Nybörjarfrågor!

Elma_vip

Trådstartare
Jag har suttit och läst lite här på avels forumet och det dyker bara upp nya frågor hela tiden, så jag hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig:

• När kan man kolla om stoet är dräktigt? Måste man kolla det?
  • När kan man släppa ut fölet & stoet i hagen, om stoet fölat inne på t.ex. natten?
  • När kan de börja gå ihop med andra hästar igen?
  • Måste man ha speciellt staket & speciell ström eller räcker det med trästolpar & två "trådrader"?
  • Är det något man ska "hjälpa till" med vi fölningen?
  • Vad är bäst, fölning inne eller ut? Om det är ute ska de då fortsätta gå ihop med andra eller ska de gå själva?
  • När kan sto & föl börja gå ute dygnte runt? (om dte är fint väder)
  • Hur kan man kolla upp när stoet har sin brunst?
  • När kan man sätta på grimma för första gången på fölet?
  • Kan man gå ut & gå med stoet, följer fölet med då? lös?
  • Hur sent innan fölning kan man rida? Och när kan man börja rida det efter fölning?
  • Kan man rida ut på stoet i skogen med fölet vid sidan om?

Det var nog alla jag kom på nu, om det är fler nybörjare här så ställ gärna era frågor här med. :D

//Diana

Sv: Nybörjarfrågor!

* När kan man kolla om stoet är dräktigt? Måste man kolla det?
- Man brukar kolla med UL på 16e dygnet först, sedan även dygn 45 och 90 är vanligt. Det är bra att kolla för dåkan man upptäcka tvillingar tidigt.
* När kan man släppa ut fölet & stoet i hagen, om stoet fölat inne på t.ex. natten?
- Jag gör det redan påföljande dag en kort stund.
* När kan de börja gå ihop med andra hästar igen?
- Här är jag kluven, jag hade mina ensamma utom när de gick med andra ston med föl. Men den måste ju ha vuxit till lite mer och att man vet att hästarna de ska gå ihop med är snälla.
* Måste man ha speciellt staket & speciell ström eller räcker det med trästolpar & två "trådrader"?
- Jag skulle rekommendera en extra tråd nederst med bra ström på så lär de sig direkt att de inte kan gå ut.
* Är det något man ska "hjälpa till" med vi fölningen?
- Bara om något går fel, och då bör man ta ut veterinär eller annan mycket kunnig. Hjälpa till med att mjölka ur stoet lite kan man få göra om juvret är mycket spänt.
* Vad är bäst, fölning inne eller ut? Om det är ute ska de då fortsätta gå ihop med andra eller ska de gå själva?
- Jag tycker de ska föla inne under övervakning.
* När kan sto & föl börja gå ute dygnte runt? (om dte är fint väder)
- När den är några månader och det är varmt ute.
* Hur kan man kolla upp när stoet har sin brunst?
- Det ser man på att hon kissar och har sig, annars får man kolla med ultraljud när äggen släpps.
* När kan man sätta på grimma för första gången på fölet?
- Jag gjorde det en kortis redan andra dagen.
* Kan man gå ut & gå med stoet, följer fölet med då? lös?
- En del föl följer med, andra inte. Man kan då leda även fölet.
* Hur sent innan fölning kan man rida? Och när kan man börja rida det efter fölning?
- Man kan rida ganska länge men man får trappa ner arbetet till lättare promenader mot slutet. Man brukar märka på stoet att hon inte orkar och så.
* Kan man rida ut på stoet i skogen med fölet vid sidan om?
- Om fölet följer. Men det är dumt att riskera om det finns vägar i närheten. Man kan ha fölet som handhäst när den blir lite större, annars får man nog rida i paddock ibörjan, eller lämna fölis hemma...

Sv: Nybörjarfrågor!

Tror att du ska börja med en litteratursökning. "Att bli med föl" och andra böcker i ämnet rekommenderas. Dina frågor är ju underlag för en hel grundkurs!!!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Teilani
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 065
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 662
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka