Nybliven hundägare och matvägran!

_Maria_

Trådstartare
Ja..fast jag trodde ju inte att det skulle hända på detta sätt.

Jag har praktiserat i en hundaffär, och hon som hade affären berättade om en hund vars ägare hade dött och att den skulle avlivas omingen ville ha honom..så jag sa att jag var intresserad av att kolla på honom och det gjorde jag. Det ären bordercollie/collie på 8år. HAn är supersnäll och ganska lugn. Men busa det kan han Han har inte haft en leksak knappt i sitt liv så nu är han som en valp på nytt med alla sina leksaker Det var en gammal gubbe som hade honom innan.Så det har välinte varit så jättelivat för honom direkt.

Han var tjock innan när han kom till mig men det har han nästan redan gått ner. Fast jag tycker att det har gått lite väl fort med viktminskningen på han men han äter knappt inget . Har haft han ca 1 ½ vecka nu. Jag har Nutro torrfoder som jag blandar ut med BRAVO hamburgare. Jag har tillochmed brytit i torkad lever som han älskar och lite korv som han faktiskt åt. Men han kan ju inte leva på torkad lever och korv..
Har också haft i laxolja som ska vara smakligt för hundar. Alla ingredienser som jag skrivit ovan har jag även provat försig. Men nope. Någon tygga om dan har han vältagit bara..
Just det testa ren kyckling också men det gick inte heller.

Vet att hundar kan matvägra när det är mycket nytt och sådär men det är så obehagligt när han inte äter..

Sv: Nybliven hundägare och matvägran!

I nödfall, så kan en hund vara utan mat i tre veckor :crazy: Huvudsaken är att den dricker.
Blanda inte i en massa "gojs" i maten utan låt torrfoder & vatten stå framme.

När han vant sig vid den nya miljön och acclimatiserat sig, så kommer han nog att äta i vettig ordning också :)

Lycka till..

Har börjat inse det nu att det spelar nog ingen roll vad jag blandar i eller hur många kronor jag slänger ut. Så nu är det "the hard way" som gäller:crazy:

Vet du vad jag tror. Att han har säkert inte fått torrfoder, utan gubben har slängt till honom lite god mat som han själv åt. Eftersom hunden var tjock, så tror jag det kan vara något sådant.
Så låt honom vara utan om han inte äter, och ge på bestämda mattider och låt honom få en stund på sig att börja äta. Sen tar du bort det. Eller så låter du maten så framme så han kan äta när han vill. En del hundar gillar ju och gå och knapra på nätterna eller ta en bit då och då..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama