Nybörjare på stallbandage/Back on track...

T

thorri

Min ena häst blev halt på ett framben efter en rejäl vrickning i hagen. Vet. har varit ute ett antal ggr och hästen har stått på antiinflammatoriskt (Metacam) i sammanlagt 6 veckor. Nu är han mycket, mycket bättre och det kvarstår endast 0,5 graders hälta på böjt spår, han är helt ren vid böjprov.:)
Vid senaste veterinärbesöket beslöt vi att han skulle få slippa sjukhage och istället gå på bete med sina hästkompisar i fyra veckor, utan medicin. Nu är det tre veckor kvar och väntan är olidlig...:cry: Jag vill ju inget hellre än att han ska vara helt frisk när veterinären kommer om tre veckor!
Jag funderar på om jag kan skynda på läkningen genom att ha honom inne på natten med stallbandage (arnikaomslag) eller back on track (linda båda fram)? Vad tror ni? Och vad är det egentligen för skillnad på arnika-omslag och BoT-paddar?:confused: Hjälp, pliiis!

Sv: Nybörjare på stallbandage/Back on track...

Hade du åkt in till klinik o behandlat led-vrickningen- hade den nog varit frisk nu:angel:
Låt han vara bara o låt den gå med äldre hästar som inte springer eller som kanske t o m rids.

Tack för ditt svar. Ja, jag hade valet att åka till klinik och sprutat leden men valde att försöka på detta sätt istället, helt enligt veterinärens inrådan. Om han inte är ok om tre veckor så blir det så.

min klinikvet. hade inte resonerat som din.

hur många ggr har du fått besök?
Är den röntgad?

Nej. Jag tar aldrig ngn distriktare för hältor- bara slöseri med tid, pengar o lidande för hästen.
Sen kan de inte veta om det är värre än de tror- om de inte är superman förstås:angel:

Är trött på att på fel diagnos o sen hitta andra skador långt senare.

tror att BoT kan hjälpa till, och sen om de går att ha hästen inne på nätterna kanske de hade varit bra så den inte rör på sej för mycket..

vid vrickningar är det enda som kan ge hästen stöd- gipsförband.

som stöd ja men värmen är bra från BoT, de är ju värmen man vill åt...BoT hjälpte min senskadade häst mycket pga värmen.

Nej, det var inte distriktsvet. jag har haft ute. Jag använder en av Sveriges bästa veterinärer som även är Agrias egen referensveterinär så jag vågar nog påstå att han vet vad han pratar om...:angel:

man vill väl ha värme när de gäller vrickningar också? för de mesta läker ju fortare när blodcirkulationen ökar...sa min vet. iallafall..använde BoT för att få bort inflammationen som blev av min hästs vrickning som ledde till senskadan.

inflammationen försvann väldigt fort men skadan tog ju lite längre tid på sej att läka.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jag tycker också att det låter vettigt. Frågade min vet. om detta men han är inte typen som förordar lindor etc.:grin:
Men jag jag blir lite konfunderad eftersom det på BoT:s hemsida står att iaf kardborrelindorna ska använad i rörelse, dvs på dagen? Jag har BoT-paddar och fleecelindor och tänkte använda dessa på natten, när han står inne. Känner mig som värsta nybörjaren på detta med lindor och sånt...:crazy:

effekten av BoT blir bättre vid rörelse, men dom funkar ju annars med..bara de att om man vill ha ännu mer effekt så kan man använda dom när hästen rör på sej.

Varför inte ha hästen lindad ute på natten? Så slipper du nackdelarna med att den står stilla inne i box (= minskad blodcirkulation). Hade jag fått välja mellan att hästen gick i lugn och ro ute på natten barbent eller stod inne med BoT hade jag valt att ha den ute, det håller igång blodcirkulationen bra. När min egen häst var halt stod han ute dygnet runt (naturligtvis under förutsättningen att dom är lugna!) och hade BoT-bandage för att ytterligare öka blodcirkulationen.
Har ox hört att det är bäst om hästen är aktiv när den har BoT, då det reflekterar djurets egen värme :)

Aha! :idea: Det låter som en toppenidé! Tack snälla! :bow: Hade du BoT dygnet runt då eller hur gjorde du? Då kan jag ju köra halva dygnet med BoT och "naken" halva dygnet, ute hela tiden (dag eller natt lite beroende på när jag är i stallet). Det är lungt i flocken och jag tror inte att det egentligen är någon skillnad på aktivitet mellan dag och natt.

Grejen är ju att keramiktrådarna värms upp av benets egen värme.
om det då är hett ute, så vete gudarna hur bra det är.

Rekommendationen från tillverkaren är att INTE ha den på många h. i stöten i början

Rekommendationen från tillverkaren är att INTE ha den på många h. i stöten i början

Jag har för mig att det är 4h / gång i början, första veckorna, sen max 8h / gång .
Om de va någon som undra ;)

Tack för era svar. :bow: Jag hittade följande på BoT:s hemsida:

"Alla Back on Track-produkter ska börja användas gradvis. Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Hästen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger. Vid behandling av kotledsinflammation, gaffelbandsskada eller senskada bör man efter introduktionsperioden öka användningen till minst 8 timmar per dygn, gärna längre. Fortsätt dagligen att använda benskydden under 4 veckor. Därefter ska man göra uppehåll i 1 vecka innan man åter använder skydden i 2 veckor. Fortsätt sedan behandlingen med uppehåll var tredje vecka, så att läkningsförloppet kan följas."

Så jag gör som ovan, dvs vänjer honom gradvis och om det funkar så får han gå med lindorna på dag- eller nattetid. Ute dygnet runt med sina kompisar. Tack igen!

Jag hade dygnet runt (åh nej, vilken hemsk människa jag är! :grin: :eek: ), men det var också mycket för att jag inte hade möjlighet att komma ut två gånger om dan. Tror det blir jättebra att ha halva dygnet :)

Hur det funkar när det är sommarvarmt ute vet jag inte, då min häst var skadad i början av april, men då var det absolut inga problem.
Är man orolig kan man ju börja med att vänja in ett par h om dan dagtid och sen ha det på på nätterna, då är det ju svalt så minimal risk för "överhettning" :grin:

Liknande trådar

E
Hästvård Hej! Nu måste jag ha hjälp snarast! Jag tänkte använda Back on Track stallbandage på min häst på natten. Men det visade sig att vår...
Svar
15
· Visningar
9 604
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Min häst är precis som mig, har problemmuskler och blir lätt stel och spänd, framför allt i ländrygg, bogar och kring M...
Svar
13
· Visningar
3 439
Senast: Loppz
·
Hästvård Har sökt men inte riktigt fått något bra svar så därför startar jag en ny tråd. Hästen har vilat 5 veckor på grund av hälta+ryggont...
Svar
18
· Visningar
2 564
Senast: MiniLi
·
Hästvård Då är det trassel med min Korsförlamningshäst igen. Hon fick en sårskada för tre veckor sedan och kunde inte intervalljobbas på två...
Svar
10
· Visningar
1 058
Senast: saila
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur