln, jag ska hela tiden känna dem mot sadeln. Det gäller att våga slappna av och tänka "sittben"!
Tycker du verkar otroligt framåt och duktig, lycka till!!!
Å, tack :)

Bra råd Tinuri. :) Det kändes som att jag kom högre i lättridningen än förra gången vilket gjorde att jag blev svajigare (tyngdpunkten för långt ovanför sadeln). Ska prova att länga stiglädren några hål nästa gång. Innan jag fick tummarna loss och anmälde mig till ridskolan red jag mest western och där hängde stigbyglarna betydligt längre ner.

ja stigbyglarna skall vara långa! javet, även den med jättebra balans kan få det svårare om man har allt för korta stigbyglar..

Idag gick det mycket bättre :) Jag fick honom att vakna med en gång och sedan höll han sig hyfsat vaken lektionen igenom.

Nedsittningen var mer :bump: än ned men något mer kontrollerad är förra torsdagen. Galoppen gick också bra i både höger och vänster varv.

Jag glider fortfarande fram i stidbygeln lite för ofta men det kändes betydligt bättre med lite längre stigläder.

Något som jag tror påverkade i positiv riktning, åtminstone lite, var att jag fick ta täten och bestämma takten under merparten av lektionen.

Tack alla som kommit med goda råd! :)

Att du glider med foten i stigbygeln betyder att du spänner dig i låren, vilket har som följd att dina skänklar höjs och vips så halkar stigbygeln runt. Kan säga att jag har samma problem själv ibland men jobbar på det. Mitt tips är att du försöker att slappna av i hela kroppen utom i magen (vansinnigt jobbigt). Det brukar fungera. Men man får inte tappa drivningen i säter och skänklarna för det.
Lycka till med din ridning

Låt mig citera Markus Holsts ridhandbok (http://www.markusholst.se/bok/7.htm):
"Det är ju sällan svårt att ha kontakt med sadeln när den är på väg uppåt. Lättar man gör man det när man är på väg nedåt. Alltså är det här vi skall lägga vår energi. Vi måste aktivt jobba oss nedåt."

Fokusera på att sadeln snart kommer att försvinna under dig, och låt den inte göra det utan följ med ned. Typ. :idea:

Vilket kanonbra råd! :)
Har själv precis tränat på samma sak, jag kan ju sitta bra när hästen går bra, men sannolikheten att den gör det är ju större om jag kan sitta bra ÄVEN när han inte kommit igång :angel:
Och när jag tänkte att jag skulle klistra mig nedåt till varje pris (fusk, för jag spände låren, men när jag började komma ner kunde jag lätta successivt) och det funkade kanon! :) Jobbigt för magen och lite svårt att hålla koll på allt - för jag måste ju hålla koll på hästen också! Men när det väl fungerar så känns det så himla bra.

Jag har iofs fått lära mig att det är okej att spänna rumpan framåt - till en början åtminstone, för att man ska kunna hålla rumpan framme i sadeln. När man väl har vant sig vid positionen brukar man inte behöva spänna sig, men det kan underlätta hållningen, positionen i sadeln och att man hänger med bättre i övergångarna. I regel måste man först vänja sig vid att sitta i den bra positionen innan man kan göra det helt avslappnat, för att man måste utveckla balansen och känslan i rätt sits. Bara en teori... :idea:

1. Jag får inte ordentligt fart på honom (han= sv vbl), särskilt när han skrittar. Jag tycker jag jobbar aktivt med skänklarna, smackar på och petar till med spöet på rumpan då och då. I bästa fall tar han några snabbare steg och sedan är det tillbaka i snigelfart. Läraren behöver nästan bara titta på honom så sätter han fart.
    Håller med som några föregående skrivit, man behöver säga till ordentligt en gång att ni är det så att jag vill skritta fortare än du vill, att småtjafsa med dom funkar aldrig....
  2. En lektion då vi red utan stigbyglar gick det ganska bra att sitta ner i traven men med stigbyglar är det stört omöjligt. Jag studsar som en gummiboll. :bump: Tips mottages tacksamt :)
    Jag hade själv ganska mycket problem innan....men jag kan säga som min tränare sa till mej....knip inte och slappna av i bäckenet....Det tog ett tag innan jag fattade, men när jag fick kläm på det så är nedsittning ett lätt kapitel....Man ska aldrig ta i för att sitta ner....:)
  3. Förutom första lektionen har det gått bra att ha kvar foten i rätt position i stigbygeln när jag travar. Men igår kom jag flera gånger för långt fram och hade till sist övre delen av stigbygeln mot skenbenet. Farligt och inte det minsta skönt. Kan det berott på att jag nog hade aningen kortare stigläder än förra lektionen?
    Spreta med tårna....:)
QUOTE]

Att du glider med foten i stigbygeln betyder att du spänner dig i låren, vilket har som följd att dina skänklar höjs och vips så halkar stigbygeln runt. Kan säga att jag har samma problem själv ibland men jobbar på det. Mitt tips är att du försöker att slappna av i hela kroppen utom i magen (vansinnigt jobbigt). Det brukar fungera. Men man får inte tappa drivningen i säter och skänklarna för det.
Lycka till med din ridning
Ligger mycket i det du skriver. Jag märkte att benen sjönk bakåt och nedåt när jag fokuserade på att slappna av och då hamnade tyngden mer på hälen. Men sedan när jag blev tvungen att trycka till lite extra med skänkeln för att få fart på honom tappade jag fokus och drog upp knä och lår igen. Kan man skylla på att man är kille om det tar tid att få ordning på koordinationen? :rofl:

Så här i början skulle jag nästan behöva lektioner varannan dag så att det går att få lite "muskelminne" från de gånger då sitsen verkligen fungerat. Riktigt bra blir det först när man inte behöver tänka för att göra rätt. På det viset är det svårt med bara en timme i veckan.

Många tack även till er andra som ger tips i den här tråden! :)

Liknande trådar

S
Ridning Efter att många i min förra ridgrupp (ponnygrupp) hoppat av så splittrade ridskolan min ridgrupp, och jag hamnade i en ny och igår var...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: gucci_parma
·
Hästvård Tips: Sälj inte transporten, hästarna kommer omedelbums hitta på nåt jävelskap. (För er bukefalister: Jag sålde min transport i söndags...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
13 412
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar