Nybörjare - Några funderingar om trav.

aan1

Trådstartare
Hej, Jag idag är det tredje gången jag ska rida och vi ska endast trava.

1. Ska jag slå hästen med underskänklarna medan jag travar? Isåfall så har jag problem med balansen. Eftersom jag sitter och står med en viss takt så har jag ingen kontroll över skänkarna.

2. Spelar det någon roll vilken diagonal jag väljer som referens? Under trav är hästens två ben uppe i luften och två på marken. Ska jag stå när fram-höger och vänster-bak diagonal är uppe i luften?

3. Vad gör jag om hästan är lat och inte vill trava? Förra gången så slog jag väldigt hårt med underskänklarna och flera gånger. Men hästen vägrade att trava. Det gick att trava i max 30 sekunder sedan stannade hon. Det var säkert mitt fel. Jag läste någonstans att om man är för hårt mot hästen, slår flera gånger osv, så kommer hen att ignorera alla instruktioner. Stämmer det?

Tack

1. Jag misstänker att det du menar med "slå hästen med underskänklarna" är det vi mer vanligt kallar att driva fram hästen. Ja, man kan behöva driva hästen medan den travar om man känner att den börjar sakta av, men man ska inte behöva driva hela tiden.

2. Det beror på i vilket varv man rider i, på vilket "sittben" man ska sitta på. När ytterframben sätts ner så ska man sitta ner, t ex om du rider i vänster varv, så när högerframben och vänsterbakben sätts ner ska du sitta ner och tvärtom om du rider i höger varv, då ska du sitta ner när vänsterframben och högerbakben sätts ner.

3. Jag tror det handlar mer om att vara tydlig en gång och inte sitta och dutta/banka med skänklarna. Angående frågan så vet jag inte riktigt, kanske är olika från individ till individ hur de reagerar på återkommande hjälper hela tiden.

Vad gör jag om hästan är lat och inte vill trava? Förra gången så slog jag väldigt hårt med underskänklarna och flera gånger. Men hästen vägrade att trava. Det gick att trava i max 30 sekunder sedan stannade hon. Det var säkert mitt fel. Jag läste någonstans att om man är för hårt mot hästen, slår flera gånger osv, så kommer hen att ignorera alla instruktioner. Stämmer det?
Tack

Just den här grejen är ju något som vissa ridskolehästar kan göra med orutinerade elever. Dom sparar på energin och gör inte mer än vad som är absolut nödvändigt. ;)

Att sparka hårt hjälper oftast inte för det har dom lärt sig att ignorera. Hästar är dessutom väldigt känsliga, dom känner ju när en fluga har landat på kroppen, så man får försöka vara lite smart istället. Jag tycker ofta att det hjälper bättre om man tänker att man använder skänkeln ungefär som när du knackar på en dörr. Liksom knack-knack-knack, snabbt och ganska lätt men lite ettrigt om du förstår hur jag menar. När du gjort det så får du vänta några sekunder och se hur hästen svarar. Antingen så låtsas den att den inte är hemma och då får du knacka på igen eller så är den hemma och säger: -Aha, ok jag går väl framåt då. :D

Sen ska du absolut be din ridlärare om hjälp för det är ju det h*n är till för.

Hej, Jag idag är det tredje gången jag ska rida och vi ska endast trava.

1. Ska jag slå hästen med underskänklarna medan jag travar? Isåfall så har jag problem med balansen. Eftersom jag sitter och står med en viss takt så har jag ingen kontroll över skänkarna.

2. Spelar det någon roll vilken diagonal jag väljer som referens? Under trav är hästens två ben uppe i luften och två på marken. Ska jag stå när fram-höger och vänster-bak diagonal är uppe i luften?

3. Vad gör jag om hästan är lat och inte vill trava? Förra gången så slog jag väldigt hårt med underskänklarna och flera gånger. Men hästen vägrade att trava. Det gick att trava i max 30 sekunder sedan stannade hon. Det var säkert mitt fel. Jag läste någonstans att om man är för hårt mot hästen, slår flera gånger osv, så kommer hen att ignorera alla instruktioner. Stämmer det?

Tack
1. Det är normalt att underskänklarna rör sig en del när man rider lätt, men målet är att de ska ligga an mot hästen på samma plats under lättridningen och inte skänkla/slå mot hästen i varje steg. Men det tar tid att lära sig rida lätt och ha koll på sin kropp, så det är inget konstigt att det är svårt i början.

2. Jag tycker det är enklast att titta på ytter framben, när det rör sig upp-fram står man, och sitter när benet är bakåt-i marken.

3. När hästen inte vill gå framåt för skänkeln handlar det oftast om att man är otydlig, ger dubbla signaler, eller helt enkelt använder kropp eller skänklar fel. Exempelvis spänner sig för mycket när man skänklar så att man bromsar hästen med sitsen samtidigt. Känn efter så du inte spänner hela kroppen utan bara underskänklarna när du skänklar. Man kan också förstärka med rösten för att förtydliga för hästen. Om du inte får fram hästen - fråga din ridlärare! Han/hon kan se vad som brister och hjälpa dig rätta till det, och eventuellt hjälpa till att driva från marken om det behövs.

1. Jag tycker kanske inte att du ska "slå" men du kan liksom hålla igång lite om hästen är lat genom att trycka med benen (behövs oftast inte hela tiden) och så ska hela tiden tänka framåt också. Det ska inte gå snabbare utan bara mer energi, då känns det mycket bättre i traven tycker jag åtminstonde.

2. När ytterframben går ner i marken/bakåt så sitter man, när det går fram så står du.

3. Om den inte vill gå fram kan det vara att du ger den dubbla signaler. Du kanske är spänd/lite nervös eftersom att det är tredje gången så att man håller lite i tyglarna och då kan hästen få dubbla signaler och inte börja trava. Och du kan ju såklart be om ett ridspö om den gör det av ren lathet eller att den blivit liksom seg för hjälperna och ignorerar dina skänklar. Du kan även använda rösten som hjälpmedel, du kan smacka och så. Men glöm absolut inte att använda skänklarna också! Även om du får ett spö/använder rösten så ska det inte vara det ämda du använder, dte är bara ett litet hjälpmedel.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 652
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama