Nybörjare...

T

Tant Asta

Jag vet egentligen inte alls hur man räknar ut en foderstat till en häst... och jag skäms nästan för det :crazy: Har en häst på foder som äter samma sak som när ägaren hade honom, men eftersom vi köper annat hö och havre, så kanske det blir helt fel? Jag har ingen hö-analys, men funderar på att göra en... Hur gör man det? Jag kan verkligen ingeting, och det känns nästan elakt mot hästen. Jag menar, jag kanske ger honom helt fel foder med tanke på att han rids mer nu än hos ägaren. Han ser fin ut i hullet och mår bra i övrigt, men jag vill verkligen lära mej mer om foderstater, hur man räknar ut vad hästen ska ha och liknande. Någon som har tips? Internetsida där man kan läsa på? Böcker? Jag vill verkligen lära mej!

Tack på förhand!

Sv: Nybörjare...

Att räkna foderstater är en hel vetenskap. Det finns bra litteratur i ämnet bla av Christina Planck(agronom). Huvudprinciperna är:
1. Analysera grovfodret
2. Ge hästen tillräckligt med grovfoder (minst 8-10 kg till stor häst)
3. Innehåller grovfodret tillräckligt med protein behövs i princip inget kraftfoder, man kan i stället ge mer grovfoder (om inte hästen skall vara högpresterande) Hästen mår bäst av att äta så mycket grovfoder som möjligt. Normalbehovet om du bara ger grovfoder kan ligga mellan 8 och 15 kg. Ett bra grovfoder för en normal ridhäst bör innehålla 40-50 g smältbart protein och 7-8 MJ(megajoule)energi per kg.
4. Mängden foder är olika från häst till häst - det är individuellt vilket behov hästen har. Här får man rätta sig efter tidigare åtgång eller försöka se på hästens hull hur den svarar på fodringen.
4. Det gäller även att se till att ha rätt kvot mellan Ca/P (kalcium och fosfor) En normal ridhäst behöver ca 35 g Ca och 25 g P.

Och - glömde skriva - du skickar knappt ett kg av grovfodret till någon som utför höanalyser t ex Analycen i Lidköping och ber om analys avseende protein, energi, Ca och P för häst. Försök ta provet från olika ställen - olika balar så du får ett representativt prov.

Tack så mycket för förklaringen, du berskrev det så enkelt att till och med jag fattar ;) Men om man ska skicka in det, är det bara att lägga höet i ett kuvert/en kartong och skicka in, eller ska man ha nåt papper att fylla i? Kostar det något förutom frakt? Eller de kanske finns nån hemsida eller ett telefonnr där man kan fråga...? Tack än en gång för hjälpen!

Vi brukar använda analycen.se men det finns också andra; hjorts lab och agrilab - tror du kan hitta adresserna om du söker här på forumet. Alla har förmodligen egna följesedlar som du skriver ut som pdf från deras hemsidor. Även kostnader står där.

Gällande HUR man räknar så har SLU ett bra häfte för 125-150,- inklusive frakt, eller så går du på biblioteket och lånar nån bok. Kolla bara utgivningsår, senare böcker är som sagt mera aktuella.

KL

Drar upp min gamla tråd då det känns lite onödigt att starta en ny...

Jag har fått höanalysen för ett tag sedan och har räknat och knåpat på en foderstat så gott jag kunnat. Men jag skulle vilja ha lite råd igen... Hästen i fråga är nu lite rund om magen (okej, ganska mycket då han inte blivit riden på ett tag bland annat p.g.a mina dåliga knän). Han har börjat motioneras nu, uteritter och lite "arbete" någon dag i veckan. Han får just nu 2 dl havre på morgonen + 3 kg hö (höet får han ute i egen hage så han äter upp allt själv), lunch ca 2.5 kg, insläpp 3 kg hö, kvällsmat 2 dl betfor (mätt torrt) + mineraler (Krafft, blå säck) + 4 kg hö. Smrp ligger på 48 g/kg och energin på 8.g MJ/kg i höet (säger inte mej mycket men jag tror det är ganska bra?) Så, ni kunniga, hur låter det? Helt galet? Okej? Tanten tackar på förhand :)

Höet är helt ok :)
Lite snabbt räknat så verkar det vara helt ok. Har inte siffrorna i huvudet på vad hästen behöver, men tror det blir ett överskott på både energi och protein, men verkar hästen må bra är det ingen fara och kvoten är bra, vilket är huvudsaken.
Har du analys på hur mycket mineraler höet innehåller?

Okej.

Höet innehåller också
kalcium 2.5 g/kg
Fosfor 1.9 g/kg
Magnesium 1.0 g/kg
Kalium 17.5 g/kg

Antar att det är det du menar med mineraler? Detta är i alla fall det jag kan hitta i analysen :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 011
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka