Nybliven (och clueless) kaninägare

marengo

Trådstartare
På lördag kommer jag få en släktings kanin som hädanefter ska bo hemma hos mig istället. Jag har dock aldrig haft en kanin förr och har ingen aning om hur den ska bo. Han bor utomhus året runt, och vi kommer få med bur, men den han har är enligt mig ganska liten. Vi har en ganska stor trädgård och har plats för en större bur, men hur stor bur bör en kanin ha? Ska den ha en inhägnad så att den kan gå ute när den vill utan uppsyn, istället för att vara instängd i en bur och bara kunna komma ut när jag är ute med den? Hur stor inhägnad bör den isf ha och hur hög ska den vara? Min släkting kommer informera mig om skötseln, foder osv, men denne är inte överdrivet djurkunnig och det hade varit bra om jag kunde få lite allmänna tips om kaniners skötsel överlag!

Mina kaniner bor ute, dom har en liten utebur som hus och sen en inhängnad pa 7 kvm och dom kan ga in och ut som dom vill. Dom äter till största delen hö och nu under vintern föröker jag ge den lilla lite extra pellets (hon är ca 7 manader). I huset har dom halm att sova i. I övrigt tycker jag kaniner är väldigt lättskötta djur, dom kräver inte alls mkt.

Mina kaniner bor ute, dom har en liten utebur som hus och sen en inhängnad pa 7 kvm och dom kan ga in och ut som dom vill. Dom äter till största delen hö och nu under vintern föröker jag ge den lilla lite extra pellets (hon är ca 7 manader). I huset har dom halm att sova i. I övrigt tycker jag kaniner är väldigt lättskötta djur, dom kräver inte alls mkt.

Tack för svaret! Hur hög är inhägnaden som du har till dina?

Det är en pyramid, vet inte hur hög den är men en vuxen kan sta vanligt i mitten. Vi ville ha den hög för att det ska vara smidigt att vara med kaninerna. Vi har tre barn och det känns tryggast att dom är därinne med kaninerna sa dom inte rymmer. Det blir ocksa enklare da.Om du skickar din mailadress i ett pm kan jag maila en bild.

På lördag kommer jag få en släktings kanin som hädanefter ska bo hemma hos mig istället. Jag har dock aldrig haft en kanin förr och har ingen aning om hur den ska bo. Han bor utomhus året runt, och vi kommer få med bur, men den han har är enligt mig ganska liten. Vi har en ganska stor trädgård och har plats för en större bur, men hur stor bur bör en kanin ha? Ska den ha en inhägnad så att den kan gå ute när den vill utan uppsyn, istället för att vara instängd i en bur och bara kunna komma ut när jag är ute med den? Hur stor inhägnad bör den isf ha och hur hög ska den vara? Min släkting kommer informera mig om skötseln, foder osv, men denne är inte överdrivet djurkunnig och det hade varit bra om jag kunde få lite allmänna tips om kaniners skötsel överlag!

Jag tycker du ska ha två kaniner. Kaniner är sociala varelser, så det känns inte snällt att bara ha en ensam. Vi har en kastrerad hane och hona, det funkar superbra;De älskar varandra.

Våra bor i en inhägnad, ca 2*3 meter, 2 meter högt stängsel. Där har dom en bur eller hus som dom boar i med halm. Den står på ca 50 cm höga ben, inte direkt på marken.

Mina kaniner får bara hö och vatten + godis som morötter, äpple, kirskål (på sommaren) och annat grönt. På vintern får de även pellets, ca 1,5 dl/dag nu när det inte är så kallt. Är det riktigt kallt får de obegränsad mängd.

Lycka till med nya familjemedlemmen!

Det där med hur stort en kanin ska ha beror ju på vilken kanin du har. En kanin kan vara allt från en Hermelin på 1kg till en Belgisk jätte på 10kg dom kräver så klart olika. Det finns lagstadgade mått på hur stor bur som krävs.
En typ av rastgård kan vara trevligt, men många är mycket bra på att rymma, både att gräva sig ut och att klättra på galler så tänk på det!! Lika så tycker jag man ska säkra för katt/rovfågel/räv om dom är utan uppsikt så bör det vara tak på inhängnaden.

Det där med sällskap är lite delat. Kaniner uppskattar så klart att det händer saker och det är trist att sitta ensam i en bur bakom ett hus hela dagarna, ja! Men ofta så är det svårt att föra ihop två vuxna kaniner då dom inte är flockdjur på det sättet.
Två honor kommer börja slåss när dom brunstar, två fertila hannar slåss, hanne plus hona ger ungar.... kastrera en hane är dyrt och riskfyllt men den bästa lösningen om man ska sätta ihop vuxna djur. Marsvin och kanin ska funka ganska bra med. Annars är två kaniner, men i varsin bur så dom ser och har utbyte av varandra en bra lösning.

Jag tycker du ska ha två kaniner. Kaniner är sociala varelser, så det känns inte snällt att bara ha en ensam. Vi har en kastrerad hane och hona, det funkar superbra;De älskar varandra.

Tja, kaniner är revirhävdande djur och lever normalt i kolonier, inte flockar. Mina två (vuxna) vande jag successivt med varandra, gjorde allt enligt skolboken och ändå hamnade den ena på smådjurssjukhus skadad efter ett slagsmål. Just nu bor de i var sin bur och delar en "vägg" (galler). Mellan varandra håller de sams, men om någon träffar den andra på en annan sida (typ om en är lös ute och den andra inne i sin bur) så märks det tydligt att den i buren hävdar revir och de slåss (eller ja, försöker :p). Kasterering ska inte vara så riskfyllt längre, kommer faktiskt kastrera min hona också.

@mariiewijk Angående bur så är så stor som möjligt alltid något att rikta efter ;), någon slags rastgård är ju trevligt att ha. Den ska dock vara säker för rovdjur om kaninen har ständigt tillgång till den - även från luften om sånna finns. Hos vissa behövs också bottennät för att de inte ska gräva sig ut/andra gräva sig in.

Jag har bur/friggebod med tillgång till utegård utan tak (2m högt staket). Låser inte in på natten. Gården är ca 25kvm, lagom att vara i när man pysslar med kaninerna.

Man kan ha kaniner tillsammans, de har ofta stort nöje av varann. Men de är kolonidjur, inte flockdjur, precis som katter, och släpper inte in främlingar i sitt revir. Släpper man ihop två vuxna kaniner bör det göras på neutral mark, inte där ngn har revir, och man får räkna med fysisk uppgörelse. Ofta går det bra, men det kan också gå riktigt illa. Lättare är det om de växer upp tillsammans.

Tack för alla svar! Kaninen verkar trivas bra, han har kvar sin bur som de förra ägarna skickade med, och vi har köpt mer kompostgaller och byggt ut hans hage, som nu är cirkelformad och ca 5 m i diameter. Vi har byggt ihop kompostgaller "på varandra" så att inhägnaden blir högre. Tror den är 120 cm hög. Just nu gör vi så att han är inlåst i buren dygnet runt, men vi är ute med honom några timmar om dagen, så mycket vi har tid och vädret tillåter (är det pissväder en hel dag så tar vi ut honom i hagen och står med ett paraply över honom så att han får komma ut iaf :p). Så småningom vill vi att han ska kunna gå ut och in som han vill, men det känns inte helt bra att lämna honom ute utan uppsyn. Hade ni vågat göra det med den inhägnaden vi har nu? Vi hade i så fall låtit honom gå ute när någon är hemma och kan kolla till honom då och då, men inte sitter ute med honom hela tiden.

Sen var det det här med kloklippning - hur ofta ska det göras? Jag klippte klorna på honom idag, tyckte de var långa. Har aldrig klippt klor förr så vågade inte ta så mycket, är rädd att klippa för nära pulpan. Men det gick bra, hade honom liggandes på rygg i mitt knä ute i hagen och min mamma höll honom stilla. Han sprattlade lite i början, men när mamma började klia honom bakom öronen så lugnade han sig. Eller kan det vara så att han för oss, som inte är vana vid kaniner, verkade lugn men i själva verket var skräckslagen? :confused: Efteråt hoppade han ner från mitt knä, men var snabbt upp igen för att nosa runt på mig, så han verkade inte så tagen. Men låter det som ett bra sätt att klippa klorna på? Någon som har tips på hur man lättare ska veta hur långt in man kan klippa klorna? Han har mörka klor, så det är svårt att se pulpan.

Tack för alla svar! Kaninen verkar trivas bra, han har kvar sin bur som de förra ägarna skickade med, och vi har köpt mer kompostgaller och byggt ut hans hage, som nu är cirkelformad och ca 5 m i diameter. Vi har byggt ihop kompostgaller "på varandra" så att inhägnaden blir högre. Tror den är 120 cm hög. Just nu gör vi så att han är inlåst i buren dygnet runt, men vi är ute med honom några timmar om dagen, så mycket vi har tid och vädret tillåter (är det pissväder en hel dag så tar vi ut honom i hagen och står med ett paraply över honom så att han får komma ut iaf :p). Så småningom vill vi att han ska kunna gå ut och in som han vill, men det känns inte helt bra att lämna honom ute utan uppsyn. Hade ni vågat göra det med den inhägnaden vi har nu? Vi hade i så fall låtit honom gå ute när någon är hemma och kan kolla till honom då och då, men inte sitter ute med honom hela tiden.

Sen var det det här med kloklippning - hur ofta ska det göras? Jag klippte klorna på honom idag, tyckte de var långa. Har aldrig klippt klor förr så vågade inte ta så mycket, är rädd att klippa för nära pulpan. Men det gick bra, hade honom liggandes på rygg i mitt knä ute i hagen och min mamma höll honom stilla. Han sprattlade lite i början, men när mamma började klia honom bakom öronen så lugnade han sig. Eller kan det vara så att han för oss, som inte är vana vid kaniner, verkade lugn men i själva verket var skräckslagen? :confused: Efteråt hoppade han ner från mitt knä, men var snabbt upp igen för att nosa runt på mig, så han verkade inte så tagen. Men låter det som ett bra sätt att klippa klorna på? Någon som har tips på hur man lättare ska veta hur långt in man kan klippa klorna? Han har mörka klor, så det är svårt att se pulpan.
Va ambitiöst med paraply o allt. :D Är han en rymmare kanske man ska lägga lite stenar eller så längs staketet så att han inte så lätt kan bara putta upp gallret och krypa under. Annars är det nog ingen fara alls. Börja med att ha honom ute när ni är hemma och kan titta till.

Jag klipper aldrig klor på mina kaniner, inte på mina katter heller. De växer inte längre än vad de ska och jag tror att vi ofta riskerar att ställa till det när vi lägger oss i med såna där saker. På mina kaniner blir de inte längre än vad de är nu (det är långt från pulpan). Om du klipper behöver du inte klippa nära pulpan, de ska ha lite längre klor. Du ser ju om klon börjar bli för lång och ser onaturlig ut. Om kaninen är mkt stillasittande i en fackbur så kanske du kommer att behöva klippa klorna på den ibland. Som sagt, titta och håll efter vid behov. Mina kaniner har utrymme att gå ut och gräva, och min hane som bor inne är frigående så han rör sig mycket. Därför slits deras klor kanske mer naturligt än på en kanin som sitter stilla hela dagarna.

Om du inte ser pulpan, klipp bara ett par mm in på klon. Klon är böjd och ska vara det. :) Pulpan slutar kanske 5 mm från tassen ungefär på mina kaniner kan jag gissa - om din är mindre är den kanske kortare.

Ge en godbit efter att ni klippt alla klorna klart och han är pårätt köl igen så blir det extra mys. De brukar ju inte uppskatta att man håller fast dom, men jag tror inte att han var skräckslagen. :) Då hade han nog sprungit och gömt sig efteråt. Lägg honom på rygg du om det känns lättast, så brukar jag också göra när jag kontrollerar klorna på mina - och de få gånger jag klippt.

Angående kastrering så är det inte alls riskfyllt nuförtiden, har kastrerat både min hane och min hona. Dock ska jag säga att jag inte skulle låta vilken veterinär som helst söva min kanin, ordentlig kaninvana krävs.

Klorna klipper jag vid behov, kollar dom när jag kollar kaninerna i övrigt och när jag borstar. Det är bra att känna igenom sin kanin regelbundet, som så många andra djur är de duktiga på att dölja att nåt är fel.

Jag tror inte jag skulle släppa ut min kanin obevakad i en kompostgallerbur men det beror även på storleken på kaninen, storleken på rutorna på det kompostgallret, stabiliteten på konstruktionen, vad det finns för lösspringande andra djur i närheten, om kaninen är en grävare osv osv men jag är en ganska nojjig kaninmamma :o

Jag skulle aldrig våga ha ett galler som inte var även på mark och tak sas, vilda djur kan även ta sig in...

Jag har varken tak eller golv på mina utegårdar - ingen räv har tagit sig in hittills och mina kaniner är ute året runt, dygnet runt i gårdarna. Jag har både hök och räv här, har haft två hök-attacker och en rävattack under hösten på mina höns som är frigående, men kaninerna råkar inte ut - trots att höken satt i ena kaningården och åt på en av hönorna vid ett tillfälle. Hon hade hålor att gömma sig i.

Vi har ordentligt tak pa var bur, här finns manga rovfaglar. Mina kaniner gräver inte med jag vill säkra för att inte sovdjur kan gräva sig in sa jag har satt nät i botten runt kanterna pa hägnet, kanske en halvmeter in. Har sen lagt pa jord pa nätet sa kaninerna har mer "naturlig" mark.

Vi avvaktar med att låta honom vara ute själv, kommer ha honom under uppsikt.

Två nya frågor har uppstått; hur gör ni med vattnet när det är minusgrader? Vi har gett honom ljummet vatten på kvällen, men det hinner ändå frysa till morgonen, trots att vi har ett skydd runt behållaren som ska hålla värmen. Hur gör ni?

Sen såg jag igår när jag var ute med honom att han stod och tittade på något utanför gallret och plötsligt stampade med bakbenen en gång, sen två gånger till. Varför gör de så? Jag tyckte det såg ut som att han hotade mot något utanför, men kunde inte se något annat djur.

Jag klipper aldrig klor på mina kaniner, inte på mina katter heller. De växer inte längre än vad de ska och jag tror att vi ofta riskerar att ställa till det när vi lägger oss i med såna där saker. På mina kaniner blir de inte längre än vad de är nu (det är långt från pulpan). Om du klipper behöver du inte klippa nära pulpan, de ska ha lite längre klor. Du ser ju om klon börjar bli för lång och ser onaturlig ut. Om kaninen är mkt stillasittande i en fackbur så kanske du kommer att behöva klippa klorna på den ibland. Som sagt, titta och håll efter vid behov. Mina kaniner har utrymme att gå ut och gräva, och min hane som bor inne är frigående så han rör sig mycket. Därför slits deras klor kanske mer naturligt än på en kanin som sitter stilla hela dagarna.
...Du klipper aldrig klorna, va? "Kaniner ska ha långa klor" va???
Kaniner lider, precis som andra djur, av att ha för långa klor. Tamkaniner bor större delen av deras liv i burar och kan därför inte slipa ner sina klor själv, utan vi måste klippa de. Mina kaniner bor ute större delen av dygnet (går ut vid 7 på morgonen, in vid 8-9 på kvällen året runt) och gräver sina egna hålor, men vi måste ändå klippa klorna (!). Visst, framtassarnas klor håller sig rätt så bra på sommaren med vi måste definitivt klippa flera gånger per år.
Jag har fått tagit hem kaniner med för långa klor förr och gud, stackars kaniner. Jag klipper alltid de några mm från pulpan, vare sig kaniner väger 6kg eller 1,5. När vi fick hem vår omplaceringskanin med nästan en cm långa klor efter pulpan så var hon otroligt obekväm när hon skuttade. Så fort de blev klippta började hon gnaga och nu är hon världens mest energifulla kanin som springer överallt. Så jo, gör era kaniner en tjänst och håll efter med klorna. En gång i månaden ungefär, beroende på behov.

Angående sällskap, kaniner är sociala djur och trivs bäst med sällskap. Speciellt om kaninen bor ute och inte kan vara den del av människofamiljen. Vi har fem kaniner just nu varav två par (hane x hane, hona x hane och sen en ensam jättehona) och man märker verkligen hur mycket de uppskattar sällskapet. Men man bör vara försiktig när man släpper ihop kaniner. Hormoner kan ställa till det ordentligt så helst ska båda kaninerna vara kastrerade. Det ultimata är kastrerad hane och kastrerad hona (vi har ett sånt par), lugnaste ihopsättningen vi haft trots en dominant hane. Annars kan hona och hona också gå bra, men då får man räkna med hormoner och sura miner lite oftare. Två kastrerade honor borde fungera bättre. Hanar tillsammans är inte att rekommendera, speciellt inte om du inte är van vid att läsa av kaniners kroppspråk och är väl informerad om när man bör bryta och när det blir allvarligt. Vi har två kastrerade hanar tillsammans med de har bott ihop hela livet.
När man släpper ihop kaniner bör man se till att kaninerna har mycket utrymme att springa på, många gömställen med två ut och ingångar och vissa säger att det inte bör vara någons revir (men det har funnits forskning om att det inte spelar någon roll). Kaninerna kommer försöka göra upp rangen mellan varandra genom att jaga. Jag brukar säga att så länge ingen kanin biter sig fast i den andra eller skadar den andra så det blir sår så kan man låta pälstussarna flyga. Sen brukar inte dominanta kaniner gå bra ihop, utan det är bäst om man råkar hitta en lågrangad och en dominant så löser det sig snabbt. Eller två lågrangade. Detta kan dock vara svårt för kaninägare att veta i förväg. Två dominanta kaniner skulle dock attackera varandra med ansikterna emot varandra, och inte så att en jagar den andra. Man bör inte heller släppa ihop en unge med en äldre kanin, utan vänta tills ungen är ca 6 månader gammal så att den kan försvara sig.

Kaniner ska äta större delen av sitt matintag av hö och oftast klarar de sig bra på hö och vatten. Dock kan man även ge de en liten del pellets, hur mycket beroende på sort och hur stor kanin. Vi ger våra Cuni Complete, men rekommenderar även Selective.

När det är minusgrader byter vi vårat vatten två gånger per dag, eller mer. En gång på morgonen och en gång på kvällen. Det är enklast om man har två skålar att byta mellan så att du kan ta in den isiga skålen så att den får smälta. Flaska är inte att rekommendera då det bara fryser och går sönder.

Kaniner stampar för att varna andra om fara. Den känner sig hotad eller stressad. Ibland är det inte solklart om vad som får kaninen att stampa, det kan vara allt från att den såg en fågel, hörde någon katt eller så, inte gillar någon lukt eller t.ex. igår stampade vår hane när han kom nära den andra hanen när han hade ont i magen (alltså var sjuk och låg väldigt stilla). Så han kände av att något var fel.

Hoppas det hjälpte lite, lycka till! :)

(Är det något mer du undrar får du gärna fråga. Jag är lite av en kaninnörd på heltid. ;))

@Aionee Jag sa inte att inga kaniner behöver få sina klor klippta, men mina har inte behövt det hittills. Jag har klippt ungar för att vänja dom men klipper inte vid pulpan. Vår gammelhund behövde heller aldrig klippas klor på. Den vi har nu behöver det dock ganska regelbundet - trots att han lever ett lika aktivt liv i samma miljö. Så det är kanske olika.

@Aionee Vilket fin inlägg :love:
Nu är även min hona kastrerad (och vad glad jag är över det beslutet trots att det inte går att ställa ut längre, hennes livmoder var missbildad med tumörer :eek:) och snart ska jag försöka släppa ihop dem igen.
Någon som har bra riktlinjer på hur länge efter kastration man bör vänta? Min tanke var typ 2-3 månader..

@mariiewijk Jag har små rostfria skålar till mina kaniner nu på vintern. Då blir det lätt att banka ur isen efter jag hällt på ljummet vatten. Fyller sen vattenskålen med ljummet vatten, två gånger om dagen.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 544
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 458
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar