Nybörjare...

L

*Lena*

Hur länge har det tagit innan ni har hittat tillbaka till ridningen efter ett långt uppehåll? Har det känts som om ni fått börja om helt eller sitter ridningen kvar någonstans i ryggmärgen?

Sv: Nybörjare...

Jag hade inte ridit regelbundet på några år när jag skaffade min första häst för knappt ett år sen. Jag kände mig lite ringrostig till en början, men det dröjde inte länge innan jag hittade tillbaka så att säga... Efter ytterligare 4 mån köpte jag en unghäst som jag red in själv och allt har gått jättebra. Det är precis som med bilkörning, det sitter i ryggmärgen! :)

När jag började rida igen efter ett uppehåll på nästan 10 år. Började jag som medryttare på en lugn och stabil fjording. Jag red 2 gånger i veckan och det dröjde inte länge innan jag kände mig säker i sadeln igen.

Nu tre år senare har jag kommit betydlig längre i min ridning än jag någonsin trott jag skulle komma. Och motivationen att lära mer går på hög varv just nu. Tyvärr räcker inte tiden till annars hade jag nog köpt häst och börjat tävla ordentligt.

På en del sätt kan det försvinna väldigt snabbt, jag märkte att mina magmuskler försvann när jag inte ridit på bara några veckor. Och lite teknik försvinner också ganska snabbt (balans..)

Hur snabbt det går att få tillbaka allt det där beror på ett par faktorer:
Vilken nivå du var på innan du slutade
Hur länge sen det var du red
Vilken fysisk kondition du är i.

Har det gått några år skulle jag gissa på att det tar ett par månader innan man är tillbaka på samma nivå. Men grunderna brukar sitta.

Jag har hållt upp med ridningen från 84 till förra hösten. Jag var 17 när min D-ponny fick slaktas pga skada, och sedan dess har jag ridit några enstaka lektioner.
Jag kände mig mycket mera "mogen" i min ridning redan från start när jag köpte höst för ett år sedan. Då tävlade jag i hoppning på låg nivå, hade en ganska pigg ponny. Nu rider jag min nordsvensk ute i skogen men även i paddocken.
Balansen märker jag ingen skillnad i, och jag är nog ungefär på samma nivå som när jag la av. Den var ju iofs inte vidare hög... :angel:
Ett ålderstecken kanske är att jag nu känner ett sug efter dressyr-lektioner, vilket jag snart ska börja med. Också på blygsam nivå, men att få hjälp :bump:
Lotta

Jag hade uppehåll fem års uppehåll när jag pluggade på Chalemrs. Det kändes lite nervöst första gången jag satt upp efter det, men det tog inte många minuter innan allt kändes som vanligt.

Jag tror att det mesta sitter i ryggmärgen. Det är väl därför det är så svårt att få bort fel man lär in :-).

Mvh//LG

Det verkar vara så att det mesta sitter i ryggmärgen. Det ska bli spännande att se hur mycket kroppen kommer ihåg. ;) Känns som om jag glömt en del men man vet ju aldrig. Roligt är det iaf!

*Lena* skrev:
Hur länge har det tagit innan ni har hittat tillbaka till ridningen efter ett långt uppehåll? Har det känts som om ni fått börja om helt eller sitter ridningen kvar någonstans i ryggmärgen?

Jag hade ett 10 år långt uppehåll innan jag började rida lektion i Harplinge, hamnade i en grupp som ridit i några år. Första lektionen jag var med på så skulle efter en stund fördela oss på volterna och lägga upp stigbyglarna framför sadeln. Började med trav och så lite gallopp. Det var inga problem vare sig att ställa hästen på volten, fatta gallopp eller rida lätt i takt med hästen när vi skulle göra det. Däremot var träningsvärken dagen efter inte att leka med!!! Inte heller skänkelvikningarna eller framdelsvändningarna några lektioner efter var något krångligt. Bakdelsvändning hann vi inte gå igenom innan jag flyttade. Så någon sådan har jag inte gjort på 12 år. Det du har nött in då sitter kvar, det måste bara plockas fram.

*Lena* skrev:

Det är nog välidigt individuellt. Jag började rida igen efter ca 12 års uppehåll och insåg att det inte var som att ta vid där jag hade slutat.. Det tog nog mig ca ett halvår att "komma igång" igen. Nu har jag en medryttarhäst som jag rider privatlektion på en gång i veckan.
Jag önskar dig lycka till med din ridning!

Började rida på ridskola för 2 år sedan efter ett uppehåll på 25 år(!). Började på nivå 2 eftersom jag i 15-årsåldern slutade när jag var på nivå 3, den högsta nivån på den relativt nya ridskolan där jag red på den tiden. De tre första lektionerna vid min nypremiär som ryttare blev jag tilldalad stallets trögaste häst, det gick uselt och de andra lektionsryttarna verkade hur rutinerade och duktiga som helst...Var rätt förtvivlad, bytte ner mig till nivå 1, kom i en underbar grupp och fick en härlig häst med mycket framåtanda som jag sedan red ett antal lektioner(för att övriga inte vågade visade det sig så småningom). Nu är jag tillbaka på nivå 3, har börjat hitta en god sits och är på väg mot en god form på en del av hästarna, och hoppningen som jag gruvade mig för som tonåring är hur kul som helst! Ängslan för hoppningen löste sig lätt med ett par privatlektioner. Tack vare min 11-åriga hästtokiga dotter har jag kommit tillbaka till ett underbart fritidsintresse, faktiskt min terapi i en ibland stressad tillvaro. Så finns glädjen och entusiasmen, och förstås lite ryttarkänsla, kan jag inte se att det skulle kunna vara något problem att hitta tillbaka, oavsett om man har varit på proffs-nivå eller rider i tantgruppen på ridskolan som jag gör. Det enda man måste acceptera är att man inte har samma fysik i 40-årsåldern som i 15-årsåldern...men vad gör det, detta är livet! Lycka till!

Igår när jag var på ridskolan så märkte jag en till sak som jag har saknat otroligt mycket förutom ridningen. Att gosa med hästarna! Finns det några mysigare, goare djur? Kan inte förstå hur jag har kunnat vara borta från stallet så länge :crazy:

har bara haft uppehåll på ett år eller nåt, max.. känslan sitter kvar, men fysiken... gud vad ont man får överallt. mina händer glömmer också hur stallarbete känns, när jag började igen efter ett par månader bara så gick de sönder helt, nagelbanden bara kollapsade och jag fick sår överallt. nu har de vant sig :p

Ja visst är det hemskt att upptäcka att man har en miljon muskler som man inte visste om. Efter mitt första ridpass efter uppehållet, kunde jag inte gå på två dagar :-).

Jag gjorde uppehåll med ridningen i 14 år. Innan jag slutade hade jag ridit i mer än tio år, och de senaste åren hade jag ridit två hästar tre dagar i veckan.
När jag började igen för sex år sen startade jag med att rida ut en gång i veckan. Det tog kanske 2-3 månader innan jag kände mig säker på hästryggen igen. Ett år senare la jag till lektionsridning, och där tog det lite längre tid innan jag fick ordning på sitsen och kom ihåg alla hjälper!

Nu har jag egen häst sedan två år tillbaka, köpte älsklingshästen på ridskolan :love:

Jag började rida i onsdags efter 13 års uppehåll! Det var en otrolig kick, undrar varför jag någonsin slutade egentligen. Jag har börjat på en islandshästridskola nu, jättekul verkligen. När jag slutade hade jag ridit i 11 år, mot slutet ca 5 dar i veckan i snitt, men hade inte egen häst.

Tyckte man rätt snabbt hittade tillbaka till sits, avslappning o.s.v. men vi gjorde inte direkt något avancerat heller. Skritt, tölt, trav och övade lite på halter och så. Visst spände jag mig lite i tölten och traven och undrade hur jag nånsin skulle ha kontroll på detta, men dom stunderna jag lyckades slappna av så kändes det verkligen jätteroligt. Men det finns förstås massor att jobba på också. Vill gå minst en termin på ridskola först innan jag funderar på medryttarhäst, men att bara få rida en gång i veckan känns olidligt just nu. :)

Senast ändrad av en moderator:

Precis så känner jag också med att bara rida 1 gång i veckan. Så nu har jag anmält mig på en annan ridskola + att jag kommer rida islandshäst då och då. Det känns olidigt länge till nästa lektion eftersom den är inställd nästa vecka.

Ja, visst är det härligt att gå och längta på ett sätt, det visar ju hur rätt man gjorde som började rida igen. Jag skulle verkligen vilja rida minst två gånger i veckan men ekonomin sätter definitivt stopp för mer än en lektion per vecka tyvärr :(

Det är det som är nackdelen med att vara ny- eller kanske ombörjare. Man vill inte vara medryttare förrän man har mer rutin samtidigt tar det så lång tid att få rutin eftersom man kan rida så lite. Rider ni en hel timme i veckan? Vad ligger priserna på där?

Vi har 45-minuters lektioner, 200 kronor per gång, tror islandshäst generellt är lite dyrare än andra ridskolor, åtminstonde här. Håller helt med dig ang. medryttare och rutin, det är lite lite att rida en gång i veckan.

Kroppens muskler har kvar alla minnen och sitsen fins där - inga problem så långt
men sen...börjar hästen röra på sig i trav
Ork?
Tyngdpunkt?
Balans?
och allt det här man bäddat in sig i som liksom tar emot.........man sitter ovanpå hästen och ett snedsteg så är det duns i backen och hästen blir vettskrämd för det slog ner en koloss i marken.
Jag har börjat om säkert 4 ggr och det blir snart en gång till. Jag vill så det värker.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama