Nybörjare i sminkvärlden

chiliconcarne

Trådstartare
Jag har aldrig lärt mig att sminka mig. Men skulle gärna vilja kunna det, bara för att det kan vara kul att fixa till sig någon gång ibland.

Att gå en kurs i butik känner jag mig nog inte helt bekväm med, utan vill lära och testa hemma.

Har ni några tips ni som brukar sminka er till vardags eller till fest?
 
Jag skulle sla ett slag for att faktiskt ga kurs i butik, eller at atminstonde ta hjalp i affaren - det finns sa himla mycket smink att det ar latt att ga vilse, och aven nar man vet ungefar vad man vill ha, sa ar det jattesmidigt att ha hjalp med att hitta ratt nyans pa foundation t.ex.
Du kan titta pa youtube videos och researcha i bloggar osv for att fa lite pa fotterna, men ja, hjalp fran en person kan vara otroligt smidigt nar det kommer till att hitta bra produkter for dig :)
 
Youtube! Där finns allt från tutorials för neutralt vardagssmink till cosplay och specialeffekter.

Mina hetaste tips är ögonskuggsprimer och setting spray till hela ansiktet, det gör enorm skillnad för hållfastheten på sminket (tycker jag). Och bra verktyg, jag gillar fluffiga borstar till precis allt men en del föredrar beauty blenders.

Edit: alltså ögonskuggsprimer till ögonen och setting spray till ansiktet överlag, skrev lite otydligt ser jag 😛
 
Senast ändrad:
Jag skulle sla ett slag for att faktiskt ga kurs i butik, eller at atminstonde ta hjalp i affaren - det finns sa himla mycket smink att det ar latt att ga vilse, och aven nar man vet ungefar vad man vill ha, sa ar det jattesmidigt att ha hjalp med att hitta ratt nyans pa foundation t.ex.
Du kan titta pa youtube videos och researcha i bloggar osv for att fa lite pa fotterna, men ja, hjalp fran en person kan vara otroligt smidigt nar det kommer till att hitta bra produkter for dig :)
Jag är skeptisk till kurs i butik :) har gått ett par gånger och lärde mig inte så mycket och resultatet blev inte så bra heller. Kommentarer från vänner var inte typ, åh vad fin du är eller något utan eh va? varit på anställningsintervju? Och det var ju inte det intrycket jag ville ge riktigt. Man ville liksom se fin ut utan att se ut som att man hade glömt dräkten och hatten hemma och liksom hellre bättre än innan.
 
Vad kul tråd! Jag vill också lära mig, men förstår knappt något eller vet vad något är, haha.
Har försökt hitta några bra start-kit/grundpaket men verkar bli himla dyrt ändå med bara för att testa.
 
Vad kul tråd! Jag vill också lära mig, men förstår knappt något eller vet vad något är, haha.
Har försökt hitta några bra start-kit/grundpaket men verkar bli himla dyrt ändå med bara för att testa.

Vad brukar du normalt sett använda och hur hade du velat sminka dig? Jag är absolut ingen expert men har tröskat igenom tillräckligt av låg- till mellanbudget-segmentet av smink genom åren för att kanske kunna ge några tips :) Kombon lite i taget och trial and error är nog enda sättet att bygga upp en arsenal som passar en själv.
 
Jag skulle sla ett slag for att faktiskt ga kurs i butik, eller at atminstonde ta hjalp i affaren - det finns sa himla mycket smink att det ar latt att ga vilse, och aven nar man vet ungefar vad man vill ha, sa ar det jattesmidigt att ha hjalp med att hitta ratt nyans pa foundation t.ex.
Du kan titta pa youtube videos och researcha i bloggar osv for att fa lite pa fotterna, men ja, hjalp fran en person kan vara otroligt smidigt nar det kommer till att hitta bra produkter for dig :)
Få hjälp med att hitta passande nyanser och produkter i butik är inget jag har emot. Men kurs i butik skulle jag inte komma ihåg något från, har minne som en guldfisk och behöver få testa i lugn och ro och titta 635 gånger på hur man gör. Såg tips att kolla på youtube, så det ska jag göra.
 
Vad för typer av produkter är ett måste för er som kan? Mascara, eyeliner, foundation och läppstift är ungefär vad jag känt till sedan tidigare.
 
Har du tips på några speciella kanaler?
Svenska kanaler så gillar jag Lisette Alfredsson, hon har en serie som heter "smink för nybörjare" men har även andra sminkvideos. Magdalena Gräs rencenserar mycket sminkprodukter, har inte kollat så mycket på henne själv dock. Johanna Johnson kollar jag också på ibland. Men mest kollar jag på engelskspråkiga kanaler, då kollar jag på Tati, Robert Welsh, Wayne Goss, RawBeautyKristi, mfl.
 
Frågar vidare, vilka märken är vettiga och finns det dåliga märken som man ska hålla sig ifrån? eller innehåll i produkter som man verkligen inte vill ha?
 
Vad för typer av produkter är ett måste för er som kan? Mascara, eyeliner, foundation och läppstift är ungefär vad jag känt till sedan tidigare.
Till vardags vill jag ha en CC-cream (inte så täckande typ av foundation), concealer (för att täcka mörka ringar under ögonen), rouge, mascara och ett läppcerat/läppglans. När jag vill piffa till mig lite extra har jag samma som till vardags men också ögonskugga (använder också mörkare ögonskugga för att skugga längs franslinjen, typ istället för kajal/eyeliner), bronzer/contour, highlighter. Men inget av det är ett måste utan det är väldigt individuellt, beror på vilket resultat man vill uppnå och vad man trivs med.
 
Jag säger också youtube!

Jag har ingen koll på hur gammal du är, men om man inte längre har "perfekta" ögonlock eller har mycket fina linjer skulle jag rekommendera att ta en titt på tutorials för äldre. Jag är närmare 30 än 40 och har i det närmaste perfekt hud, så för sminket för ansiktet kan jag följa vilka tips som helst, men jag har en hel del överlopps hud på ögonlocken och jag får bäst och snyggast resultat om jag följer tekniker de använder sig av i videos som heter typ "make up tutorial for 50+".
 
Vad för typer av produkter är ett måste för er som kan? Mascara, eyeliner, foundation och läppstift är ungefär vad jag känt till sedan tidigare.
Till vardags använder jag foundation, löspuder, rouge, brynprodukt och mascara.

Vill jag lägga lite mera tid använder jag också primer, contouringpalett, ögonskugga och settingspray.

Använder aldrig eyeliner eller läppstift.

Jag gillar märken som makethemake, Clinique, IT cosmetics och Urban Decay men det är ju ganska individuellt tänker jag vad man gillar.
 
Frågar vidare, vilka märken är vettiga och finns det dåliga märken som man ska hålla sig ifrån? eller innehåll i produkter som man verkligen inte vill ha?

Jag gillar K-beauty så jag har diverse BB- och CC-krämer från sådana märken, de är ofta snälla mot huden och med milda ingredienser.

På läpparna har jag uteslutande Clinique och Clarins, efter att ha fått hemska reaktioner från andra märken. Blushen jag främst använder är från Lily Lolo.

Lancome höjer jag ett varnande finger för. Det är ökänt för att orsaka reaktioner (även hudvården). Deras läppstift ger mig sår...
 
Frågar vidare, vilka märken är vettiga och finns det dåliga märken som man ska hålla sig ifrån? eller innehåll i produkter som man verkligen inte vill ha?

Jag "borjade om" med smink for ungefar ett ar sedan, efter att inte ha sminkat mig typ pa flera ar pa grund av sabbatsar som hatskotare och sedan pandemi.
Tog sedan tid i lockdown att bygga upp en ny bas med produkter etc.
Borjade med hudvard - kor nu med en serie fran skincity, vilken rekommenderades efter att jag gjort ett quiz pa deras egen hemsida (vilken overraskning!) men jag ar nojd och har markt en forbattring i min hud sedan dess.

Darefter fokuserade jag pa grund i smink ocksa och gjorde en del research kring vilken som skulle vara "bast". Jag letade efter en "dewy" look, alltsa med lite lyster. En del grunder gor en lyster, andra fokuserar mer pa ett mattare intryck.

Tror min forsta shoppingrunda kopte jag
Primer, conceler och setting powder - hela kittet fran Georgio Armani - dyrt, men vart det i min bok
Rouge - MAC
Ogonbrynspenna - Benefit (har knappt synliga ogonbryn p.ga. blond)
Lapppenna och lappstift - MAC
Kajal - billigt marke
Mascara - billigt marke

Sedan hade jag nagra ogonskuggor sedan tidigare som fortfarande var frasha

Ar langt ifran en sminkexpert och finner djungeln ganska overvaldigande, sa det ar vart jag landade for ungefar 1 ar sedan, och inte mycket har andrats sedan dess
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: miumiu
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 372
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp